لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی

درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی

پیوند فوق‌ العاده‌ای که با کودک خود در هنگام شیردهی ایجاد می‌کنید شبیه هیچ چیز دیگری نیست. کارشناسان موافقند که شیر مادر برای نوزاد شما ایده آل است. هنگامی که باردار هستید، بافت های همبند در سینه ها (معروف به رباط های کوپر) کشیده می‌شوند. این به این معنی است که ممکن است پس از زایمان دچار افتادگی سینه شوید حتی اگر تصمیم بگیرید که از نوزاد خود شیر نگیرید. بنابراین شیردهی می‌تواند موجب افتادگی پستان ها شود. ما در این مقاله درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی را بررسی می کنیم.

آیا شیر دهی باعث افتادگی سینه می شود؟

سینه های شما برای آماده شدن برای شیردهی به شکل بافت چربی و همبند جدید وزن زیادی اضافه می‌کنند. این وزن اضافه می‌تواند به مرور زمان باعث افتادگی سینه ها و از دست دادن شکل خود شود. پس از قطع شیردهی، سینه های شما شروع به بازگشت به اندازه قبلی خود می‌کند. البته ماه‌ها یا حتی سال‌های قبل از شیردهی می‌تواند باعث شود که این تغییرات فوراً برنگردد. علاوه بر این، سینه‌ ها در طول بارداری و شیردهی دائماً تغییر می‌کنند و اندازه، حجم و استحکام آن در نوسان است. همه این تغییرات طبیعی می‌تواند سینه های شما را آویزان و و دچار افتادگی کند. هنگامی که شیر می‌دهید، جریان شیر می‌تواند موجب کشیدگی پوست و بافت سینه شما شود. این باعث می‌شود که برخی از زنان به سینه‌ های خود نگاهی «خالی» یا «کشیده» داشته باشند، زمانی که ساختارهای تولیدکننده شیر به اندازه قبل از بارداری کوچک می‌شوند. این یک مشکل زیبایی پستان پس از شیردهی است، اما یک نگرانی پزشکی نیسشیردهی و افتادگی سینه

علت افتادگی سینه بعد از شیردهی چیست؟

به طور کلی هر سینه مستقل است. بنابراین آنچه در طول شیردهی برای یک سینه اتفاق می‌افتد لزوماً برای دیگری اتفاق نمی‌افتد. به عنوان مثال، پُر شدن سینه، یا پر شدن بیش از حد دردناک سینه ها با شیر، یک امر شایع است که ممکن است پس از آن، یک سینه کمی بدشکل شود. یا ممکن است یک سینه شیر بیشتری نسبت به دیگری تولید کند که به عدم تقارن سینه ها منجر می‌شود. هر گونه فرورفتگی یا چروک شدن سینه ممکن است نشانه ای از توده سینه در زیر آن باشد و باید توسط پزشک معاینه شود.

عوامل دخیل در افتادگی سینه بعد از شیردهی

شکل و اندازه سینه های شما هم قبل و هم بعد از شیردهی تغییر می کند. برای آماده شدن برای شیردهی، بافت پستان و غدد تولید کننده شیر بزرگ شده و پرتر می‌شوند. پس از پایان شیردهی، آنها به اندازه قبلی خود کوچک می‌شوند. پس از آن ممکن است متوجه شوید که سینه‌ هایتان نرم‌ تر و کمتر از دوران شیردهی پر شده‌ اند و در نتیجه ظاهری آویزان دارند. میزان بازیابی اندازه و شکل سینه های قبل از بارداری به عوامل زیادی از جمله سن، افزایش وزن در دوران بارداری و حتی ژنتیک بستگی دارد. همچنین، اگر تا به حال سیگاری بوده اید، ممکن است پوست شما خاصیت ارتجاعی کمتری داشته باشد و در نتیجه مستعد افتادگی باشد. همچنین در دوران بارداری، سطوح بالای استروژن و پروژسترون بر ناحیه نوک سینه نیز تأثیر می‌گذارد. نوک سینه‌ های شما ممکن است بزرگ شوند و آرئول‌ های اطراف تیره شده و خطوط ایجاد کنند. شیردهی مداوم نیز می‌تواند باعث درد در نوک سینه شما شود.

برای جلوگیری از افتادگی سینه از روش های مختلفی می توان استفاده کرد که ما در مقاله جدا گانه آن را توضیح داده ایم لذا برای مطالعه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی

هنگامی که اندازه یا شکل سینه بعد از شیردهی تغییر زیادی می‌کند، برخی از زنان به جراحی زیبایی فکر می‌کنند. برای اکثر زنان، بهتر است تا شش ماه پس از قطع شیردهی صبر کنند و قبل از انجام هر نوع جراحی زیبایی روی سینه ها، صبر کنند. این به بدن شما زمان می‌دهد تا خود را تنظیم کند و به بافت سینه‌ اجازه می‌دهد تا به شکل نهایی خود برسد. برای

افتادگی سینه

درجات افتادگی سینه

همانطور که سینه ها کشیده می‌شوند و شکل و استحکام خود را از دست می دهند، شروع به افتادگی می‌کنند. پتوز یا افتادگی سینه درجات مختلفی از جمله خفیف، متوسط، قابل توجه و غیرعادی دارد. درجه افتادگی سینه ممکن است با توجه به ژنتیک، تغییرات وزن بدن و سابقه بارداری تعیین شود.

عمل ماستوپکسی

جراحی لیفت سینه که به عنوان “ماستوپکسی” نیز شناخته می‌شود، یک عمل جراحی پلاستیک است که افتادگی سینه پس از شیردهی را اصلاح می‌کند. لیفت سینه یک روش جراحی است که هدف آن تغییر است و در مورد مادرانی که تازه شیردهی خود را به پایان رسانده اند، شکل سینه های شما را بازیابی می‌کند. در طول عمل، پوست و بافت اضافی بریده می‌شود. بافت باقیمانده سینه بلند شده و سفت می‌شود. این یک روش پیچیده به نظر می‌رسد. با این حال، بسیاری از زنان از اینکه متوجه می شوند که معمولاً تنها یک یا دو ساعت طول می‌کشد شگفت زده می‌شوند.

ارزیابی کامل سابقه سلامت سینه توسط یک جراح زیبایی واجد شرایط مانند دکتر وحید حریری قبل از اینکه به جراحی فکر کنید بسیار توصیه می‌شود. به طور کلی، ایده خوبی است که منتظر بمانید تا زمانی که فرزندانتان از شیر مادر جدا شدند، به دنبال جراح پلاستیک باشید. در حالی که از نظر تئوری شیردهی پس از عمل لیفت سینه امکان پذیر است، اما می تواند بر توانایی شما در تولید شیر تأثیر بگذارد، زیرا برخی از بافت هایی که مسئول تولید شیر هستند ممکن است در این فرآیند برداشته شوند.

آیا افتادگی سینه با پروتز اصلاح می شود؟

در برخی موارد با افتادگی خفیف، پروتز سینه ممکن است در درمان افتادگی پستان پس از شیردهی موثر باشند. چراکه حجم از دست رفته را بازیابی می‌کنند و از نیاز به لیفت سینه نیز جلوگیری می‌کنند. با این حال، برای بیمارانی که افتادگی قابل توجهی در بافت سینه دارند، لیفت سینه ممکن است مناسب تر باشد.

شیردهی و پروتز سینه

جمع بندی

تغذیه با شیر مادر یک روش سالم برای تغذیه نوزاد شما است. سینه های یک زن در دوران بارداری و در آماده سازی برای شیردهی به طور قابل توجهی تغییر می‌کند. در اغلب موارد، سینه های شما از نظر اندازه، شکل و حجم کاملاً تغییر می‌کنند. این تغییرات می‌تواند ماه ها یا حتی سال ها پس از آن باقی بماند. در برخی موارد، آنها می‌توانند دائمی باشند. اینجاست که به فکر درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی خواهند افتاد. به این ترتیب، جای تعجب نیست که جراحی‌ های سینه مانند لیفت سینه، برخی از رایج‌ ترین روش‌های جراحی پلاستیک پس از بارداری هستند.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *