لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
مدت زمان درمان سرطان سینه

مدت زمان درمان سرطان سينه

مدت زمان درمان سرطان سينه با توجه به عوامل متعددی تعیین می گردد. این تخمین‌ های تقریبی برای مدت زمانی که سرطان سینه طول می‌ کشد تا درمان شود، می‌ تواند برای برنامه‌ ریزی زندگی شما بر اساس درمان مفید باشند. مهمتر از همه، آنها نوری را در انتهای تونل برای تمرکز شما فراهم می کنند. با این حال، برای سلامت ذهنی خود، ممکن است بهتر باشد درمان خود را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید. آن را از یک روز به روز دیگر ببرید. به یاد داشته باشید، هر روز که موفق شوید، در حال حاضر برنده شده اید. در این مقاله به عوامل تعیین کننده مدت زمان درمان سرطان سینه می پردازیم.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

مدت زمان درمان سرطان سینه خوش خیم و بدخیم

هر جلسه درمانی با یک دوره بهبودی همراه است. به طور معمول، اگر سرطان سینه در مراحل اولیه دارید، به مدت سه تا شش ماه تحت شیمی درمانی قرار می گیرید، اما پزشک شما زمان بندی را با شرایط شما تنظیم می کند. اگر سرطان سینه پیشرفته دارید، درمان سرطان سینه ممکن است بیش از شش ماه ادامه یابد.

تعداد جلسات شيمی درمانی در سرطان سينه

شیمی درمانی برای سرطان سینه به صورت دوره ای انجام می شود. چرخه شیمی درمانی می تواند از یک بار در هفته تا یک بار در هر سه هفته متفاوت باشد.

تعداد جلسلت شیمی درمانی

شیمی درمانی چقدر طول می کشد؟

پس از چند جلسه شیمی درمانی، ممکن است بتوانید با دقت بیشتری پیش بینی کنید که چه زمانی احساس خوبی دارید و چه زمانی ممکن است نیاز به کاهش فعالیت داشته باشید. علامت‌ گذاری تقویم یا نگه‌ داشتن یک دفترچه به شما کمک می‌کند پاسخ کلی خود را به جلسات شیمی‌ درمانی پیگیری کنید و بر اساس آن رویدادها را برنامه‌ ریزی کنید.

دنبال کردن دقیق برنامه درمانی بهترین راه برای به دست آوردن بیشترین سود از شیمی درمانی است. اگر عوارض جانبی بیش از حد آزاردهنده شد، آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. او ممکن است بتواند دوز یا نوع داروهای شیمی درمانی را که دریافت می کنید تنظیم کند یا داروهای دیگری را برای کمک به تسکین برخی علائم مانند حالت تهوع تجویز کند. همچنین اگر تعداد گلبول های سفید خون شما کاهش یابد، پزشک ممکن است شیمی درمانی شما را متوقف کند تا زمانی که گلبول های سفید به سطح ایمن برگردند.

تکنیک های آرامش بخش مانند مدیتیشن و تنفس عمیق ممکن است به کاهش استرس کمک کند. و ثابت شده است که ورزش به بهبود خواب و کاهش خستگی ناشی از شیمی درمانی کمک می کند. اگرچه برخی از موارد اولیه را می توان با پرتودرمانی درمان کرد، اما بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان سینه باید تحت شیمی درمانی قرار گیرند. رویکرد پزشک شما به شیمی درمانی بر اساس شرایط شما متفاوت است. به طور معمول، آنها یک طرح را بر اساس پیش آگهی شما ترسیم می کنند.

به خاطر داشته باشید که آنها با هر دوره شیمی درمانی که تحت آن قرار می گیرید، پیشرفت را زیر نظر خواهند داشت. یک دوره شیمی درمانی می تواند از یک دوز تا چند دوز در یک دوره زمانی مشخص باشد. دوز و فرکانس بسته به فرد متفاوت است. پس از اتمام دوره، آزمایش خون پاسخ بدن شما را مشخص می کند. شیمی درمانی چندان خوشایند نیست، اما هر دوره یک نشانگر قطعی است که می توانید از آن برای پیگیری پیشرفت خود در حین حرکت استفاده کنید.

هر جلسه شیمی درمانی چقدر طول میکشد؟

مدت زمان جلسات شیمی درمانی می تواند از 5 دقیقه تا 8 ساعت یا بیشتر باشد. همه چیز به شیمی درمانی بستگی دارد. در طول شیمی درمانی، پرستار شما می آید و وضعیت حیاتی شما را بررسی می کند و مطمئن می شود که به داروها واکنشی نشان نمی دهید.

زمان جلسات شیمی درمانی

زمان شروع شیمی درمانی بعد از جراحی

پس از انجام جراحی برای برداشتن سرطان سینه، پزشک ممکن است شیمی درمانی را برای از بین بردن سلول های سرطانی کشف نشده و کاهش خطر عود سرطان توصیه کند. این به عنوان شیمی درمانی کمکی شناخته می شود. در واقع اگر احتمال عود سرطان یا گسترش آن به سایر قسمت‌های بدن (متاستاز) وجود دارد، حتی اگر هیچ شواهدی از سرطان پس از جراحی وجود نداشته باشد، ممکن است پزشک شما شیمی درمانی کمکی را توصیه کند. اگر سلول های سرطانی در غدد لنفاوی نزدیک سینه آسیب دیده یافت شوند، ممکن است خطر متاستاز بیشتری داشته باشید.

کدام مبتلایان به سرطان سینه باید شیمی درمانی شوند؟

شیمی درمانی برای سرطان سینه از داروهایی برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول های سرطان سینه استفاده می کند. این داروها معمولاً مستقیماً از طریق سوزن به داخل سیاهرگ تزریق می شوند یا به صورت قرص از راه دهان مصرف می شوند. شیمی درمانی برای سرطان سینه اغلب علاوه بر درمان های دیگر مانند جراحی، پرتودرمانی یا هورمون درمانی استفاده می شود. شیمی درمانی می تواند برای افزایش شانس درمان، کاهش خطر بازگشت سرطان، کاهش علائم سرطان یا کمک به افراد مبتلا به سرطان با کیفیت زندگی بهتر استفاده شود.

اگر سرطان عود کرده یا گسترش یافته باشد، شیمی درمانی ممکن است سرطان سینه را کنترل کند تا به شما کمک کند طولانی تر زندگی کنید. همچنین می تواند به کاهش علائمی که سرطان ایجاد می کند کمک کند. شیمی درمانی برای سرطان سینه نیز خطر عوارض جانبی دارد – برخی موقت و خفیف، برخی دیگر جدی تر یا دائمی تر. پزشک می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا شیمی درمانی سرطان سینه انتخاب خوبی برای شما است یا خیر.

مدت زمان کلی درمان سرطان سینه چقدر است؟

هنگام تعیین مدت زمان درمان سرطان سینه باید عوامل زیادی را در نظر گرفت. حتی پزشک شما فقط می‌ تواند تخمین‌ هایی را بر اساس میزان گسترش سرطان در بافت پستان و محل متاستاز در صورت متاستاز ارائه دهد. تخمین های آنها بر اساس دهه ها تجربه و تحقیقات پزشکی است. با این حال، هنوز هم باید از پزشک خود بخواهید که دو تخمین به شما بدهد، یکی که تصور می کند همه چیز برنامه ریزی شده است و دیگری که عوامل ایجاد عوارض رایج است. با توجه به عوامل زیر، مدت زمان درمان برست کنسر متفاوت خواهد بود:

طول درمان سرطان سینه

  • پیدا کردن سرطان سینه (1 تا 3 هفته)

اکثر سرطان های کوچک سینه در غربالگری ماموگرافی و احتمالاً با سونوگرافی یا شاید MRI پستان یافت می شوند. ممکن است توده سینه خود را شناسایی کرده باشید و از پزشک خود کمک بیشتری گرفته باشید. زمان برنامه ریزی ماموگرافی، انجام آن، بازگشت برای تصویربرداری بیشتر از پستان و سپس دریافت نتایج می تواند روزها تا هفته ها طول بکشد. همیشه از پزشک خود بخواهید که در اسرع وقت آزمایشات و قرار ملاقات های خود را تعیین کنید.

  • تشخیص، بیوپسی و نتایج (2 تا 14 روز)

برنامه ریزی برای انجام بیوپسی پستان با هدایت تصویر توسط جراح سینه یا رادیولوژیست می تواند متفاوت باشد. اکثر مراکز پستان معتبر، برای برنامه ریزی بیوپسی برای کسانی که ممکن است سرطان سینه داشته باشند، به سرعت کار می کنند.

  • گزارش پاتولوژی (3 تا 14 روز)

آماده شدن گزارش نهایی پاتولوژی شما نهایتا تا 14 روز زمان می برد.

  • اول جراحی یا شیمی درمانی؟

جراحی معمولاً اولین درمان برای سرطان پستان در مراحل اولیه است.

  • اکثر بیماران نیازی به شیمی درمانی نخواهند داشت.
  • اگر گیرنده استروژن منفی (ER-) یا تومور HER2 مثبت دارید، احتمالاً قبل یا بعد از جراحی به شیمی درمانی نیاز خواهید داشت.
  • “شیمی درمانی نئوادجوانت” قبل از جراحی مزایای مشخصی دارد.
  • آیا اشعه لازم است؟ (4 تا 6 هفته)

اکثر بیمارانی که لامپکتومی انجام می دهند به پرتو درمانی نیاز دارند. پرتودرمانی کامل پستان شایع ترین نوع است و 4 تا 6 هفته طول می کشد. فقط تعداد کمی از بیمارانی که ماستکتومی انجام می دهند، به پرتو درمانی نیاز خواهند داشت.

جمع بندی

تصمیم گیری خوب سخت ترین بخش ابتلا به سرطان سینه است. شما برای یادگیری همه چیز و شروع درمان در اسرع وقت تحت فشار خواهید بود. زمان معمولاً به نفع شماست. شما باید با تیم درمانی خود صحبت کنید تا همه چیز را در مورد سرطان و گزینه های درمانی خود بیاموزید. دکتر وحید حریری متخصص سرطان پستان، در جراحی های سرطان پستان از مهارت بالا و تجربیات ارزشمندی برخوردار هستند.

با در نظر گرفتن همه عوامل، میانگین طول درمان سرطان سینه را می توان به دو دسته تقسیم کرد: سرطان پستان در مراحل اولیه و سرطان پستان پیشرفته. هنگام تلاش برای فهمیدنمدت زمان درمان سرطان سينه ، مهم است که از اینجا شروع کنید. اگر خوش شانس باشید و بیماری خود را زود تشخیص دهید، درمان سرطان سینه شما به طور کلی بین سه تا شش ماه طول خواهد کشید. این مدت زمان با این فرض وجود دارد که تا زمانی که تحت درمان هستید، رشد بیشتری وجود نداشته باشد. در موارد پیشرفته‌ تر، معمولاً باید انتظار حداقل شش ماه درمان را داشته باشید.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *