لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
سرطان سینه لوبولار عودکننده

درمان های شخصی برای بیماران مبتلا به سرطان سینه لوبولار عودکننده

جزئیات پروژه:

محقق: پروفسور الینور سایر

مکان: کینگز کالج لندن

سرطان سینه لوبولار مهاجم حدود 15 درصد از کل سرطان های سینه را تشکیل می‌دهد.  این سرطان در لوبول ها (غدد تولید کننده شیر) پستان شروع می‌شود، درصورتی که سایر سرطان های سینه معمولاً در مجاری (لوله هایی که شیر را به نوک پستان می‌برند) شروع می‌شود. سرطان سینه لوبولار تمایل به گیرنده استروژن مثبت دارد. اما، شواهدی وجود دارد که گاهی اوقات سرطان سینه لوبولار به برخی از درمان‌ ها پاسخ نمی‌دهد.

ما همچنین درباره ارتباط بین سرطان سینه لوبولار و درمان جایگزینی هورمونی (HRT) اطلاعات کمی داریم، اگرچه چنین ارتباطی وجود دارد.

علم پشت پروژه

پروفسور الینور ساویر از کینگز کالج لندن در حال بررسی این موضوع است که چگونه محیط سینه در ایجاد سرطان تهاجمی لوبولار پستان نقش دارد. این به ایجاد راه های بهتر برای تشخیص و پیشگیری از این نوع سرطان سینه کمک می‌کند.

او برای این پروژه از 450 نمونه بیمار سرطان سینه لوبولار از مطالعه GLACIER استفاده خواهد کرد. این مطالعه به بررسی ژنتیک سرطان سینه لوبولار پرداخت.

سرطان سینه لوبولار

از آنجایی که محققان همچنین می‌خواهند بفهمند که چگونه می‌توان احتمال عود بیماری را پیش‌ بینی کرد، آنها به تفاوت‌ های بین تومورهایی که در عرض 5 سال یا بیش از 5 سال پس از تشخیص عود کرده‌ اند، توجه خواهند کرد.

در ابتدا، آنها فعالیت ژن را در نمونه های بیمار تجزیه و تحلیل می‌کنند. محققان سلول‌ های سرطانی و همچنین سایر سلول‌ های سالم موجود در تومور و اطراف آن و همچنین سلول‌ های سیستم ایمنی موجود در نمونه‌ های بیمار را بررسی خواهند کرد. آنها به دنبال تفاوت بین سرطان های لوبولاری هستند که عود نکردند، در عرض 5 سال برگشتند، یا بعد از 5 سال یا بیشتر برگشتند.  روی هم رفته، این می‌تواند به آنها بگوید که کدام ژن‌ ها، خاموش یا روشن، در سراسر محیط تومور، می‌توانند علائم احتمال بازگشت بیماری را نشان دهند.

در نهایت، محققان نمونه‌ هایی را از بیمارانی که هر نوع HRT (ترکیبی یا فقط استروژن) دریافت کرده‌ اند با بیمارانی که از HRT استفاده نکرده‌ اند، مقایسه خواهند کرد. آنها همچنین در نظر خواهند گرفت که زنان برای چه مدت از HRT استفاده می‌کنند و تا چه حد به تشخیص سرطان سینه آنها نزدیک است. این داده ها نشان می‌دهد که چگونه استفاده از HRT می‌تواند بر توسعه سرطان سینه لوبولار تأثیر بگذارد.

این پروژه چه تفاوتی ایجاد خواهد کرد؟

این پروژه می‌تواند به ما کمک کند تا تشخیص دهیم کدام بیماران مبتلا به سرطان سینه لوبولار مهاجم باید در هنگام تشخیص درمان شدیدتری دریافت کنند. به خصوص اگر بتوانیم پیش بینی کنیم که چه کسانی در عرض 5 سال پس از تشخیص بیشتر در معرض خطر عود هستند. این می‌تواند به ما کمک کند اطمینان حاصل کنیم که همه‌ مناسب ترین درمان را برای خود دریافت می‌کنند.

سرطان سینه لوبولار عودکننده

این پروژه می تواند به چند نفر کمک کند؟

این پروژه می‌تواند به هزاران نفر کمک کند. سرطان سینه تهاجمی لوبولار تقریباً 15 درصد از کل سرطان های سینه را تشکیل می‌دهد. سالانه حدود 8250 زن با این نوع سرطان سینه در بریتانیا تشخیص داده می‌شوند.

منبع:

https://breastcancernow.orgpatients

 

 

 

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *