لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
آیا سرطان سینه درد دارد؟

آیا سرطان سینه درد دارد؟

درد سینه در اغلب موارد از علائم سرطان سینه نیست. اما در برخی موارد سرطان پستان یا درمان آن ممکن است سبب ایجاد درد در برخی قسمت های بدن شود که در این مقاله قصد داریم به این سوال که آیا سرطان سینه درد دارد؟ پاسخ دهیم و درد های مرتبط با آن را بطور مفصل شرح دهیم.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

سرطان سینه درد دارد؟

علل درد سینه ممکن است دوره ای، به معنای مرتبط با تغییرات هورمونی، یا غیر دوره ای، به معنای مرتبط با نوعی آسیب باشد. سرطان سینه معمولاً دردناک نیست، اما اگر فردی درد سینه بدون دلیل یا تغییرات غیر عادی سینه را تجربه کرد، باید با پزشک مشورت کند. سرطان سینه می تواند تغییراتی در سلول های پوست ایجاد کند که منجر به احساس درد، حساسیت و ناراحتی در سینه می شود. اگرچه سرطان سینه اغلب بدون درد است، اما مهم است که علائم و نشانه‌ هایی را که می‌تواند ناشی از سرطان سینه باشد نادیده نگیرید. برخی از افراد ممکن است درد را به عنوان یک احساس سوزش توصیف کنند.

درد سرطان سينه چگونه است؟

سرطان سینه معمولاً دردناک نیست. یک توده بدون درد در یکی از سینه ها اولین علامت سرطان سینه است. با این حال، حدود 7-2 درصد از افراد مبتلا به سرطان سینه درد را به عنوان علامت اولیه تجربه می کنند. درد ناشی از سرطان سینه معمولاً تدریجی است. هر کسی که درد سینه را تجربه می کند، به خصوص اگر شدید یا مداوم باشد و به چرخه قاعدگی یا هر علت دیگری مرتبط نباشد، باید با یک متخصص مشورت کند. نوع دردی که احساس می کنید معمولاً به علت ایجاد آن بستگی دارد.

درد سینه

برخی از افراد به دلیل آسیب عصبی ناشی از پرتودرمانی یا لامپکتومی، ماستکتومی یا برداشتن غدد لنفاوی در قسمت شانه درد دارند. اگر درد در اثر آسیب اعصاب دارید، ممکن است احساس تیرکشیدن یا سوزش کنید. برخی از افراد این ناراحتی را به عنوان احساس سوزن سوزن شدن یا خارش شدید توصیف می کنند. همچنین ممکن است زمانی که می خواهید بازوهای خود را بالا یا پایین ببرید، درد شدیدی را تجربه کنید. این درد می تواند با تورم، سفتی یا بی حسی همراه باشد.

اگر درد شما ناشی از سرطانی است که گسترش یافته است (متاستاز)، ممکن است مانند یک درد عمیق و مبهم در مفاصل یا استخوان های شما احساس شود.

علت درد سرطان سینه چیست؟

با توجه به منابع معتبر برخی از علائم رایج سرطان سینه که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

  • درد غیر قابل توضیح در هر ناحیه از نوک پستان
  • تغییرات غیرعادی در اندازه، شکل یا پوست سینه که ممکن است همراه با درد باشد.
  • یک توده جدید در سینه یا تورم زیر بغل در یک قسمت از پستان
  • پوست سینه برافروخته یا پوسته پوسته شدن پوست
  • ترشحات نوک پستان (به غیر از شیر مادر) شامل خون

احساس درد در سرطان پستان می تواند ناشی از درمان های سرطان یا متاستاز سرطان باشد.

آيا درد سينه نشانه سرطان است؟

درد سینه یا ماستالژی معمولاً نتیجه سرطان سینه نیست. درد در این ناحیه از بدن تقریباً 70 درصد از زنان را در مقطعی از زندگی تحت تأثیر قرار می دهد. اگرچه بیشتر سرطان‌ های سینه باعث ایجاد درد در سینه یا نوک سینه نمی‌ شوند، اما درصد کمی از آنها درد ایجاد می‌ کنند. بیشتر اوقات، زنان درد سینه یا ناراحتی مربوط به چرخه قاعدگی خود را دارند. همچنین، برخی از بیماری های غیر سرطانی سینه، مانند ورم پستان، ممکن است باعث درد ناگهانی شوند.

علت درد سینه

علت درد دست در سرطان سينه

برخی افراد پس از درمان سرطان سینه در غدد لنفاوی زیر بازو و ناحیه اطراف آن دچار لنف ادم می شوند. لنف ادم، تورم غیر طبیعی است که زمانی اتفاق می افتد که لنف بیش از حد در هر قسمت از بدن جمع شود. لنف یک مایع رقیق و شفاف است که در سیستم لنفاوی گردش می کند تا مواد زائد، باکتری ها و سایر مواد را از بافت های بدن خارج کند. ادم، تجمع مایع اضافی در قسمتی از بدن است. تورم معمولاً بازو را درگیر می کند و می تواند شامل دست و انگشتان نیز باشد. تورم همچنین می تواند سینه، سینه، شانه یا ناحیه پشت پشت زیر بغل را تحت تاثیر قرار دهد. این تورم می تواند باعث درد شود و حرکت را محدود نماید.

سرطان سينه و درد كتف

درد در کتف و اطراف آن معمولاً یک مشکل ارتوپدی است. با این حال، مواقعی وجود دارد که می تواند با سرطان سینه مرتبط باشد. درد در شانه شما می‌ تواند نتیجه درمان سرطان سینه باشد. اما در برخی موارد ممکن است درد شانه ناشی از خود سرطان است. وقتی سرطان از سینه به استخوان‌ ها، کبد یا سایر قسمت‌ های بدن گسترش می‌ یابد (متاستاز)، می تواند ایجاد درد کند. این درد می تواند در نزدیکی شانه یا در مفصل شانه یا قسمت بالای کمر باشد. تحقیقات نشان می‌ دهند که تقریباً 35 درصد از افرادی که تحت درمان سرطان سینه قرار گرفته‌ اند، پس از آن درد شانه‌ در حد متوسط دارند.

درد سرطان سینه

درد پس از درمان می تواند توانایی شما را برای بلند کردن بازوها محدود کند، باعث از دست دادن قدرت عضلانی شما شود و انجام برخی فعالیت های مربوط به شغل یا اوقات فراغت را دشوارتر کند. اگر در یک یا هر دو شانه خود درد دارید، مهم است که زودتر با پزشک یا متخصص خود در مورد آن صحبت کنید. درد در نزدیکی شانه راست می تواند به این معنی باشد که کبد شما درگیر شده است. همچنین ممکن است احساس افسردگی یا اضطراب کنید و خواب شما ممکن است در نتیجه درد مختل شود. اما مهم است که بدانید نخوابیدن کافی ممکن است درد شما را بدتر کند.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سینه درد شدید یا ادامه دار دارید، باید توسط پزشک متخصص خود معاینه شوید. ممکن است سرطان یا یک بیماری خوش خیم داشته باشید که نیاز به درمان دارد. سلامت سینه نه تنها شامل انجام ماموگرافی منظم است، بلکه شامل توجه و مراقبت از تغییرات در ظاهر و احساس سینه ها نیز می شود. برای درمان سرطان سینه حتما با فوق تخصص سرطان سینه مشورت کنید.

جمع بندی

درد از علائم شایع سرطان سینه نیست. با این حال، سرطان سینه که متاستاز داده است (به سایر قسمت های بدن سرایت کرده است) گاهی اوقات می تواند باعث درد در برخی نقاط بدن شود. اگر چه احساس درد در پستان لزوماً نشانه سرطان نیست اما اگر فردی نگران علائم خود است، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشد. اینکه آیا سرطان سینه درد دارد؟ بستگی به نوع درد و تشخیص پزشک داد. لذا پزشکان برای کمک به تشخیص زود هنگام سرطان و جستجوی درمان سریع، انجام معاینات مکرر (معمولاً ماهانه) پستان را توصیه می کنند. زمانی که می خواهید برای انتخاب یک جراح پستان ماهر در زمینه سرطان پستان اقدام کنید علاوه بر دانش و مهارت کافی، تجربه نیز یکی از عوامل بسیار مهم می باشد. دکتر وحید حریری متخصص سرطان سینه، با استفاده از دانش به روز و تخصصی یکی از جراحان پستان است که در زمینه سرطان سینه تجربه زیادی کسب نموده است.

مطالعه بیشتر :

https://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/breast-cancer/survival

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *