لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
نقش ژن ARID1A در گسترش سرطان پستان

نقش ژن ARID1A در گسترش سرطان پستان

جزئیات پروژه

محقق: دکتر جیسون کارول

مکان: دانشگاه کمبریج

عنوان پروژه: درک نقش ژن ARID1A در گسترش سرطان پستان گیرنده مثبت استروژن (ER+)

 چالش

تا 80 درصد از سرطان‌ های سینه گیرنده استروژن مثبت (ER+) هستند و معمولاً با هورمون درمانی (غدد درون‌ریز) مانند تاموکسیفن و فولوسترانت درمان می‌شوند. با این حال، گاهی اوقات سرطان سینه می‌تواند به این درمان مقاوم شده و در سراسر بدن پخش شود. وقتی سرطان سینه گسترش می یابد، قابل کنترل است اما قابل درمان نیست.

برای حمایت از هدف ما در سال 2050 که همه افراد مبتلا به سرطان سینه زنده بمانند، ما به تحقیقاتی نیاز داریم تا بفهمیم چه چیزی باعث مقاومت آن در برابر درمان‌ ها می‌شود و راه‌ هایی برای جلوگیری از این اتفاق پیدا کنیم.

علم پشت پروژه

جیسون معتقد است ژنی به نام ARID1A نقش مهمی در نحوه عملکرد هورمون درمانی (غدد درون ریز) دارد. تغییراتی در ژن ARID1A که باعث “خاموش” شدن آن می شود، ممکن است سرطان سینه را در برابر هورمون درمانی مقاوم کند و این می تواند باعث گسترش سرطان سینه در سراسر بدن شود.

برای بررسی این موضوع، تیم او از یک مدل جدید و پیشرفته سرطان سینه مثبت گیرنده استروژن استفاده خواهد کرد تا چگونگی گسترش سرطان سینه در سراسر بدن در موش ها را بازسازی کند. آنها خواهند دید که چگونه تغییرات در ژن ARID1A بر گسترش سلول های سرطان سینه تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که ARID1A به تنهایی کار نمی‌کند، محققان همچنین بررسی خواهند کرد که با چه پروتئین هایی تعامل دارد. این ممکن است راه‌ های جدیدی را برای جلوگیری از گسترش سرطان سینه یا شناسایی افرادی که احتمال ابتلا به سرطان ثانویه پستان را دارند، کشف کند.

جیسون و تیمش همچنین متوجه شده‌ اند که سلول‌های سرطان سینه با تغییراتی در ژن ARID1A نسبت به داروهایی به نام مهارکننده‌های BET حساس‌ تر هستند. این داروها در حال حاضر در آزمایشات بالینی برای درمان سرطان سینه و سایر سرطان ها هستند. محققان همچنین ارزیابی خواهند کرد که آیا مهارکننده‌های BET می‌توانند برای درمان سرطان پستان ثانویه با تغییرات در ژن ARID1A استفاده شوند یا خیر.

این پروژه چه تفاوتی ایجاد خواهد کرد؟

درک اینکه چگونه ژن ARID1A در گسترش سرطان سینه نقش دارد می‌تواند به یافتن راه های جدیدی برای درمان و پیشگیری از سرطان ثانویه پستان کمک کند.  این پروژه همچنین به ما کمک می‌کند تا بفهمیم آیا داروهای جدیدی به نام مهارکننده‌های BET می‌توانند برای درمان سرطان پستان ثانویه با تغییرات در ژن ARID1A استفاده شوند یا خیر.

ژن ARID1A

همچنین می‌تواند پروتئین‌ های دیگری را که به گسترش سرطان سینه کمک می‌کنند را نشان دهد که می‌توانند با داروها مورد هدف قرار گیرند یا برای شناسایی افراد در معرض خطر بالاتر گسترش سرطان پستان استفاده شوند تا مناسب‌ ترین درمان را دریافت کنند.

منبع:

https://breastcancernow.org

 

 

 

 

 

 

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *