لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
انواع سرطان سینه

انواع سرطان سینه

سرطان سینه تنها یک نوع بیماری نیست. انواع مختلفی از بیماری وجود دارد که به آنها سرطان سینه گفته می شود. انواع مختلف سرطان بر اساس محل شروع پستان، میزان رشد یا گسترش آنها و نحوه رفتار آنها تعریف می شوند. نوع سرطان سینه ای که برای شما تشخیص داده شده است به شما و پزشکتان کمک می کند تا بهترین گزینه درمان سرطان سینه را برای شما انتخاب کند. در این مقاله به طور خلاصه به معرفی انواع سرطان سینه خواهیم پرداخت.

سرطان سينه چند نوع است؟

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد که به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: تهاجمی و غیرتهاجمی.

سرطان پستان غیرتهاجمی به عنوان سرطان سینه در محل نیز شناخته می شود. در حالی که سرطان تهاجمی از مجاری یا غدد پستان به سایر قسمت‌ های پستان گسترش یافته است، سرطان غیرتهاجمی از بافت اصلی منتشر نشده است.

سرطان پستان انواع مختلفی دارد که که بر اساس جایی که در پستان شروع به رشد می‌ کنند، میزان رشد یا گسترش آن‌ ها و ویژگی‌ های خاصی که بر نحوه رفتار سرطان تأثیر می‌ گذارند، تعریف می‌ شوند. برای اطلاع از روش های تشخیص سرطان سینه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

چند نوع سرطان سینه داریم؟

 

ده ها نوع و زیرگونه سرطان سینه وجود دارد. برای تعیین رویکرد مناسب برای درمان سرطان سینه، پزشک ابتدا مشخصات تومور سینه را ارزیابی می کند، از جمله:

  • این که آیا بیماری فراتر از پستان گسترش یافته است.
  • نوع بافتی که در آن بیماری شروع شد.

اکثر انواع سرطان سینه، آدنوکارسینومای سینه هستند. این نوع تومورها در بسیاری از سرطان های رایج دیگر یافت می شوند و در غدد یا مجاری ترشح مایع تشکیل می شوند. آدنوکارسینوم پستان در غدد تولید کننده شیر به نام لوبول یا در مجاری شیر تشکیل می شود.

1. سرطان سینه تهاجمی

زمانی که سرطان سینه تهاجمی (یا نفوذی) نامیده می شود، به این معنی است که به بافت سینه اطراف گسترش یافته است. دو نوع رایج سرطان تهاجمی پستان با توجه به جایی که در پستان شروع به رشد می کنند تعریف می شوند:

1.1 کارسینوم داکتال تهاجمی

کارسینوم داکتال مهاجم (IDC) یک سرطان تهاجمی است که در آن سلول‌ های سرطانی غیر طبیعی که در مجاری شیر شروع به شکل‌ گیری کرده‌ اند، فراتر از مجاری به قسمت‌ های دیگر بافت پستان گسترش یافته‌ اند. سلول های سرطانی مهاجم همچنین می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند که گاهی اوقات به آن کارسینوم مجرای نفوذی نیز می گویند. IDC شایع ترین نوع سرطان سینه است که تقریباً 70 تا 80 درصد از کل تشخیص سرطان سینه را تشکیل می دهد. کارسینوم داکتال تهاجمی نوعی سرطان سینه است که بیشتر مردان (سرطان سینه در مردان) را درگیر می کند.

1.2 کارسینوم لوبولار تهاجمی

کارسینوم لوبولار تهاجمی (ILC) نوعی سرطان تهاجمی پستان است که از لوبول‌ ها (غدد شیری) پستان شروع می‌ شود و به بافت‌ های طبیعی اطراف گسترش می‌ یابد. همچنین می تواند از طریق خون و سیستم لنفاوی به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. سرطان سینه لوبولار مهاجم دومین نوع شایع سرطان سینه است. بیش از 10 درصد از سرطان های تهاجمی پستان، سرطان لوبولار مهاجم هستند. اگرچه ماموگرافی مفید و مهم است، اما احتمال کمتری دارد که سرطان سینه تهاجمی لوبولار را نسبت به انواع دیگر سرطان‌های سینه تشخیص دهد.

سرطان لوبولار مهاجم همیشه به وضوح در ماموگرافی ظاهر نمی شود، در عوض ممکن است نیاز به MRI باشد. کارسینوم لوبولار مهاجم به عنوان یک تومور آهسته در حال رشد، معمولا درجه 1 یا 2 شناخته شده است. تومورهای با رشد آهسته و درجه یک معمولاً به شیمی درمانی خوب پاسخ نمی دهند، بنابراین درمان هورمونی کلیدی برای این نوع سرطان است. اگر سرطان به سایر اندام ها گسترش یابد و به مرحله چهارم سرطان پستان تبدیل شود، معمولاً به روده بزرگ، رحم، تخمدان، معده، ریه، استخوان و سایر نواحی می رود.

1.3 بیماری پاژه نوک پستان

بیماری پاژه در نوک پستان شکل نادری از سرطان سینه است که در آن سلول‌ های سرطانی در نوک پستان یا آرئول (ناحیه اطراف نوک پستان) رشد می‌ کنند. در این بیماری نوک پستان و آرئول اغلب پوسته پوسته، قرمز، خارش دار و تحریک می شوند. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری پاژه ممکن است به سرطان سینه DCIS یا مهاجم در جای دیگری در پستان مبتلا شوند. تغییرات غیرمعمول در نوک پستان و آرئول اغلب اولین نشانه وجود این نوع از سرطان سینه است.

بیماری پاژه نوک پستان

1.4 سرطان سینه التهابی

سرطان سینه التهابی (IBC) یک سرطان سینه تهاجمی و با رشد سریع است که در آن سلول های سرطانی به پوست و عروق لنفاوی پستان نفوذ می کنند. این نوع سرطان اغلب تومور یا توده مشخصی ایجاد نمی کند که بتوان آن را در سینه احساس و جدا کرد. اما هنگامی که رگ های لنفاوی توسط سلول های سرطان سینه مسدود می شوند، علائم شروع به نمایان می کنند. علائم اولیه IBC ممکن است شامل خارش مداوم و ظاهر شدن بثورات یا سوزش کوچک شبیه نیش حشره باشد. همچنین سینه معمولاً با گشاد شدن منافذ پوست سینه قرمز، متورم و گرم می شود. پوست ممکن است مانند پوست پرتقال حفره دار به نظر برسد و تغییرات نوک پستان مانند وارونگی، صاف شدن یا فرورفتگی ممکن است رخ دهد. ورم پستان وعفونت سینه ها نیز می تواند علائم مشابه با این سرطان داشته باشد.

اگر متخصص زنان تشخیص داد که عفونت پستان دارید، اما علائم پس از یک هفته درمان آنتی‌ بیوتیک‌ ها باقی می‌ ماند، مهم است که توسط متخصص پستان ویزیت شوید. تشخیص سرطان سینه التهابی به عنوان سرطان پستان مرحله 3 طبقه بندی می شود و از طریق معاینه بالینی پزشک و بیوپسی پستان تشخیص داده می شود. بیوپسی برای سرطان التهابی پستان بیوپسی از پوست پستان است. اگر نتایج پاتولوژی نشان دهد که پوست و غدد لنفاوی پوستی پوست پستان حاوی سلول‌ های سرطانی سینه هستند، این امر تایید می‌ کند که سرطان سینه التهابی است.

سرطان التهابی پستان

به طور معمول، IBC به سرعت رشد می کند و نیاز به درمان تهاجمی دارد. این تنها نوع سرطان سینه است که نیاز به درمان فوری دارد که با شیمی درمانی شروع می شود. اکثر انکولوژیست ها هم درمان موضعی پستان آسیب دیده و هم درمان سیستمیک (درمان کل بدن) را توصیه می کنند. جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و درمان های هورمونی ممکن است در این رژیم گنجانده شود. با درمان تهاجمی، میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان سینه التهابی در سال های اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته است. دکتر وحید حریری با توجه به تجربیات گذشته و مهارت در جراحی پلاستیک و ترمیمی جزو نادر جراحان پلاستیک است که در زمینه سرطان پستان به کار مشغول گردیده است. به همین دلیل با استفاده از تکنیک های جراحی پلاستیک در جراحی های درمانی و سرطان، نتایج بسیار خوبی به دست آورده است.

1.5 تومورهای فیلودس پستان

تومورهای فیلودس پستان نادر هستند و کمتر از 1 درصد از کل تومورهای سینه را تشکیل می دهند. بیشتر تومورهای فیلودس خوش خیم (غیر سرطانی) هستند، اما حدود 25 درصد سرطانی هستند. تومورهای فیلودس به سرعت رشد می کنند، اما به ندرت در خارج از پستان پخش می شوند. تومورهای فیلودس در بافت همبند سینه یا استروما (بافتی که همه چیز را داخل سینه نگه می دارد) یعنی خارج از مجاری و لوبول های سینه ایجاد می شود.

1.6 سرطان پستان موضعی پیشرفته

سرطان پستان پیشرفته موضعی یک سرطان تهاجمی پستان است که 5 سانتی‌ متر یا بزرگ‌ تر است یا فراتر از پستان به سایر نواحی مجاور مانند پوست، دیواره قفسه سینه یا ماهیچه گسترش یافته و ممکن است غدد لنفاوی موضعی گسترده‌ ای داشته باشد.

سرطان پستان موضعی پیشرفته

1.7 سرطان پستان متاستاتیک

سرطان سینه متاستاتیک به عنوان سرطان پستان مرحله 4 طبقه بندی می شود. این سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یافته است که معمولا شامل ریه ها، کبد، استخوان ها یا مغز می شود. بسته به میزان گسترش سرطان سینه و نوع بافتی که رشد سرطان جدید به آن حمله کرده است، علائم آن ممکن است متفاوت باشد. تمام علائم باید به پزشک گزارش شود. گسترش سرطان معمولاً از طریق یک یا چند مرحله از مراحل زیر اتفاق می‌افتد:

  • سلول‌ های سرطانی به سلول‌ های سالم مجاور حمله می‌ کنند:

هنگامی که سلول سالم تحت کنترل قرار می گیرد، می تواند سلول های غیر طبیعی بیشتری را تکثیر کند.

  • سلول های سرطانی به سیستم گردش خون یا لنفاوی نفوذ می کنند:

سلول های سرطانی از طریق دیواره رگ های لنفاوی یا رگ های خونی مجاور حرکت می کنند.

  • مهاجرت از طریق گردش:

سلول های سرطانی توسط سیستم لنفاوی و جریان خون به سایر قسمت های بدن منتقل می شوند.

  • سلول های سرطانی در مویرگ ها قرار می گیرند:

سلول های سرطانی با قرار گرفتن در مویرگ ها در یک مکان دور، از حرکت باز می ایستند و تقسیم می شوند و به بافت اطراف مهاجرت می کنند.

  • تومورهای کوچک جدید رشد می کنند:

سلول های سرطانی تومورهای کوچکی را در محل جدید تشکیل می دهند (به نام میکرومتاستاز).

2. سرطان سینه غیر تهاجمی

هنگامی که سرطان سینه غیر تهاجمی (یا در محل) نامیده می شود، به این معنی است که از بافت سینه که در آن شروع شده است گسترش نیافته است. سرطان های غیر تهاجمی پستان را پیش سرطانی نیز می نامند.

دو نوع اصلی سرطان سینه غیر تهاجمی وجود دارد:

2.1 کارسینوم داکتال درجا

مراحل اولیه سرطان “کارسینوم درجا” نامیده می شود. کارسینوم به معنای “سرطان” و in situ به معنای “در محل اصلی” است. کارسینوم مجرای درجا (DCIS) یک سرطان غیر تهاجمی است که در آن سلول های غیر طبیعی در پوشش مجرای شیر مادر یافت شده است و سلول های آتیپیک (غیرمعمول) در خارج از مجاری به بافت سینه اطراف پخش نشده اند. کارسینوم مجرای درجا سرطان بسیار زودرس است که بسیار قابل درمان است، اما اگر درمان نشود یا تشخیص داده نشود، ممکن است به بافت سینه اطراف گسترش یابد. کارسینوم داکتال درجا به این معنی است که سرطان هنوز در مجرای شیر وجود دارد و به هیچ ناحیه دیگری حمله نکرده است. اما کارسینوم داکتال تهاجمی سرطانی است که در مجرا شروع به رشد کرده و به بافت اطراف حمله می کند.

2.2 کارسینوم لوبولار درجا

کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) وضعیتی است که در آن سلول‌ های غیرطبیعی در لوبول‌ های پستان یافت می‌ شوند. سلول های آتیپیک در خارج از لوبول ها به بافت سینه اطراف پخش نشده اند. LCIS بسیار قابل درمان است و به ندرت به سرطان تهاجمی تبدیل می شود. با این حال، داشتن LCIS در یک پستان، خطر ابتلا به سرطان سینه را در هر یک از سینه‌ ها افزایش می‌دهد. LCIS بسیار شبیه به DCIS است. LCIS سرطانی است که در لوبول ها وجود دارد. DCIS سرطانی است که در مجاری شیر وجود دارد. LCIS به این معنی است که سرطان هنوز در غدد شیر وجود دارد و به هیچ ناحیه دیگری حمله نکرده است. اما ILC سرطانی است که در لوبول ها شروع به رشد کرده و به بافت اطراف حمله می کند. مرحله بندی سرطان که توسط پزشک انجام می شود، همراه با معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی می تواند به شناسایی بهترین گزینه های درمانی کمک کند.

چه نوع سرطان سینه کشنده ترین است؟

بدترین نوع سرطان سینه کدام است؟

سرطان سینه سه گانه منفی تمایل به رشد و گسترش سریعتر نسبت به سایر انواع سرطان پستان دارد. به همین دلیل، سرطان سینه سه گانه منفی نسبت به سایر انواع سرطان پستان تهاجمی تر است. مانند سایر انواع تهاجمی سرطان سینه، TNBC به احتمال زیاد به خارج از پستان گسترش می یابد (سرطان متاستاتیک پستان) و پس از درمان عود می کند. درمان TNBC نسبت به سایر سرطان های سینه محدودتر است.

بدترین نوع سرطان سینه

انواع توده سینه

چهار نوع متداول توده سینه وجود دارد:

  • فیبروآدنوم نوعی توده خوش‌ خیم (غیرسرطانی) است که اغلب در زنان جوان ایجاد می‌ شود.
  • کیست‌ های سینه خوش خیم، کیسه‌ های نرم و پر از مایع هستند.
  • سایر توده های فیبروکیستیک خوش خیم، ترکیبی خوش خیم از توده فیبری هستند.
  • سرطان سینه معمولاً بدون درد و سفت تر از کیست و فیبروآدنوم است.

انواع توده سینه

توده سينه خوش خيم

بیماری‌ های خوش‌ خیم پستان بسیار شایع هستند. در واقع، اکثر تغییرات سینه خوش خیم هستند و بر خلاف سرطان سینه، شرایط خوش خیم پستان تهدید کننده زندگی نیستند. اما برخی از آنها با خطر بالاتر ابتلا به سرطان سینه در آینده مرتبط هستند. بیماری خوش خیم پستان شما را مستعد ابتلا به توده های سینه می کند. پیدا کردن توده می تواند ترسناک باشد، اما این تغییرات سینه خوش خیم هستند (نه سرطان). انواع خاصی از بیماری سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. اکثر توده های غیرسرطانی بدون درمان از بین می روند. ما در یک مقاله جداگانه درمورد علائم سرطان سینه خوش خیم بطور مفصل توضیح داده ایم، برای درک عمیق موضع پیشنهاد میکنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

انواع سرطان پستان

سرطان سينه بدخيم

سرطان سینه یک تومور بدخیم است که در داخل یا اطراف بافت پستان، عمدتاً در مجاری شیر و غدد رشد می کند. تومور معمولاً به عنوان یک توده یا رسوب کلسیم شروع می شود که در نتیجه رشد غیرطبیعی سلول ایجاد می شود. بیشتر توده های سینه خوش خیم هستند اما برخی از آنها می توانند پیش بدخیم (ممکن است به سرطان تبدیل شوند) یا بدخیم باشند که به آن سرطان پستان بدخیم می گویند.

جمع بندی

به طور کلی انوع سرطان سینه به دو دسته تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم می شوند که برای تشخیص نوع آن و رویکرد مناسب برای درمان آن، پزشک مشخصات تومور سینه را با 2 فاکتور مهم ارزیابی می‌ کند:

  • نوع بافتی که بیماری در آن شروع شده است.
  • اینکه آیا بیماری فراتر از پستان گسترش یافته است یا نه.
دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

1 دیدگاه دربارهٔ «انواع سرطان سینه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *