لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
عدم تقارن سینه ها

عدم تقارن سینه ها

عدم تقارن سینه ها به زمانی اشاره دارد که یک سینه اندازه یا شکل متفاوتی نسبت به دیگری دارد. ماموگرافی یا غربالگری سرطان سینه ممکن است اندازه یا تراکم سینه نامتقارن را نشان دهد. این چه معنایی برای سلامت یک زن دارد؟ سینه های اکثر خانم ها از نظر اندازه، شکل و موقعیت کمی متفاوت است. سینه ها یا نوک سینه های ناهموار معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند. با این حال، بافت سینه یا تراکم سینه که بطور قابل توجهی ناهموار است با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

ماموگرافی منظم می تواند برای بررسی ناهنجاری ها یا تغییرات در بافت سینه آزمایش شود. در این مقاله به علل و تشخیص نامتقارن بودن سینه ها، طبیعی بودن و زمان مراجعه به پزشک می پردازیم. همچنین نتایج ماموگرافی مربوط به نامتقارن بودن سینه ها و معنای آنها را مورد بحث قرار می دهیم. در بیشتر موارد، سینه‌ ها عموماً از نظر تراکم و ساختار متقارن هستند، اما گاهی اوقات گزارشی ممکن است تراکم نامتقارن را نشان دهد که شایع و معمولاً غیرسرطانی است. با این حال، یک رادیولوژیست ممکن است تصمیم بگیرد که در صورت وجود تغییرات نامتقارن در بافت پستان، آزمایش های بیشتری انجام دهد، زیرا این نیز می تواند نشان دهنده یک یافته مهم باشد.

عدم تقارن در سینه ها چیست؟

عدم تقارن سینه ها به ظاهر قسمتی از سینه در مقایسه با باقیمانده آن سینه و سینه دیگر اشاره دارد. رادیولوژیست ماموگرافی را بررسی می کند تا تفاوت موقعیت، حجم و فرم سینه ها را بررسی کند. سینه های ناهموار معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند. با این حال، انجام منظم ماموگرافی برای اطمینان از اینکه هر گونه ناهنجاری پستان در مراحل اولیه شناسایی می شود، ضروری است. تحقیقات انجام شده در سال 2015 نشان داد که زنانی که اندازه سینه‌ هایشان بیش از 20 درصد متفاوت است، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه باشند. هر گونه تغییر غیرعادی در سینه باید توسط پزشک بررسی شود. تغییراتی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

  • یک توده در سینه یا اطراف آن
  • یک توده زیر بازو
  • بافتی که در نزدیکی سینه یا زیر بازو ضخیم یا سفت احساس می شود.
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه
  • تغییرات در نوک پستان، مانند حرکت به سمت داخل
  • مایع یا ترشح از نوک پستان
  • پوست قرمز، خارش دار یا پوسته پوسته اطراف سینه
  • پوست فرورفته یا چروکیده

علت عدم تقارن سينه ها

عدم تقارن سینه ها زمانی اتفاق می‌ افتد که یک سینه دارای اندازه، حجم، موقعیت یا فرم متفاوت از دیگری باشد. عدم تقارن سینه بسیار شایع است و بیش از نیمی از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌ شود سینه‌ های یک زن از نظر اندازه یا حجم تغییر کند، از جمله ضربه، بلوغ و تغییرات هورمونی. بافت سینه شما می تواند در زمان تخمک گذاری تغییر کند و اغلب احساس پری و حساسیت بیشتری می کند. در این وضعیت معمولاً سینه ها بزرگتر به نظر می رسند زیرا در واقع از احتباس آب و جریان خون رشد می کنند.

عدم تقارن سینه ممکن است ناشی جراحی لیفت سینه هم باشد برای درک عمیق این موضوع مقاله عوارض بعد از لیفت سینه ما را مطالعه نمایید.

با این حال، در طول چرخه قاعدگی، آنها به اندازه طبیعی باز می گردند. یکی دیگر از دلایل نامتقارن بودن سینه ها وضعیتی به نام هیپرتروفی جوانی سینه است. این وضعیت اگرچه نادر است، اما می تواند باعث شود که یک سینه به طور قابل توجهی بزرگتر از دیگری شود. با جراحی می توان آن را اصلاح کرد، اما ممکن است منجر به تعدادی از مسائل روانی و ناامنی شود.

علت عدم تقارن سينه ها

به طور کلی معمولاً اندازه دو سینه متفاوت است، اما معمولاً از نظر تراکم و ساختار مشابه هستند. پزشکان برای بررسی بیشتر از ماموگرافی، نوعی معاینه پستان، برای ارزیابی ساختار داخلی سینه استفاده می کنند. اگر ماموگرافی شما نشان می دهد که سینه های متراکم نامتقارن دارید، در صورت یافتن توده، تفاوت در تراکم را می توان به یکی از چهار دسته طبقه بندی کرد:

  • عدم تقارن

سینه های شما فقط با استفاده از یک برجستگی ارزیابی می شوند. این تصاویر به دلیل تک بعدی بودن قابل اعتماد نیستند. رویت ساختارهای متراکم روی سینه ممکن است دشوار باشد. اگر پزشک شما ضایعه یا ناهنجاری پیدا کند، برای آزمایش تصویربرداری سه بعدی دیگر درخواست خواهد کرد.

  • عدم تقارن گلوبال

این یافته نشان می دهد که در یک سینه حجم یا تراکم بیشتری نسبت به دیگری وجود دارد. یافته های عدم تقارن گلوبال معمولاً نتیجه تغییرات هورمونی و تغییرات طبیعی است. اگر توده ای پیدا شود، پزشک شما تصویربرداری اضافی را درخواست می کند.

  • عدم تقارن کانونی

این تصاویر تراکم را در دو نمای ماموگرافی نشان می دهند، اما پزشک شما نمی تواند به طور کامل تشخیص دهد که آیا این توده واقعی است یا خیر. آنها برای رد توده های سرطانی یا غیر طبیعی، تصویربرداری و ارزیابی بیشتری را درخواست خواهند کرد.

  • توسعه عدم تقارن

این نوع عدم تقارن نشان دهنده تغییر قابل توجهی بین امتحانات گذشته و فعلی است. تراکم ممکن است جدید باشد یا افزایش یافته باشد. این یافته ها برای ایجاد شک نسبت به سلول های بالقوه بدخیم کافی است.

بلوغ

عدم تقارن در دوران رشد سینه ها در نوجوانی رایج است. در دوران بلوغ، سینه های چپ و راست اغلب با سرعت کمی متفاوت رشد می کنند. بنابراین سینه ها ممکن است تا زمانی که رشدشان به پایان نرسد نامتقارن به نظر برسند، یا ممکن است با شکل ها و اندازه های متفاوتی در طول زندگی فرد باقی بمانند. تغییرات هورمونی می تواند باعث تغییر یک یا هر دو سینه در هر مقطعی از زندگی فرد شود، به عنوان مثال:

  • در نقاط خاصی از چرخه قاعدگی
  • در دوران یائسگی یا نزدیک به آن
  • در دوران بارداری یا شیردهی
  • هنگام استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی، مانند قرص های ضد بارداری

عدم تقارن در بلوغ

سینه هایی که به دلیل هورمون ها تغییر اندازه یا شکل می دهند، اغلب به حالت طبیعی باز می گردند. تغییرات هورمونی همچنین می تواند باعث ایجاد توده در سینه ها یا از دست دادن چربی و بافت شود. با این حال، اگر این تغییرات از بین نرفت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مشکلات سلامتی احتمالی عدم تقارن سینه ها را بررسی کند.

آسیب های سینه قبل از بلوغ

آسیب به بافت سینه قبل از رشد کامل می تواند منجر به عدم تقارن سینه ها شود. عفونت یا ضربه به یک طرف قفسه سینه آسیب های احتمالی هستند که ممکن است منجر به رشد نامتقارن سینه شوند.

عفونت پستان (ورم پستان)

آبسه سینه معمولاً به صورت توده قابل لمس و متورم در یک پستان همراه با درد، قرمزی و گرما ظاهر می شود. به طور معمول، آبسه پستان در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. مجاری شیر در پستان نیز ممکن است عفونی شود، که در بین زنان شیرده شایع است. اگر تمایل دارید درمورد عفونت های پستان مثل ماستیت گرانولوماتوز و درمان قطعی آن بیشتر بدانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را تا انتها بخوانید.

کیست سینه

عدم تقارن سینه ها ممکن است به دلیل وجود کیست سینه یا وجود توده ای در سینه باشد که می توانید آن را احساس کنید. توده های قابل لمس پستان شایع است و 90 درصد آن در زنان 20 تا 50 ساله خوش خیم است. در زنان زیر 30 سال، توده های سینه معمولاً دو طرفه هستند و خود به خود برطرف می شوند. برخی از انواع احتمالی توده های خوش خیم پستان شامل تغییرات فیبری با چرخه قاعدگی، کیست یا آسیب بافتی به دنبال ضربه به سینه هستند. همچنین انواع مختلفی از سرطان سینه مهاجم و غیرتهاجمی وجود دارد که ممکن است علت توده پستان باشد. به طور معمول، توده‌های بدخیم پستان سخت هستند، در یک پستان وجود دارند و در زنان مسن‌ تر ایجاد می‌ شوند. توده های بدخیم همچنین ممکن است باعث درد، تغییرات پوستی پوشاننده یا ترشح از نوک سینه شوند.

کیست سینه

ناهنجاری های اسکلتی

سینه ها ممکن است به دلیل ناهنجاری های استخوان های ستون فقرات یا دنده ها نامتقارن به نظر برسند.

ستون فقرات منحنی

اسکولیوز وضعیتی است که در آن ستون فقرات بیش از حد معمول منحنی می شود، یا از جلو به عقب یا از راست به چپ. اسکولیوز شدید می تواند نیم تنه را بچرخاند و به سینه ها ظاهری نامتقارن بدهد حتی اگر اندازه آنها یکسان باشد. اسکولیوز معمولا در نوجوانی ایجاد می شود.

ناهنجاری قفسه سینه

ناهنجاری های دنده مانند شکستگی یا تغییر شکل ممکن است شکل دیواره قفسه سینه را تغییر داده و منجر به عدم تقارن پستان شود.

نشانه های سینه نامتقارن

علائم عدم تقارن سینه ها اساساً زیبایی شناختی است و به عنوان تفاوت در شکل، اندازه، مرحله رشد یا درصد چربی ظاهر می شود. در جدی ترین موارد، حتی ممکن است در ساختار استخوانی و عضلانی تفاوت وجود داشته باشد یا سینه ها کاملاً متفاوت باشند.

نشانه های سینه نامتقارن

عدم تقارن سينه در بارداری به چه علت است؟

در طول بارداری، بدن فرد با شروع رشد جنین تغییرات زیادی را تجربه می کند. در این دوران ممکن است تغییرات وزن بدن، تفاوت در مو، پوست و ناخن؛ یا تورم دست و پا را تجربه کنید. زمانی که باردار هستید، طبیعی است که سینه‌ های شما به مرور زمان بزرگ‌ تر شوند. تورم سینه ها و نوک سینه ها می تواند به دلیل رشد سیستم مجرای شیر و تشکیل غدد تولید کننده شیر به نام لوبول اتفاق بیافتد. با این حال، این بدان معنا نیست که سینه های شما از نظر اندازه مشابه رشد می کنند. این امکان وجود دارد که سینه‌ های شما در دوران بارداری به طور نامتقارن رشد کنند. اگرچه سطح عدم تقارن سینه ها ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

درمان نامتقارن بودن سینه ها

برخی از موارد عدم تقارن سینه ها در خانه قابل درمان است. اگر عدم تقارن سینه شما آزاردهنده است، باید با پزشک خود مشورت کنید تا موارد زیر را بررسی یا تکمیل کنید:

  • معاینه پستان

پزشک پستان را از نظر ناهنجاری معاینه می کند و سینه ها و ناحیه زیر بغل شما را لمس می کند تا ناهنجاری ها را احساس کند.

  • تصویربرداری

اگر توده پستانی جدید دارید و بالای 30 سال سن دارید، پزشک تصویربرداری را توصیه می کند. ماموگرافی، ام آر آی سینه و سونوگرافی پستان همگی اشکال رایج تصویربرداری پستان هستند.

  • دارو

پزشک شما برای عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند.

  • بیوپسی

بیوپسی زمانی است که تکه کوچکی از بافت از بدن خارج می شود تا علت بیماری مشخص شود.

  • بریس

اگر پزشک مشکوک باشد که عدم تقارن سینه شما به دلیل انحنای غیرطبیعی ستون فقرات شماست، ممکن است بریس های اصلاحی را برای بهبود تراز ستون فقرات پیشنهاد کند.

درمان نامتقارن بودن سینه ها

قرینه سازی سینه با جراحی

تنها راه حل اساسی عدم تقارن سینه، جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی است. تکنیک های جراحی مورد استفاده به جراح و ویژگی های بیمار بستگی دارد. اما در بسیاری از موارد، بزرگ کردن سینه، کوچک کردن سینه یا ترکیبی از هر دو انجام می شود.

کاشت سینه با پروتز

پروتز کردن سینه یک گزینه عالی برای اصلاح سینه های نامتقارن است. اندازه‌ ها و برجستگی های مختلف پروتزها را می‌ توان برای اطمینان از هماهنگی یکنواخت سینه‌ ها و طبیعی به نظر رسیدن نتایج، قرار داد.

تزریق چربی به سینه

تکنیک های انتقال چربی مثل تزریق چربی به سینه در سال‌ های اخیر به‌ طور قابل‌ توجهی بهبود یافته‌ اند و در دستان یک جراح با مهارت کافی، می‌ توانند بسیار مؤثر و گزینه‌ ای با حداقل تهاجم عالی برای اصلاح عدم تقارن باشند. دکتر وحید حریری جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، بر بروزترین تکنیک های جراحی پلاستیک تسلط کامل دارد و دارای تجربه کافی و مهارت بالا در این زمینه می باشد.

جراحی لیفت سینه

در برخی موارد لیفت سینه با جراحی یا ماستوپکسی می‌ تواند سینه‌ ای متقارن تر ایجاد کند، بدون اینکه نیازی به بزرگ‌ کردن یا روش‌ های گسترده‌ تر باشد.

اگر تمایل دارید درمورد لیفت و پروتز همزمان سینه جهت تقارن سینه ها بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

درمان عدم تقارن سينه ها با ورزش

انسان ها کاملاً متقارن نیستند. اگر عدم تعادل قفسه سینه شما به دلیل روش های تمرینی نادرست یا ترجیح یک بازو بر دست دیگر باشد، روش هایی برای رفع یا بهبود آن ارائه شده است:

  • ورزش دادن سمت ضعیف

اگر به طور مداوم از یک سمت بدن خود برای بلند کردن اجسام یا انجام کارهای روزانه استفاده می کنید، این می تواند باعث ناهمواری سینه شما شود. بنابراین سعی کنید از سمت کمتر توسعه یافته خود برای بلند کردن وسایل استفاده کنید تا قدرت و ترکیب عضلانی آن سمت متعادل شود. همچنین بازوها و شانه‌ های خود را در سمتی که کمتر غالب هستند در فعالیت‌ های روزانه بیشتر دخالت دهید.

درمان عدم تقارن سينه ها با ورزش

  • استفاده از دمبل

ورزش با دمبل ممکن است به بازتوانی قسمت ضعیف قفسه سینه شما کمک کند. دمبل به شما امکان می دهد قسمتی از سینه خود را که باید فعال شود هدف قرار دهید. افزایش تعداد تکرارها در سمت ضعیف می تواند به درمان قفسه سینه شما کمک کند. تمرینات متداول قفسه سینه با دمبل عبارتند از:

  • پرس سینه دمبل
  • شیب پرس سینه
  • تمرین یوگا

مطالعات نشان داده اند که یک روال روزانه هاتا یوگا می تواند ظرفیت تنفس ریه های شما را بهبود بخشد، انعطاف پذیری قفسه سینه را بهبود بخشد و قدرت عضلانی را افزایش دهد. یک تمرین منظم یوگا امکان انجام تمرینات کل بدن و تمرینات متمرکز بر روی گروه های عضلانی خاص را فراهم می کند. همچنین نشان داده شده است که وضعیت کلی بدن را بهبود می بخشد.

  • ایجاد یک برنامه تمرینی متعادل برای سینه

اگر عادت به باشگاه رفتن دارید، یک قدم جلوتر هستید. ترکیب کردن روتین تمرینات قفسه سینه نه تنها به شما کمک می کند که علاقه مند بمانید، بلکه باعث ایجاد یکنواختی عضلانی در عضلات سینه نیز می شود. اگر اهل باشگاه نیستید، می توانید تمرینات قفسه سینه را با حداقل تجهیزات در خانه، انجام دهید.

  • کار با یک مربی شخصی

اگر در باشگاه یا خانه مشکل دارید، ممکن است نیاز داشته باشید که یک مربی شخصی بگیرید یا از فردی با تجربه کمک بخواهید. فرم تمرین ضعیف ممکن است به ناهمواری سینه شما کمک کند و یک مربی یا متخصص تناسب اندام می تواند به شما در اصلاح تکنیک کمک کند.

درمان خانگی عدم تقارن سينه ها

اقدامات خانگی زیر را می توان برای اصلاح سینه های نامتقارن انجام داد:

  • سوتین ها و بالشتک ها

شما می توانید بالشتک اضافی را در سمت کوچک قرار داده و اندازه اش را با آن طرف هماهنگ کنید تا فرم بدنتان یکدست بشود و ظاهر سینه های نامتقارن را بهبود بخشد. این امر به ویژه برای نوجوانانی مفید است که نسبت به عدم تقارن سینه خود آگاه هستند در حالی که سینه هایشان هنوز در حال رشد است. این همچنین برای افرادی که عدم تقارن پس از جراحی به دلیل لامپکتومی یا ماستکتومی دارند، مفید است.

درمان خانگی عدم تقارن سينه ها

  • مشاهده

اگر زیر 30 سال سن دارید و متوجه یک توده پستان جدید شده اید، به احتمال زیاد خوش خیم است. یک پزشک ممکن است به شما توصیه کند که توده را در خانه در طول چندین دوره قاعدگی بررسی کنید تا ببینید آیا تغییر می کند یا به خودی خود برطرف می شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

عدم تقارن سینه ها یک ویژگی رایج برای زنان است و اغلب جای نگرانی ندارد. با این حال، اگر اندازه سینه‌ های شما تغییر کند یا تغییرات تراکم در طول زمان بزرگ‌ تر شود، این تغییرات می‌ تواند نشان‌ دهنده مشکلی باشد. تحقیقات هنوز در مورد رابطه بین سینه های نامتقارن و خطر سرطان در حال انجام است. برخی از مطالعات منبع معتبر نشان داده است که زنان مبتلا به سرطان سینه نسبت به زنان سالم، عدم تقارن سینه بیشتری همراه با سایر عوامل خطر مانند وراثت و سن دارند. تحقیقات بیشتر هنوز مورد نیاز است. اگر به دلیل سابقه خانوادگی مستعد ابتلا به سرطان هستید یا اگر متوجه تغییرات نامنظم در سینه خود شدید، می توانید نگرانی ها و گزینه های خود را با دکتر وحید حریری دكتر جراح زیبایی سينه در تهران، در میان بگذارید تا در صورت نیاز آزمایشات مورد نیاز را انجام دهید:

  • ماموگرافی

ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی از پستان است که می تواند هر گونه ناهنجاری از جمله توده را آزمایش کند. ماموگرافی ممکن است نشان دهد که سینه ها دارای تراکم متفاوتی هستند. این به عنوان عدم تقارن سینه یا عدم تقارن کانونی شناخته می شود. عدم تقارن کانونی همیشه به این معنا نیست که سینه ها متفاوت به نظر می رسند یا احساس می کنند. اگرچه بافت متراکم پستان معمولاً به اندازه بافت پستان با متراکم کمتر سالم است، نتیجه ماموگرافی ممکن است خطر کمی بالاتر ابتلا به سرطان سینه را نشان دهد.

ماموگرافی و عدم تقارن سینه

اگر عدم تقارن سینه جدید باشد یا تغییر کند، به آن عدم تقارن در حال توسعه می گویند. اگر غربالگری ماموگرافی عدم تقارن را تشخیص دهد، احتمال 12.8 درصد وجود دارد که فرد به سرطان سینه مبتلا شود. سایر دلایل احتمالی برای نتیجه ماموگرافی با تراکم سینه نامتقارن عبارتند از:

  • تغییرات طبیعی در ترکیب چربی ها و بافت فیبری در سینه ها
  • کیست در یک سینه
  • فیبروز یا مقدار زیادی بافت فیبری

با توجه به منبع مورد اعتماد جامعه سرطان آمریکا، فیبروز یا کیست بر خطر بعدی سرطان سینه تأثیر نمی گذارد. اگر ماموگرافی شما نشان دهنده عدم تقارن باشد، پزشک شما به تصاویر اضافی نیاز دارد تا تشخیص دهد که آیا تغییر شکل یا تراکم طبیعی است یا خیر. اولین قدم این است که تصاویر ماموگرافی گذشته را برای تغییر شکل یا تراکم مقایسه کنید. اگر هرگز سینه‌ های نامتقارن نداشته‌ اید یا عدم تقارن شما به مرور زمان افزایش یافته است، پزشک آزمایش‌ های اضافی را درخواست می‌ کند.

  • سونوگرافی

ممکن است پزشک شما سونوگرافی سینه را درخواست کند. این روش به تشخیص یافته های غیر طبیعی از تصاویر مبهم ماموگرافی کمک می کند. سونوگرافی سینه از امواج صوتی استفاده می کند که تصاویری از ساختار داخلی سینه شما تولید می کند. تصاویر اولتراسوند پستان می تواند به تعیین اینکه آیا توده خوش خیم، کیست پر از مایع است یا به طور بالقوه یک تومور سرطانی است کمک کند. در برخی موارد، یک جرم می تواند هم جامد و هم پر از مایع باشد.

  • ام آر آی

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) پستان آزمایشی است که برای کمک به تشخیص سرطان سینه یا سایر ناهنجاری ها استفاده می‌ شود. در حالی که در برخی موارد این آزمایش پس از تایید سرطان توسط بیوپسی انجام می شود، ام آر آی سینه را می توان در کنار ماموگرافی برای غربالگری سرطان سینه استفاده کرد. این روش به طور خاص برای زنان با خطر بالای ابتلا به سرطان سینه ناشی از سابقه خانوادگی یا وراثت مفید است.

  • نمونه برداری

اگر نتایج آزمایش تصویربرداری شما غیرطبیعی بود، یا اگر پزشک مشکوک شد که این ناهنجاری سرطانی است، قدم بعدی انجام بیوپسی است. در طی این روش، بخشی از بافت سینه آسیب دیده برای آزمایش های بیشتر و بررسی سرطان برداشته می شود. اگر بیوپسی منفی شد، پزشکان معاینه منظم پستان را برای نظارت بر هرگونه تغییر توصیه می کنند. اگر بیوپسی مثبت شد، پزشک در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت خواهد کرد.

علت فاصله زياد بين سينه ها

علاوه بر شکل و اندازه سینه های شما، فاصله طبیعی بین آنها نیز منحصر به فرد است. این فاصله مربوط به جایی است که ماهیچه های سینه ای به استخوان سینه می‌چسبند. برای برخی از زنان، قفسه سینه صاف‌ تر می‌تواند شکاف قفسه سینه‌ ای وسیع‌ تر ایجاد کند، در حالی که برای برخی دیگر، جناغ سینه معکوس، علت آن است. یکی دیگر از بیماری های مادرزادی سینه که می‌تواند باعث ایجاد شکاف سینه شود، سینه های لوله ای یا غده ای است.

علت فاصله زیاد بین سینه ها

سینه‌ ها اغلب در قاعده منقبض می‌شوند که شکل لوله‌ ای ایجاد می‌کند و در نتیجه فاصله بیشتر از حد معمول بین سینه‌ ها ایجاد می‌شود. فاصله پستان یک تغییر کاملاً طبیعی در آناتومی انسان است و ضروری است که ویژگی‌ های منحصر به فرد بدن خود را درک کرده و بپذیرید. با این حال، اگر متوجه شدید که شکاف بین سینه‌ های شما باعث ناراحتی می‌شود یا بر عزت نفس شما تأثیر می‌گذارد، گزینه‌ هایی برای رفع این مشکل وجود دارد. یکی از این راه حل ها بزرگ کردن سینه است.

علت كوچك و بزرگ بودن سينه

اندازه سینه ها در هر فردی به عوامل مختلفی وابسته است:

  • ژن ها

ژنتیک بیشترین نقش را در تعیین اندازه و شکل سینه ایفا می کند. دکتر ریچارد بلیچر، انکولوژیست جراحی و مدیر برنامه فلوشیپ پستان در مرکز سرطان فاکس چیس می‌گوید: «ژن‌ های شما بر سطح هورمون‌ های شما نیز تأثیر می‌گذارند، که بر بافت سینه‌ شما تأثیر می‌گذارد». او توضیح می‌دهد: «ژن‌ ها تعیین می‌کنند که سینه‌ های شما چقدر متراکم هستند و همچنین پوست شما چگونه است که بر ظاهر سینه‌ های شما تأثیر می‌گذارد». مطالعه ای در مجله BMC Medical Genetics داده های بیش از 16000 زن را تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که در مجموع هفت عامل ژنتیکی به طور قابل توجهی با اندازه سینه مرتبط است. این تأثیرات ژنتیکی فقط از جنبه مادری نشات نمی‌گیرد: دکتر مینکین می‌افزاید: «ویژگی‌ های سینه‌ های شما می‌تواند از هر دو طرف خانواده شما باشد، بنابراین ژن‌ های طرف پدرتان می‌توانند بر ظاهر سینه‌ های شما نیز تأثیر بگذارند».

  • وزن

مهم نیست که سینه شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد، بخش زیادی از بافت از چربی تشکیل شده است. بنابراین تصادفی نیست که در صورت افزایش وزن، سینه های شما بزرگتر می‌شوند. به طور مشابه، اگر وزن کم کنید، اندازه سینه شما نیز ممکن است تغییر کند. این که چه مقدار چربی در سینه های خود از دست می دهید هنگام کاهش وزن ممکن است تا حدی به ترکیب سینه های شما بستگی داشته باشد. کسانی که بافت سینه متراکم دارند، بافت بیشتر و بافت چربی کمتری دارند. اگر این شما هستید، وقتی وزن کم می کنید، ممکن است به اندازه فردی که نسبت بیشتری از بافت چربی در سینه های خود دارد، متوجه کاهش قابل توجه سینه های خود نشوید.

  • سن

با بالا رفتن سن سینه های شما آویزان می‌شود، چراکه مانند هر چیز دیگری، جاذبه روی سینه‌ ها تأثیر می‌گذارد. در زیر سطح، نوارهای بافتی ظریفی به نام رباط های کوپر به نگه داشتن همه چیز کمک می‌کند. آنها مانند رباط‌ هایی نیستند که ماهیچه را به استخوان نگه می‌دارند، بلکه ساختارهای فیبری در سینه هستند. با گذشت زمان، آنها می‌توانند مانند نوارهای لاستیکی بیش از حد کشیده فرسوده شوند و کمتر حمایت کنند و در نهایت باعث افتادگی می‌شوند. خبر خوب این است که برای کاهش کشش گرانشی روی رباط‌ های کوپر خود، می‌توانید با استفاده از سوتین‌ های مناسب به‌ طور منظم کمک کنید.

  • شیردهی

سینه‌ های شما در طول بارداری و حتی پس از آن تغییر می‌کند. یعنی در دوران بارداری و شیردهی متورم می‌شوند. کاملاً درک نشده است که چرا آنها به شدت تغییر می‌کنند، اما ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی و این واقعیت باشد که پوست با پر شدن سینه‌ ها کشیده می‌شود و ممکن است به طور کامل پس از شیردهی به سفتی قبل از کودکی منقبض نشود.

  • ورزش

بدنسازان و کسانی که در مسابقات تناسب اندام شرکت می‌کنند، اغلب دارای چربی بدنی کم‌ تری هستند که سینه‌ هایشان سفت‌ تر به نظر می‌رسد. برخی داده‌ ها وجود دارد که نشان می‌دهد اندازه و تراکم سینه در زنانی که مقدار قابل توجهی فعالیت هوازی انجام می‌دهند نیز تغییر می‌کند. احتمالاً این به این دلیل است که شما چربی بدنتان را از دست می‌دهید، اما اجزای بافت سینه‌ تغییر نمی‌کند، بنابراین وقتی بیشتر ورزش می‌کنید، سینه‌ های متراکم‌ تر دارید.

علت كوچك و بزرگ بودن سينه

علت بزرگ بودن سينه سمت چپ

در اکثر زنان، سینه چپ کمی بزرگتر از سمت راست است.  تعداد کمی از زنان دارای سینه های کاملاً متقارن هستند.  تفاوت جزئی در اندازه (تا 20٪) بین سینه راست و چپ طبیعی است.

علت بزرگ بودن سينه سمت راست

عدم تقارن سینه می‌تواند بسیار شایع باشد.  سینه ها می‌توانند به دلایل مختلفی مانند ژنتیک، بارداری و شیردهی نظر اندازه یا شکل متفاوت باشند. اکثر افراد به طور طبیعی یک سینه بزرگتر از دیگری دارند و این عادی است.

جمع بندی

ماموگرافی سالانه یا هردو سال برای سلامت پستان زنان ضروری است زیرا علائم اولیه سرطان یا ناهنجاری ها را تشخیص می دهد. یک ناهنجاری رایج که در نتایج ماموگرافی مشاهده می شود، عدم تقارن سینه است. در بیشتر موارد، عدم تقارن سینه کاملا طبیعی است. در واقع، دو طرف کل بدن ممکن است کمی متفاوت باشند، اگرچه هر گونه عدم تقارن ممکن است در سینه ها بیشتر قابل توجه باشد. با این حال، اگر فردی متوجه تغییر اندازه یا شکل یک سینه شود، باید برای یافتن علت آن به پزشک مراجعه کند. تفاوت قابل توجهی در اندازه یا شکل بین سینه ها کمتر دیده می شود. این تفاوت همیشه باعث مشکلات پزشکی نمی شود، اما پزشک می تواند در این مورد توصیه هایی را ارائه کند. در واقع عدم تقارن سینه معمولاً جای نگرانی ندارد. با این حال، اگر تنوع زیادی در عدم تقارن وجود داشته باشد یا اگر تراکم سینه شما به طور ناگهانی تغییر کند، این می تواند نشانه وجود مشکلی باشد که نیاز به پیگیری دارد.

منابع کمکی:

https://www.ogdenclinic.com

https://www.shape.com

https://www.karidis.co.uk

https://centreforsurgery.com

 

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *