لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
تحقیقات سرطان پستان

داروی ایمونوتراپی آولوماب برای درمان سرطان سینه ثانویه

برنامه کاتالیزور: درک اینکه آیا ترکیب رادیوم-223 با داروی ایمونوتراپی آولوماب می تواند برای بیماران مبتلا به سرطان پستان ثانویه مفید باشد یا خیر.

برنامه کاتالیزور سرطان سینه در حال حاضر

برای دستیابی به هدف ما که تا سال 2050 همه کسانی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند زندگی کنند و از آنها حمایت شود تا خوب زندگی کنند، باید سرعت ترجمه تحقیقات در آزمایشگاه به درمان های جدید و موثر برای بیماران را افزایش دهیم. ما محققان برجسته و شرکت‌های دارویی برتر را گرد هم می‌آوریم تا ایده‌ ها و منابع را جمع آوری کنیم و در نهایت از مرگ افراد بر اثر سرطان سینه جلوگیری کنیم.

به‌عنوان بخشی از برنامه کاتالیزور سرطان سینه، ما با شرکت دارویی پیشرو فایزر همکاری کرده‌ ایم تا به محققان دسترسی بی‌ سابقه‌ ای به تعدادی از داروهای دارای مجوز و تحقیقاتی فایزر و همچنین بودجه حیاتی برای محققان برای آزمایش این داروها بدهیم.  این به ما امکان می‌دهد تا تخصص محققان خود را با ترکیبات Pfizer ترکیب کنیم و درمان های جدید را سریعتر به بیماران ارائه دهیم.

 جزئیات پروژه:

 محقق: پروفسور جانت براون

 مکان: دانشگاه شفیلد

چالش:

هنگامی که سرطان سینه به سایر قسمت های بدن گسترش (متاستاز سرطان سینه) می یابد، اغلب می‌توان آن را برای مدتی تحت کنترل نگه داشت. اما در حال حاضر هیچ درمانی برای سرطان ثانویه پستان وجود ندارد. استخوان یکی از رایج‌ ترین مکان‌ هایی است که سرطان سینه به آن سرایت می‌کند. ما باید راه‌ هایی برای جلوگیری از گسترش سرطان سینه به استخوان و سایر قسمت‌های بدن پیدا کنیم و در صورت گسترش، از مرگ آن جلوگیری کنیم.

دارو: Avelumab

  • پروتئین PD-L1 را که در برخی از سلول های سرطانی یافت می‌شود مسدود می‌کند و توانایی سیستم ایمنی را برای کشتن سلول های سرطانی کاهش می‌دهد.
  • در حال حاضر برای درمان برخی از انواع سرطان مثانه و سرطان پوست ثانویه استفاده می‌شود.

علم پشت پروژه

سرطان سینه اغلب سال‌ ها پس از درمان موفقیت‌ آمیز تومور سینه می‌تواند به استخوان‌ ها و سایر اندام‌ها سرایت کند.  سیستم ایمنی نقش مهمی در از بین بردن سلول های سرطانی دارد، اما سلول های سرطانی راه هایی برای پنهان شدن از آن دارند.  داروهایی به نام مهارکننده‌های PD-L1 برای تحریک سیستم ایمنی برای شناسایی و تخریب سلول‌ های سرطانی طراحی شده‌ اند.  پروفسور جانت براون یک کارآزمایی بالینی را برای ارزیابی یک روش جدید هیجان انگیز برای بهبود اثربخشی مهارکننده های PD-L1 در سرطان سینه هدایت می‌کند.

تحقیقات سرطان سینه

ما می‌دانیم که رادیوتراپی می‌تواند پاسخ به ایمونوتراپی را بهبود بخشد. این نه تنها نواحی تحت تابش مستقیم، بلکه بقیه بدن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما به جای استفاده از رادیوتراپی معمولی، جانت و تیمش در حال آزمایش دارویی به نام رادیوم-223 هستند که درمان مشابه رادیوتراپی را مستقیماً به استخوان ارائه می‌کند. رادیوم 223 در حال حاضر برای درمان سرطان پروستات زمانی که به استخوان ها گسترش می یابد استفاده می‌شود.  محققان بر این باورند که ترکیب رادیوم-223 با مهارکننده PD-L1 avelumab پاسخ ایمنی به سرطان پستان ثانویه را هم در استخوان و هم در سایر نقاط بدن بهبود می‌بخشد.

جانت یک آزمایش بالینی به نام NEPTUNE را برای آزمایش اثربخشی ترکیب این دو دارو هدایت می‌کند. از بیماران سرطان سینه که قبلاً سرطان سینه در استخوان‌ها و سایر نقاط خود دارند دعوت می‌شود تا در این آزمایش شرکت کنند. این کارآزمایی در حال بررسی است که آیا این ترکیب دارویی بی‌ خطر است و سرطان ثانویه پستان تا چه اندازه به این درمان پاسخ می‌دهد.

این پروژه چه تفاوتی ایجاد خواهد کرد؟

در صورت موفقیت آمیز بودن، این ترکیب جدید از داروها می‌تواند مزایای عمده ای در ارائه راهی جدید برای درمان سرطان ثانویه پستان داشته باشد. هم رادیوم 223 و هم آولوماب در حال حاضر برای درمان انواع دیگر سرطان استفاده می‌شوند، که باید دسترسی این ترکیب را به کلینیک‌ های سرطان سینه آسان‌ تر کند و امیدواریم شانس بقای افراد مبتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

منبع:

https://breastcancernow.org/breast-cancer-research-

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *