لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
درمان سرطان سینه ثانویه مغز

درمان سرطان سینه ثانویه در مغز

برنامه کاتالیزور: آزمایش اینکه آیا می توان از مهارکننده های PARP برای درمان سرطان سینه ثانویه در مغز استفاده کرد یا خیر.

برنامه کاتالیزور سرطان سینه

برای دستیابی به هدف ما که تا سال 2050 همه کسانی که به سرطان سینه مبتلا می‌‌شوند زندگی کنند و از آنها حمایت شود تا خوب زندگی کنند، باید سرعت ترجمه تحقیقات در آزمایشگاه به درمان های جدید و موثر برای بیماران را افزایش دهیم. ما محققان برجسته و شرکت‌ های دارویی برتر را گرد هم می‌آوریم تا ایده‌ ها و منابع را جمع آوری کنیم و در نهایت از مرگ افراد بر اثر سرطان سینه جلوگیری کنیم.

آزمایش های سرطان سینه

 

به‌ عنوان بخشی از برنامه کاتالیزور سرطان سینه، ما با شرکت دارویی پیشرو فایزر همکاری کرده‌ ایم تا به محققان دسترسی بی‌سابقه‌ ای به تعدادی از داروهای دارای مجوز و تحقیقاتی فایزر و همچنین بودجه حیاتی برای محققان برای آزمایش این داروها بدهیم. این به ما امکان می دهد تا تخصص محققان خود را با ترکیبات Pfizer ترکیب کنیم و درمان های جدید را سریعتر به بیماران ارائه دهیم.

جزئیات پروژه

محقق: پروفسور لئونی یانگ

مکان: کالج سلطنتی جراحان در ایرلند

 چالش

هنگامی که سرطان سینه به سایر قسمت های بدن گسترش می‌یابد، سرطان سینه ثانویه (متاستاتیک) نامیده می‌شود. سرطان سینه ثانویه در حال حاضر غیر قابل درمان است.  سرطان پستان ثانویه را می‌توان برای مدتی کنترل کرد، اما اگر سرطان به مغز گسترش یافته باشد، درمان های موجود به خوبی کار نمی‌کنند. ما باید بهتر بفهمیم که چه چیزی باعث گسترش سلول‌ های سرطان سینه به مغز می‌شود و داروهای جدیدی را پیدا کنیم که می‌تواند برای درمان افراد مبتلا به سرطان پستان که در آنجا گسترش یافته است استفاده شود.

 دارو: تالازوپاریب

  • متعلق به دسته ای از داروها به نام مهارکننده های PARP است.
  • با مسدود کردن پروتئین PARP عمل می‌کند، بنابراین سرطان هایی با تغییرات در ژن های BRCA نمی‌توانند DNA خود را ترمیم کنند و می‌میرند.
  • نسل دوم، مهارکننده PARP قوی تر

علم پشت پروژه

پروفسور لئونی یانگ از کالج سلطنتی جراحان ایرلند امیدوار است که تعیین کند آیا برخی از سرطان‌ های ثانویه پستان که به مغز گسترش یافته‌ اند می‌توانند با داروهایی به نام مهارکننده‌ های PARP مانند تالازوپاریب درمان شوند یا خیر.

با گسترش سرطان سینه به مغز، سلول های سرطانی برای زنده ماندن در این محیط جدید سازگار می‌شوند. تیم او با تجزیه و تحلیل نمونه‌ های توموری که به مغز گسترش یافته است، تغییرات مهمی را پیدا کرده است که به آنها کمک می‌کند تا با آن سازگار شوند.  تقریباً نیمی از تومورهایی که محققان مورد مطالعه قرار دادند، تغییراتی در نحوه ترمیم DNA خود داشتند که می‌تواند این تومورها را به داروهایی به نام مهارکننده های PARP حساس کند. اکنون محققان می‌خواهند آزمایش کنند که آیا داروی تالازوپاریب می‌تواند برای درمان سرطان پستان ثانویه که به مغز گسترش یافته است استفاده شود یا خیر.

درمان سرطان سینه ثانویه

لئونی و تیمش از تومورها و سلول‌ های سرطان سینه اهدایی افراد مبتلا به سرطان سینه برای آزمایش در آزمایشگاه استفاده خواهند کرد که آیا تالازوپاریب می‌تواند برای درمان سرطان سینه گسترش یافته به مغز استفاده شود یا خیر. چالش اصلی برای درمان سرطان سینه در مغز این است که داروها به دلیل محافظت طبیعی به مغز نمی‌رسند. محققان همچنین آزمایش خواهند کرد که آیا تالازوپاریب می‌تواند به مغز برسد یا خیر. آن‌ ها همچنین ویژگی‌ های کلیدی توموری را که به این نوع درمان پاسخ می‌دهد در مقابل آنهایی که پاسخ نمی‌دهند، شناسایی می‌کنند.

این پروژه چه تفاوتی ایجاد خواهد کرد؟

امید است که این کار منجر به یک کارآزمایی بالینی برای ارزیابی استفاده از تالازوپاریب برای درمان سرطان پستان ثانویه در مغز شود. این تحقیق می‌تواند گروهی از بیماران را نشان دهد که از مهارکننده‌های PARP، مانند تالازوپاریب، سود می‌برند و روش جدیدی برای انتخاب درمان‌ هایی که به این گروه کمک می‌کند، نشان دهد.

منبع:

https://breastcancernow.org/breast-cancer-research/our-research-projects/catalyst-programme-testing-if-parp-inhibitors-could-be-used-treat-secondary-breast-cancer-in-brain

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *