لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
متاستاز سرطان سینه

متاستاز سرطان سینه

سرطان زمانی شروع می شود که سلول های سالم تغییر می کنند و خارج از کنترل رشد می کنند و توده ای از سلول ها به نام تومور را تشکیل می دهند. این تومور می تواند سرطانی یا خوش خیم باشد. تومور سرطانی بدخیم است، به این معنی که می تواند رشد کند و به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. تومور خوش خیم به این معنی است که تومور می تواند رشد کند اما گسترش نمی یابد. زمانی که سرطان سینه به پستان و یا نواحی غدد لنفاوی مجاور محدود می شود، به آن مرحله اولیه یا سرطان سینه پیشرفته موضعی می گویند. در این مقاله ما میخواهیم درمورد متاستاز سرطان سینه صحبت کنیم.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

متاستاز سرطان سینه چیست؟

وقتی سرطان سینه به ناحیه ای دورتر از جایی که شروع شده به قسمت دیگری از بدن گسترش می یابد، پزشکان می گویند که سرطان «متاستاز» کرده است. این بیماری سرطان سینه متاستاتیک (Metastatic Breast Cancer) نامیده می شود. نام دیگر سرطان سینه متاستاتیک “مرحله 4 سرطان پستان” است که طبق تشخیص پزشک، سرطان اصلی به خارج از پستان و غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته باشد. پزشکان همچنین ممکن است سرطان سینه متاستاتیک را «سرطان پیشرفته سینه» بنامند.

سرطان سینه متاستاتیک ممکن است به هر قسمتی از بدن گسترش یابد اما اغلب به استخوان ها، کبد، ریه ها و مغز سرایت می کند. حتی پس از گسترش سرطان، نوع آن با توجه به منطقه ای که از آنجا شروع شده نامگذاری می شود. این منطقه “محل اولیه” یا “تومور اولیه” نامیده می شود. به عنوان مثال، اگر سرطان سینه به ریه ها گسترش یابد، به این دلیل که سرطان در سلول های سینه شروع شده است پزشکان به آن سرطان سینه متاستاتیک می گویند نه سرطان ریه. سرطان سینه متاستاتیک زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های سرطان سینه از تومور اولیه جدا شده و وارد جریان خون یا سیستم لنفاوی شوند.

این سیستم ها مایعات را در سراسر بدن حمل می کنند و سلول های سرطانی می توانند در مایعات دور از تومور اصلی حرکت کنند. سپس این سلول های سرطانی می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن مستقر شوند و رشد کنند و تومورهای جدیدی را تشکیل دهند و  احتمال مرگ در سرطان سينه را افزایش دهند.

علائم متاستاز سرطان سینه

سرطان سینه می تواند در زنان و مردان ایجاد شود. با این حال، سرطان سینه در مردان نادر است. کمتر از 1 درصد از تمام سرطان های سینه در مردان ایجاد می شود.

علائم متاستاز سرطان سینه

بدون درمان، سرطان سینه می تواند به سایر قسمت های بدن شما از جمله سایر اندام ها گسترش یابد که سرطان سینه متاستاتیک، پیشرفته یا ثانویه نامیده می شود. بسته به اینکه سرطان به کجا گسترش یابد، ممکن است این علائم را داشته باشید:

  • درد استخوان
  • سردرد
  • تغییرات در عملکرد مغز
  • مشکل تنفس
  • تورم شکم
  • زردی پوست یا چشم (یرقان)
  • دوبینی
  • تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن ضعف عضلانی

اگر می خواهید بدانید سرطان سینه چه علائمی دارد پیشنهادی میکنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

متاستاز سرطان سینه به ریه

هنگامی که سلول های سرطانی در جریان خون یا سیستم لنفاوی قرار می گیرند، می توانند تومور جدیدی را در قسمت دیگری از بدن تشکیل دهند. در مورد متاستازهای ریه، سلول های سرطانی به ریه ها رفته و تومور جدیدی را تشکیل می دهند. هنگامی که سلول ها به ریه می رسند، باید دوباره تغییر کنند تا در مکان جدید رشد کنند.

 

متاستاز سرطان سینه به تخمدان

سرطان سینه یکی از شایع ترین تومورهای بدخیم در زنان است. احتمال متاستاز تخمدان در سرطان سینه 30-3 درصد است. متاستاز تخمدان بیشتر در مراحل پیشرفته سرطان سینه رخ می دهد و پیش آگهی آن عموما ضعیف است.

متاستاز سرطان سینه به لگن

در حالی که سرطان سینه می‌ تواند به هر استخوانی در بدن متاستاز دهد، اما بیشتر به ستون فقرات، لگن، دنده‌ ها و استخوان‌ های بلند بازوها و پاها (هومروس و استخوان ران) گسترش می‌یابد. به طور معمول، درد استخوان اولین علامت آن است. متاستاز لگن در سرطان سینه بسیار نادر است و پیش آگهی آن اغلب ضعیف است.

متاستاز سرطان سینه به مغز

حدود 10 تا 15 درصد از افراد مبتلا به سرطان پستان مرحله IV متاستاز مغزی دارند. برای اکثر افراد مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک که به مغز گسترش یافته است، سرطان سینه قبلاً به قسمت دیگری از بدن مانند استخوان ها، ریه ها یا کبد رفته است. اما در حدود 17 درصد از افراد مبتلا به متاستاز مغزی، سرطان سینه فقط به مغز سرایت کرده است.

متاستاز سرطان سینه به استخوان

سلول‌ های سرطان سینه در استخوان می‌ توانند تجزیه بافت طبیعی استخوان را تسریع کرده و استخوان‌ها را ضعیف کنند که به آن متاستاز استئولیتیک (Osteolytic) می گویند. سلول های سرطان سینه همچنین می توانند تولید استخوان جدید را بیش از حد تحریک کنند که منجر به رشد و بزرگ شدن آن شود که به آن متاستاز استئوبلاستیک (Osteoblastic) می گویند. برای مطالعه بیشتر درمورد متاستاز سرطان سينه به استخوان تحقیقات علمی در این مورد را در مقاله ما بخوانید.

متاستاز سرطان سینه به استخوان

متاستازهای استخوانی که به عنوان “بن متاستاز” نیز شناخته می شود، در حدود 70 درصد از زنان مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک رخ می دهد و اغلب اولین نشانه بازگشت سرطان است. به طور معمول، درد استخوان اولین نشانه گسترش سرطان به استخوان است. با این حال، در برخی موارد، متاستازهای استخوانی علائم کمی ایجاد می‌کنند یا هیچ علائمی ایجاد نمی‌کنند. در حالی که این سرطان های ثانویه در استخوان به سختی قابل درمان هستند، بسیاری از درمان های جدید و پیشرفته برای کاهش علائم و افزایش طول عمر افراد در دسترس هستند. علاوه بر این، یافتن و درمان زودهنگام متاستازهای استخوانی می تواند در پیشگیری از مشکلات بعدی حیاتی باشد.

متاستاز سرطان سینه به پوست

گاهی اوقات سلول های سرطانی سینه می توانند به پوست سرایت کنند. این می تواند از طریق خون یا سیستم لنفاوی رخ دهد. شایع‌ترین محل‌هایی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند، نواحی نزدیک به محل سرطان اولیه سینه هستند – برای مثال پوست دیواره قفسه سینه یا اطراف زخم جراحی.

متاستاز سرطان سینه به کبد

سرطان سینه قبل از اینکه به استخوان‌ها، ریه‌ها و مغز سرایت کند در بین ۵ تا ۱۲ درصد افراد به کبد گسترش می‌یابد. در این شرایط برخی از پزشکان ممکن است برای جلوگیری از گسترش بیشتر آن، انجام جراحی را توصیه کنند.

متاستاز سرطان سینه به رحم

سرطان سینه می تواند به اندام های لگنی از جمله تخمدان ها متاستاز دهد. با این حال، تعداد محدودی از متاستازهای گزارش شده به رحم و دهانه رحم نیز وجود دارد. در واقع در حالی که درگیری رحم توسط بیماری متاستاتیک پستان نادر است، رحم معمولاً از سایر نواحی تناسلی منشأ می گیرد که اغلب از تخمدان ها می باشد.

علائم متاستاز سرطان سینه به رحم

خونریزی واژینال شایع ترین علامت متاستاز سرطان سینه به رحم است.

درمان سرطان متاستاز سینه

اگر چه سرطان سینه متاستاتیک به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته است، اما همچنان به عنوان سرطان سینه شناخته می شود و درمان می گردد. به عنوان مثال سرطان سینه که به استخوان ها گسترش یافته است همچنان سرطان سینه است (نه سرطان استخوان). برخلاف سرطان سینه که در سینه یا غدد لنفاوی مجاور باقی می‌ ماند، نمی‌توانید از شر تمام سرطانی که به سایر قسمت‌ های بدن گسترش یافته خلاص شوید.

درمان متازستاز سرطان سینه

با این حال، سرطان سینه متاستاتیک قابل درمان است. درمان آن بر افزایش طول عمر و حفظ کیفیت زندگی متمرکز است. درمان دقیق سرطان سینه متاستاتیک از فردی به فرد دیگر متفاوت است و برنامه درمانی شما توسط عوامل زیادی تعیین می گردد، از جمله:

  • بیولوژی تومور (ویژگی های سلول های سرطانی)
  • جایی که سرطان گسترش یافته است.
  • علائم شما
  • درمان های قبلی سرطان سینه
  • اهداف و ترجیحات شخصی

پس از انجام آزمایش، شما و پزشکتان در مورد گزینه های درمانی خود صحبت خواهید کرد. برنامه درمانی شما ممکن است شامل درمان های خاصی باشد که در زیر توضیح داده شده است، اما ممکن است در ترکیبی متفاوت یا با سرعت متفاوتی استفاده شوند. برنامه مراقبتی شما همچنین شامل درمان علائم و عوارض جانبی است که بخش مهمی از مراقبت از سرطان است:

هورمون درمانی

درمان هورمونی که به آن درمان غدد درون ریز نیز گفته می شود، یک درمان موثر برای بسیاری از تومورهایی است که تست گیرنده های استروژن (ER) یا گیرنده های پروژسترون (PR) مثبت است. تومورهای گیرنده هورمونی مثبت ممکن است از هورمون ها برای تامین رشد خود استفاده کنند. هدف از درمان هورمونی کاهش سطح استروژن و پروژسترون در بدن یا جلوگیری از رسیدن این هورمون ها به سلول های سرطانی است. اگر هورمون ها نتوانند به سلول های سرطانی برسند، سرطان نمی تواند از آنها برای رشد استفاده کند. زنانی که هنوز یائسگی را سپری نکرده‌اند اغلب با تاموکسیفن یا داروهایی که تخمدان‌ ها را از ساختن هورمون‌ ها در کنار سایر داروها جلوگیری می‌ کنند، درمان می‌ شون

شیمی درمانی

در این روش از داروها برای جلوگیری از رشد، تقسیم و ساخت بیشتر سلول های سرطانی استفاده می شود. شیمی درمانی برای سرطان متاستاتیک سینه می تواند در برنامه های مختلفی انجام شود. ممکن است یک بار در هفته، هر 2 هفته یک بار، هر 3 هفته یک بار و یا حتی هر 4 هفته یک بار تجویز شود. به طور کلی، شیمی درمانی اغلب به طور مداوم انجام می شود تا زمانی که در برابر سرطان موثر باشد و بیمار عوارض جانبی زیادی را تجربه نکند. شیمی درمانی اصلی ترین درمان برای زنان مبتلا به سرطان های گیرنده هورمونی (استروژن و پروژسترون) است، زیرا هورمون درمانی برای این سرطان ها مفید نیست.

شیمی درمانی متاستاز سرطان سینه

درمان هدفمند

درمان هدفمند درمانی است که ژن‌ ها، پروتئین‌ ها یا محیط بافتی خاص سرطان را هدف قرار می‌دهد که به رشد و بقای سرطان کمک می‌کند. این درمان ها بسیار متمرکز هستند و با شیمی درمانی متفاوت عمل می کنند. این نوع درمان رشد و گسترش سلول های سرطانی را مسدود می کند و آسیب به سلول های سالم را محدود می کند. همه تومورها اهداف یکسانی ندارند. برای یافتن موثرترین درمان، پزشک ممکن است آزمایش هایی را برای شناسایی ژن ها، پروتئین ها و سایر عوامل در تومور شما انجام دهد. این آزمایشات به پزشکان کمک می کنند تا هر زمان که ممکن است هر بیمار را با مؤثرترین درمان مطابقت دهند. علاوه بر این، مطالعات تحقیقاتی برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد اهداف مولکولی خاص و درمان های جدید برای آنها ادامه دارد.

ایمونوتراپی

در این روش درمانی از دفاع طبیعی بدن برای مبارزه با سرطان با بهبود توانایی سیستم ایمنی بدن برای حمله به سلول های سرطانی استفاده می کند.

پرتودرمانی

در این روش از اشعه ایکس با انرژی بالا یا ذرات دیگر برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. دکتری که در انجام پرتودرمانی برای درمان سرطان تخصص دارد، انکولوژیست نامیده می شود. رایج ترین نوع پرتودرمانی پرتودرمانی خارجی نامیده می شود که از یک دستگاه خارج از بدن استفاده می شود. هنگامی که اشعه با قرار دادن منابع رادیواکتیو در تومور داده می شود، براکی تراپی یا رادیوتراپی داخلی نامیده می شود.

پرتودرمانی متازستاز سرطان سینه

پرتودرمانی ممکن است برای کوچک کردن یا کند کردن رشد تومور استفاده شود. همچنین می تواند علائم سرطان مانند درد را درمان کند. پرتودرمانی که به تنهایی یا در ترکیب با جراحی استفاده می شود، می تواند سرطان سینه را که به مغز گسترش یافته است نیز درمان کند.

جراحی

جراحی برای برداشتن تومور و برخی از بافت های سالم اطراف آن در طی یک عمل جراحی انجام می شود. جراحی اغلب برای درمان سرطان سینه متاستاتیک استفاده نمی شود. با این حال، پزشکان ممکن است جراحی را برای برداشتن توموری که باعث ناراحتی می شود توصیه کنند. جراحی که به تنهایی یا همراه با پرتودرمانی استفاده می‌شود، می‌تواند گزینه‌ ای برای درمان سرطان سینه باشد که به مغز گسترش یافته است. هدف از این نوع جراحی، کوچک کردن یا خلاص شدن موقت از شر سرطان در مغز است. معمولاً این نوع جراحی توسط جراح مغز و اعصاب انجام می شود.

جمع بندی

سرطان سینه شایع ترین سرطان در سراسر جهان است و 29 درصد از کل سرطان ها را در زنان تشکیل می دهد. سرطان پستان دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان و عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان 60-29 ساله است. در این میان 6 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پستان با متاستاز سرطان سینه مراجعه می کنند. یک پزشک توانمند فردی است که با توجه به شرایط حاضر و میزان گسترش سرطان و نوع آن، بهترین درمان را انتخاب کند. همچنین در طول فرایند درمان همراه شما باشد و از نگرانی های شما بکاهد. دکتر وحید حریری با توجه به تجربیات گذشته و مهارت در جراحی پلاستیک و ترمیمی جزو نادر جراحان پلاستیک است که در زمینه سرطان پستان به کار مشغول گردیده است.

 

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *