لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
عفونت قارچی پستان

عفونت قارچی پستان

کاندیدا مخمری است که هم در داخل و هم در خارج از بدن شما زندگی می کند و می تواند در روده، دهان، واژن و روی پوست شما یافت شود. این مخمر به ویژه چین های گرم، تیره و مرطوب پوست شما را دوست دارد. بنابراین قسمت زیرین سینه شما بهترین مکان برای اقامت آن است. در شرایط عادی، کاندیدا هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما در برخی از افراد – به دلیل مواردی مانند بیماری های زمینه ای یا اندازه سینه های آنها – پوست ممکن است از بین برود. این می تواند باعث ایجاد بثورات (به نام اینترتریگو) شود. این راش می تواند به مخمر اجازه نفوذ دهد و باعث عفونت مخمری در زیر سینه شما شود. عفونت های مخمری همان عفونت قارچی پستان هستند که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

علت عفونت قارچی پستان

عفونت قارچی زیر سینه یا عفونت قارچی پستان یک عفونت قارچی پوست به نام کاندیدیازیس است. مخمری به نام کاندیدا باعث کاندیدیازیس می شود. بسیاری از انواع مخمر به طور طبیعی روی پوست شما زندگی می کنند. در افراد سالم، این معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما زمانی که کاندیدا بیش از حد رشد کند، مخمر می تواند به سطح پوست شما نفوذ کند و باعث عفونت شود.اگر تمایل دارید درمورد بیماری سینه زنان بیشتر بدانید بر روی متن لینک داده شده کلی کنید.

بنابراین مخمری به نام کاندیدا باعث عفونت های مخمری در زیر سینه ها می شود. کاندیدا در محیط های مرطوب و گرم رشد می کند و هنگامی که رطوبت به دام می افتد، می تواند باعث شود سطح پوست شما در چین های پوستی به هم بچسبد. در نتیجه رطوبت باعث می شود پوست شما راحت تر به هم مالش یابد، که می تواند منجر به یک بیماری پوستی به نام اینترتریگو شود. Intertrigo به کاندیدا اجازه می دهد تا بیش از حد رشد کند و باعث عفونت قارچی شود.

علت عفونت قارچی پستان

شرایط و سایر عواملی که می توانند باعث اینترتریگو شوند یا منجر به عفونت های مخمری زیر سینه شما شوند عبارتند از:

  • داشتن سینه های بزرگ
  • پوشیدن لباس زیر نامناسب یا لباس تنگ
  • عدم تعویض مکرر لباس زیر
  • اگر ناحیه زیر سینه را با دقت خشک نکنید.
  • شیر دادن
  • استفاده از پد سینه
  • عفونت قارچی قبلی واژن
  • آب و هوای گرم و مرطوب
  • تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس)

عفونت های قارچی در گروه های خاصی از افراد شایع تر است. این شامل افرادی می شود که:

  • باردار هستند.
  • اضافه وزن یا چاقی
  • مصرف آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک ها باکتری هایی را که به طور معمول در بدن یا روی بدن شما زندگی می کنند از بین می برند.

عفونت های مخمری نیز در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شایع تر است. این ممکن است به دلیل شرایطی مانند دیابت باشد. یا ممکن است ناشی از استفاده از داروهایی باشد که سیستم ایمنی شما را سرکوب می کنند.

علائم عفونت قارچی سینه

بارداری و شیردهی می تواند باعث شود که پوست شما به روشی که عادت ندارید به خودش ساییده شود. پوشیدن سوتین و تاپ هایی که برای شیردهی یا بارداری طراحی نشده اند، می تواند با به دام انداختن عرق و رطوبت در چین های پوست، این مشکل را تشدید کند. اما عفونت های مخمری زیر سینه شما همیشه مربوط به بارداری یا شیردهی نیست.

عفونت مخمری در زیر سینه‌ ها شبیه بثورات قرمز روشن است. بثورات در زیر سینه ها و در بالای تنه ظاهر می شوند، جایی که پوست سینه شما با سوتین در تماس می باشد. بثورات پستان ممکن است به این شکل ها باشند:

علائم عفونت قارچی پستان

پوست اطراف بثورات ممکن است خشک، پوسته پوسته و ترک خورده باشد. بثورات ممکن است تاول هایی ایجاد کند که پوسته می شوند و ترشح می کنند. برای مطالعه درمورد ترشحات سینه در زنان بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

عفونت مخمری روی سینه‌ ها مانند یک راش برجسته، براق و قرمز در چین‌ های گرم و مرطوب پوست شما به نظر می‌ رسد. اگر رشد بیش از حد مخمر شدیدتر شود، همچنین می تواند باعث ترک خوردن و خونریزی پوست شما شود. مانند سایر عفونت های مخمری، خارش، سوزش و درد (علت درد سینه) در محل بثورات از علائم شایع هستند. عفونت های مخمری سینه نیز می توانند بوی بدی ایجاد کنند.

درمان عفونت قارچی پستان

درمان عفونت قارچی سینه ممکن است شامل داروهای ضد قارچ باشد. پزشک شما ممکن است کرم، پماد یا محلول دیگر ضد قارچ را توصیه کند. می توانید بسیاری از کرم های ضد قارچ را بدون نسخه خریداری کنید. اما پزشک شما ممکن است در صورت لزوم گزینه ضد قارچ قوی تری را تجویز کند. می توانید ضد قارچ ها را مستقیماً بر روی ناحیه عفونی پوست خود بمالید. داروهای ضد قارچ موضعی عبارتند از:

  • میکونازول
  • نیستاتین
  • کلوتریمازول

در برخی موارد، پزشک شما ممکن است یک داروی ضد قارچ که از طریق خوراکی مصرف می‌ شود مانند فلوکونازول را توصیه کند. آنها همچنین ممکن است یک کرم استروئیدی را برای کمک به کاهش علائم شما توصیه کنند. مهم است که سینه ها را تمیز و خشک نگه دارید تا از شر عفونت قارچی خلاص شوید. این همچنین می تواند به جلوگیری از بازگشت عفونت های قارچی در آینده کمک کند. همچنین قرار دادن سینه در معرض هوا ممکن است کمک کننده باشد. پودرهای خشک کننده نیز ممکن است به خشک شدن پوست شما و جلوگیری از عفونت های قارچی در آینده کمک کند.

درمان عفونت قارچی پستان

قارچ سینه در شیردهی

درمان قارچ سینه در شیردهی بسیار حائز اهمیت است. چرا که این عفونت قارچی به راحتی از طریق مکیدن نوک سینه به دهان نوزاد منتقل می شود و ممکن است باعث بروز مشکلات و عارضه های مختلف در نوزاد شود.

مطالب مرتبط: فیبروکیستیک چیست

عفونت قارچی نوک سینه

عفونت های قارچی نوک پستان در دوران شیردهی شایع است. آنها باعث درد شدید سینه و نوک پستان می شوند. عفونت های قارچی نوک پستان یک عفونت قارچی است که توسط مخمری به نام کاندیدا ایجاد می شود. درمان عفونت قارچی نوک سینه شامل استفاده از کرم یا پماد ضد قارچ است. شما می توانید با تمیز و خشک نگه داشتن سینه ها و نوک سینه ها از عفونت قارچی نوک پستان جلوگیری کنید.

عفونت قارچی نوک سینه

درمان خانگی قارچ سینه در شیردهی

شما معمولاً می توانید عفونت های مخمری زیر سینه های خود را در خانه درمان کنید. شما به یک داروی ضد قارچ بدون نسخه نیاز دارید. اما اگر بثورات ظرف چند هفته از بین نرفت، با پزشک خود تماس بگیرید. چرا که ممکن است به گزینه درمانی قوی تری نیاز داشته باشید. حتماً ناحیه زیر سینه های خود را تمیز و خشک نگه دارید تا از عفونت های مخمری در آینده جلوگیری کنید.

راه های جلوگیری از عفونت قارچ پوستی سینه

شما می توانید با تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه زیر سینه از عفونت قارچی جلوگیری کنید. همچنین می توانید از پودرهای خشک کننده برای جلوگیری از عفونت قارچی استفاده کنید. سایر اقداماتی که می توانید برای جلوگیری از عفونت مخمر زیر سینه خود انجام دهید عبارتند از:

  • پد سینه

اگر از پد سینه یکبار مصرف استفاده می کنید، حتما از پدهای بدون آستر ضد آب استفاده کنید. بالشتک های سینه خود را مرتباً عوض کنید. اگر از پدهای سینه قابل استفاده مجدد استفاده می کنید، حتما آنها را در آب گرم و صابون بشویید.

  • سوتین

از سوتین های نخی تمیز و نگهدارنده استفاده کنید. حداقل روزی یکبار سوتین خود را عوض کنید. سوتین های خود را با آب گرم و صابون بشویید و با سوتین نخوابید.

  • شستن دست ها

پیشگیری از عفونت قارچی سینه

دست های خود را اغلب بشویید. دست های خود را قبل و بعد از شیردهی بشویید. همچنین قبل و بعد از استفاده از کرم ضد قارچ روی سینه ها، دست های خود را بشویید.

  • رژیم غذایی

از مصرف غذاهای شیرین و نشاسته ای خودداری کنید. اضافه کردن یک پروبیوتیک به رژیم غذایی خود را در نظر بگیرید. همچنین کاهش وزن ممکن است به جلوگیری از عفونت قارچی کمک کند.

جمع بندی

عفونت های مخمری زیر سینه (عفونت قارچی پستان) یک عفونت قارچی شایع است که توسط مخمری به نام کاندیدا ایجاد می شود. کاندیدیازیس می تواند تقریباً در هر نقطه از سطح بدن شما ایجاد شود. اما اغلب در نواحی مرطوب و گرم پوست شما مانند چین های پوستی زیر سینه ها یافت می شود.

علائم شامل بثورات قرمز روشن زیر سینه ها و بالای تنه است. درمان شامل استفاده از کرم یا پماد ضد قارچ است. با استفاده از پودر خشک کننده زیر سینه می توانید از عفونت قارچی جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که در صورت عدم بهبود، حتما جهت درمان به پزشک قابل اعتماد مراجعه نمایید. دکتر حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، برای بالاترین استانداردهای مراقبت از بیمار و درمان موثر ارزش بالایی قائل هستند.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *