لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
برای جلوگیری از سرطان سینه چی بخوریم؟

برای جلوگیری از سرطان سینه چی بخوریم؟

تقریباً همه افراد مبتلا به سرطان پستان با این بیماری تا حدودی آشنایی دارند. اما این روزها خبرهای خوبی در مورد سرطان سینه وجود دارد. درمان ها بهتر می شوند و ما بیش از هر زمان دیگری در مورد راه های پیشگیری از این بیماری می دانیم. همچنین دکتر وحید حریری جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی با تکنیک های به روز درمان سرطان پستان و عمل جراحی آن آشنایی و تسلط کامل دارد. با افزایش مطالعات زنان می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را با مصرف مقادیر بیشتری از مواد غذایی حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان های اثبات شده برای مبارزه با سرطان کاهش دهند. بنابراین با توجه به نقش شگفت انگیز تغذیه در پیشگیری از سرطان، در این مقاله به مواد غذایی مغذی و مناسب و اینکه برای جلوگیری از سرطان سینه چی بخوریم؟ اشاره خواهیم کرد.

چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم؟

این هشت مرحله ساده می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند. هر یک برای هر زن صدق نمی کند، اما با هم می توانند تأثیر زیادی داشته باشند:

  • حفظ وزن مناسب

حفظ وزن سالم یک هدف مهم برای همه است. چرا که اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان سینه را به خصوص پس از یائسگی افزایش دهد.

  • فعالیت بدنی

همواره سعی کنید که از نظر بدنی فعال باشید. زنانی که حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت بدنی دارند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. ورزش منظم همچنین یکی از بهترین راه ها برای کمک به کنترل وزن است.

جلوگیری از سرطان سینه

  • مصرف میوه ها و سبزیجات

اهمیت رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان سینه قابل انکار نیست. یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند. بنابراین سعی کنید میوه و سبزیجات زیادی مصرف کنید.

  • عدم سیگار کشیدن

علاوه بر سایر خطرات سلامتی، سیگار کشیدن باعث حداقل 15 سرطان مختلف از جمله سرطان سینه می شود. اگر سیگار می کشید، سعی کنید در اسرع وقت آن را ترک کنید.

  • تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر در مجموع یک سال یا بیشتر (برای همه کودکان) خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. همچنین فواید زیادی برای سلامتی کودک دارد.

  • عدم مصرف قرص های ضد بارداری

از مصرف قرص های ضد بارداری بخصوص بعد از 35 سالگی یا در صورت مصرف سیگار خودداری کنید. قرص های ضد بارداری هم خطرات و هم فواید دارند. هر چه یک زن جوان تر باشد، خطرات آن کمتر است. در حالی که زنان از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها کمی افزایش می یابد. اما این خطر پس از قطع قرص به سرعت از بین می رود. خطر سکته مغزی و حمله قلبی نیز در حین مصرف قرص افزایش می یابد – به خصوص اگر خانمی سیگار می کشد. با این حال، استفاده طولانی مدت آن می تواند مزایای مهمی نیز داشته باشد، مانند کاهش خطر سرطان تخمدان، سرطان روده بزرگ و سرطان رحم. اگر در مورد سرطان سینه بسیار نگران هستید، اجتناب از قرص های ضد بارداری یکی از گزینه های کاهش خطر است.

  • مصرف تاموکسیفن و رالوکسیفن

اگرچه معمولاً به عنوان یک “رفتار سالم” تصور نمی شود، اما مصرف داروهای تجویزی تاموکسیفن و رالوکسیفن می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند کاهش دهد. این داروهای قدرتمند که توسط FDA برای پیشگیری از سرطان سینه تایید شده اند، می توانند عوارض جانبی داشته باشند، بنابراین برای همه مناسب نیستند. برای مصرف آن باید پزشک خود صحبت کنید تا ببیند آیا تاموکسیفن یا رالوکسیفن ممکن است برای شما مناسب باشد یا خیر.

  • اجتناب از هورمون درمانی یائسگی

هورمون درمانی یائسگی نباید طولانی مدت برای پیشگیری از بیماری های مزمن انجام شود. مطالعات نشان می‌ دهند که هورمون درمانی تأثیر متفاوتی بر سلامتی دارد و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ ها را افزایش می‌ دهد و خطر برخی دیگر را کاهش می‌ دهد. هر دو هورمون استروژن و پروژسترون خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند. اگر زنان هورمون درمانی یائسگی را انجام دهند، باید در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود. بهترین فردی که می توانید با او در مورد خطرات و مزایای هورمون درمانی یائسگی صحبت کنید، پزشکتان است.

نقش تغذیه در جلوگیری از سرطان سینه

تغذیه بیماران سرطان سینه و شیوه زندگی نقش مهمی در پیشگیری از سرطان پستان ایفا می کند. تحقیقات نشان می دهند که سیگار کشیدن و الگوهای غذایی خاص – از جمله رژیم های غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده – با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط هستند.

رژیم غذایی جلوگیری از سرطان سینه

مواد غذايی برای جلوگيری از سرطان سينه

در حالی که برخی غذاها ممکن است در برابر ابتلا به سرطان سینه محافظت کنند، غذاهای دیگر ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند. به این ترتیب، بهتر است مصرف غذاها و نوشیدنی های زیر را کاهش دهید – یا به طور کامل از آنها اجتناب کنید:

  • الکل

استفاده از الکل، ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

  • فست فود

مصرف فست فود به طور منظم با معایب بسیاری از جمله افزایش خطر بیماری قلبی، دیابت، چاقی و سرطان سینه همراه است.

  • غذاهای سرخ شده

تحقیقات نشان می دهند که رژیم غذایی سرشار از غذاهای سرخ شده ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در واقع، در مطالعه‌ای بر روی 620 زن ایرانی نشان داده است که مصرف غذای سرخ‌ شده بزرگ‌ ترین عامل خطر برای ابتلا به سرطان سینه بوده است.

  • گوشت های فرآوری شده

گوشت های فرآوری شده مانند بیکن و سوسیس ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند. یک تجزیه و تحلیل نشان داده است که مصرف زیاد گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 9 درصد افزایش می دهد.

مواد غذایی بعد از سرطان سینه

  • قند مصنوعی

رژیم غذایی سرشار از قند افزوده ممکن است موجب افزایش التهاب و بیان آنزیم های خاص مرتبط با رشد و گسترش سرطان و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه گردد.

  • کربوهیدرات های تصفیه شده

رژیم های غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. سعی کنید کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و محصولات شیرین شیرین را با محصولات غلات کامل و سبزیجات غنی از مواد مغذی جایگزین کنید.

درمان سرطان سینه با تغذیه امکانپذیر است؟

شکی نیست که رژیم غذایی شما می تواند به پیشگیری از بیماری های مزمن از جمله سرطان سینه کمک کند. با این حال، انتخاب سبک زندگی ممکن است بر خطر سرطان شما نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، انجام ورزش منظم، استراحت کافی و سیگار نکشیدن از سرطان سینه پیشگیری می کند. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می دهند که برخی از محصولات مراقبت از پوست ممکن است خطر سرطان سینه را افزایش دهند. به عنوان مثال، استفاده از ضد تعریق با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

درمان سرطان سینه با رژیم غذاییی

همچنین غربالگری سرطان سینه با ماموگرافی جان انسان ها را نجات می دهد. غربالگری به پیشگیری از سرطان کمک نمی کند، اما زمانی که قابل درمان باشد می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند. بیشتر زنان باید از سن 40 سالگی به طور سالیانه ماموگرافی انجام دهند. زنانی که در معرض خطر بالاتر سرطان سینه هستند ممکن است نیاز داشته باشند ماموگرافی را زودتر شروع کنند. بنابراین، بهتر است تا سن 30 سالگی در مورد عوامل خطر سرطان سینه و غربالگری زودتر و درمان سرطان سینه با پزشک صحبت کنید.

علت سرطان سینه در زنان چیست؟

زنان با سابقه خانوادگی سرطان قوی بهتر است اقدامات ویژه ای برای محافظت از خود انجام دهند، بنابراین برای زنان مهم است که سابقه خانوادگی خود را بدانند. اگر مادر یا خواهری دارید که به سرطان سینه یا تخمدان مبتلا شده است (به ویژه در سنین پایین) یا اگر چندین عضو خانواده (از جمله مرد) دارید که به سرطان سینه، تخمدان یا پروستات مبتلا شده اند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه باشید. یک پزشک یا مشاور ژنتیک می تواند به شما در درک سابقه خانوادگی این بیماری کمک کند.

بعد از عمل سرطان سینه چی بخوریم؟

تغذیه برای بیماران مبتلا به سرطان سینه از اهمیت بالایی برخوردار است. در اینجا 10 ماده غذایی برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و اینکه برای جلوگیری از سرطان سینه چی بخوریم؟ آورده شده است:

  • سبزیجات سبز برگ

کلم، اسفناج، سبزی خردل و شاتوت تنها تعدادی از سبزیجات سبز برگ هستند که ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشند. سبزیجات سبز برگ حاوی آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی از جمله بتا کاروتن هستند که سطوح بالای آنها با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. تجزیه و تحلیل 8 مطالعه بر روی بیش از 7000 نفر نشان داد که زنان با سطوح بالاتر کاروتنوئیدها در مقایسه با زنان با سطوح پایین تر، خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. به همین ترتیب، یک مطالعه بعدی روی بیش از 32000 زن، سطوح بالاتر کاروتنوئیدهای خونی را با کاهش 18 تا 28 درصدی خطر ابتلا به سرطان سینه و همچنین کاهش خطر عود و مرگ در افرادی که قبلاً سرطان سینه داشتند، مرتبط دانست. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهند که مصرف زیاد فولات در سبزیجات برگ سبز، ممکن است از بدن در برابر ابتلا به سرطان سینه محافظت کند.

رژیم غذایی بعد از سررطان سینه

  • مرکبات

مرکبات سرشار از ترکیباتی از جمله فولات، ویتامین C، و کاروتنوئیدهایی مانند بتا کاروتن، به علاوه آنتی اکسیدان هستند که ممکن است از سرطان سینه محافظت کنند. این مواد مغذی اثرات آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد التهابی دارند. مطالعات نشان می دهند که مرکبات با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها، از جمله سرطان سینه مرتبط می باشد. بررسی 6 مطالعه بر روی بیش از 8000 نفر نشان می دهند که مصرف زیاد مرکبات شامل پرتقال، گریپ فروت، لیمو، لیموترش و نارنگی خطر ابتلا به سرطان سینه را تا حدود 10 درصد کاهش می دهد.

  • ماهی های چرب

ماهی های چرب، از جمله سالمون، به دلیل فواید سلامت چشمگیرشان شناخته شده اند. چربی‌های امگا 3، سلنیوم و آنتی‌اکسیدان‌ هایی مانند کانتاکسانتین ممکن است اثرات محافظتی در برابر سرطان داشته باشند. برخی از مطالعات نشان می دهند که مصرف ماهی های چرب به طور خاص خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. یک تجزیه و تحلیل بزرگ از 26 مطالعه روی 883000 نفر نشان داد که افرادی که بیشترین مصرف غذاهای دریایی از منابع امگا 3 را داشتند در مقایسه با کسانی که کمترین مقدار را مصرف کردند، تا 14 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه را داشتند.

  • توت

مصرف منظم توت ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان سینه کمک کند. آنتی اکسیدان های توت ها از آسیب سلولی و همچنین رشد و گسترش سلول های سرطانی جلوگيری می کنند.

  • غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مانند ماست و کفیر حاوی پروبیوتیک ها و سایر مواد مغذی هستند که ممکن است از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری کنند.

  • هلو، سیب و گلابی

مصرف میوه ها به ویژه هلو، سیب و گلابی سلامت بدن را در برابر ابتلا به سرطان سینه افزایش می دهد. در یک مطالعه بر روی 75929 زن، کسانی که حداقل 2 وعده هلو در هفته مصرف می کردند تا 41 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان را داشتند. جالب توجه است، یک مطالعه نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در هلو از رشد و گسترش رده سلولی سرطان سینه جلوگیری می کند. علاوه بر این، مطالعه ای که داده های 272098 زن را تجزیه و تحلیل کرد، مصرف سیب و گلابی را با خطر کمتر ابتلا به سرطان سینه مرتبط کرد.

درمان سرطان سینه غذایی

  • لوبیا

لوبیا سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است که مقدار بالای فیبر آن ممکن است از سرطان سینه محافظت کند. مطالعه ای روی 2571 زن نشان داد که مصرف زیاد لوبیا خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 20 درصد در مقایسه با مصرف کم لوبیا کاهش می دهد.

  • گیاهان و ادویه ها

گیاهان و ادویه هایی مانند جعفری، رزماری، پونه کوهی، آویشن، زردچوبه، کاری و زنجبیل حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است به محافظت در برابر سرطان سینه کمک کنند. این گیاهان دارای ویتامین ها، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان هستند. به عنوان مثال، پونه کوهی دارای آنتی اکسیدان هایی است که اثرات ضد سرطانی قابل توجهی در برابر رده های سلولی تهاجمی سرطان سینه نشان می دهد.

  • کورکومین

کورکومین، ترکیب فعال اصلی در زردچوبه، خواص ضد سرطانی قابل توجهی دارد. از آنجایی که بسیاری از گیاهان و ادویه جات دیگر نیز دارای اثرات ضد سرطانی قوی هستند، ایده خوبی است که انواع مختلفی از آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

جمع بندی

سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان است که در مردان نیز رخ می دهد. اگرچه سرطان سینه مردان کمتر از 1 درصد از کل موارد سرطان سینه را تشکیل می دهد. در این مقاله ما به این سوال که برای جلوگیری از سرطان سینه چی بخوریم؟ پاسخ دادیم و به خاطر داشته باشید که عوامل زیادی با ایجاد سرطان سینه مرتبط هستند. بهبود رژیم غذایی می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به سرطان را به طور کلی کاهش دهد، این تنها یک تکه از پازل است. حتی با داشتن یک رژیم غذایی سالم، همچنان به غربالگری های منظم سرطان سینه مانند ماموگرافی و بررسی های دستی نیاز دارید. از این گذشته، تشخیص زودهنگام به میزان قابل توجهی میزان بقا را افزایش می دهد. با این حال، تحقیقات نشان می دهند که برخی غذاها ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *