لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
آیا بستن سوتین باعث سرطان می شود؟

آیا بستن سوتین باعث سرطان می شود؟

این تفکر وجود دارد که سوتین‌ هایی با سیم‌ های زیرین مانع از جریان لنفاوی از پایین سینه‌ ها می‌ شوند و در نتیجه باعث تجمع سمومی می‌ شوند که می‌ توانند باعث سرطان شوند. با این حال، هنوز هیچ شواهد علمی ملموسی وجود ندارد که از این افسانه در مورد سرطان سینه حمایت کند! در این مقاله به بررسی تاثیرات و مدت زمان مناسب استفاده از سوتین و اینکه آیا بستن سوتین باعث سرطان می شود؟ خواخیم پرداخت.

آیا سوتین سرطان زا است؟

چندین ایمیل و شایعات اینترنتی در مورد علل احتمالی سرطان سینه وجود دارد. یکی این که پوشیدن سوتین یا پوشیدن سوتین فنردار باعث بیماری می شود. این ایده که سوتین ها ممکن است باعث سرطان شوند توسط کتابی به نام لباس برای کشتن توسط سیدنی راس سینگر و سوما گریسمایر در سال 1995 تقویت شد. این ادعا می‌ کند که زنانی که 12 ساعت در روز سوتین می‌ پوشند، در مقایسه با زنانی که سوتین نمی‌ پوشند، در معرض خطر بسیار بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

سوتین سرطان زا است

با این حال، با توجه به انجمن سرطان آمریکا، هیچ مدرکی وجود ندارد که فشردگی غدد لنفاوی توسط سوتین باعث ایجاد سرطان سینه شود. در واقع، مایعات بدن به سمت بالا و به غدد لنفاوی زیر بغل حرکت می کنند، نه به سمت سیم های زیرین. بنابراین شواهد کافی وجود ندارد که استفاده از سینه بند به افرایش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند. همچنین در حال حاضر، هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که سوتین های با سیم و پوشیدن سوتین در شب از علل سرطان سینه هستند. طبق یک مطالعه انجام شده، هیچ تفاوت واقعی در خطر بین زنانی که سوتین می پوشیدند و زنانی که سوتین نمی پوشیدند وجود ندارد.

با این حال، اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد، و زنانی که اضافه وزن دارند، احتمال بیشتری دارد که سینه های بزرگتری داشته باشند و سوتین بپوشند. بنابراین حتی اگر زنانی که سوتین های زیر سیم دار می پوشند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می گیرند، توضیح احتمالی این است که بسیاری از زنان با سینه های بزرگتر وزن بیشتری دارند. اضافه وزن یا داشتن چربی زیاد بدن زن را در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می دهد. منطقی است که زنانی که سینه‌ های بزرگ‌ تری دارند، هم بیشتر از سوتین‌های زیر سیم دار استفاده می‌ کنند و هم احتمال ابتلا به سرطان سینه را دارند. اما این بدان معنا نیست که سوتین های زیر سیم باعث سرطان سینه می شوند.

زنانی که سوتین نمی پوشند احتمال بیشتری دارد که وزن مناسبی داشته باشند. احتمالاً به همین دلیل است که این افسانه که سوتین باعث سرطان می شود، همچنان در گردش است.

در مطالعه ای که در سال 2014 منتشر شد، محققان با شرکت کنندگان زن یائسه در مورد الگوهای پوشیدن سینه بند در طول زندگی مصاحبه کردند. محققان با ارزیابی بیش از 1000 زن مبتلا به سرطان سینه و تقریباً 500 زن که سرطان سینه نداشتند، هیچ مدرکی دال بر ارتباط بین تعداد ساعات صرف شده برای پوشیدن سوتین یا پوشیدن سوتین با سیم و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه پیدا نکردند. در نتیجه مطالعات به خوبی طراحی شده متخصصان را متقاعد کرده اند که پوشیدن سوتین یا سوتین های فنردار شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد.

مضرات سوتین

بسیاری از ما در تمام زندگی خود آموخته‌ ایم که پوشیدن سوتین یک «ضرورت» است و نمی‌ توانیم بدون آن کار کنیم. همچنین احتمالا به این ترتیب ظاهر و زیبایی بیشتری خواهید داشت. اولین سوتین از سال 1914 به وجود آمد و با گذشت سال ها محبوبیت خود را افزایش داد و به بخشی از کمد لباس هر خانمی تبدیل شد. بنابراین، جای تعجب نیست که این لباس زیر قدیمی هنوز هم نمادی از زنانگی و بخشی از کارهای روزمره ما است. اما، اگر فکر می‌ کنید سوتین‌ ها ناراحت‌ کننده‌ ترین پارچه‌ ای برای پوشیدن هستند، آنچه قبل از سوتین وجود داشت بسیار بدتر بود. در گذشته کرست‌ های محدودکننده‌ ای وجود داشت که زنان استفاده می‌ کردند، بنابراین در مقایسه با آن‌ ها، سوتین‌ ها به نوعی نشانه آزادی و رهایی تلقی می‌ شد.

مضرات سوتین

همه ما می‌ توانیم به اتفاق آرا با این واقعیت موافق باشیم که تقریباً هیچ چیز با احساس برداشتن سوتین در پایان یک روز سخت و طولانی قابل مقایسه نیست. گاهی اوقات، ممکن است احساس کنیم که وزن زیادی از روی سینه ما برداشته شده است. آیا تا به حال مکث کرده اید و فکر کرده اید که چرا دقیقاً چنین احساسی داریم؟ لباس زیرهای نامناسب می توانند باعث ایجاد احساس ناراحتی در شما شوند و در واقع می توانند برای سلامتی شما مضر باشند. در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که یک سوتین نامناسب می تواند به طور جدی سلامت شما را مختل کند:

  • سردرد وحشتناک

اگر سردردهای ضربان دار به بخش ثابتی از زندگی شما تبدیل شده است، می توانیم به شما پیشنهاد کنیم که نگاهی دوباره به اتصال سوتین خود بیندازید. یک سوتین نامناسب می تواند فشار غیرضروری به گردن و قسمت بالایی پشت شما وارد کند. این حتی ممکن است منجر به سردردهای گردنی شود که می تواند ناشی از کار بیش از حد عضلات گردن باشد.

  • تنگی نفس

وقتی لباس نامناسبی می پوشید، در واقع می تواند باعث تنگی نفس شود. این به این دلیل اتفاق می افتد که وقتی یک سوتین تنگ می پوشید – که دقیقاً اندازه شما نیست – حرکات دنده های شما را محدود می کند. در نتیجه، به جای اینکه عمیق نفس بکشید، باعث می شود یک تنفس کم عمق داشته باشید. این بدان معنا نیست که یک سوتین با اندازه اشتباه به شما اجازه نفس کشیدن نمی دهد، بلکه بر کیفیت تنفس شما تأثیر می گذارد. این چیزی است که همه می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. چراکه حتی اگر سعی کنید نفس عمیق بکشید، سینه بند شما حتی سفت تر می شود و باعث مشکل در تنفس می شود.

  • آسیب پوست

اگر سینه بند یک یا دو سایز کوچکتر از اندازه واقعی خود دارید، در واقع می تواند گردش خون شما را مختل کند و در نتیجه ممکن است به پوست شما نیز آسیب برساند. حتی اگر شما زنی با سینه درشت نیستید، باز هم باید به سایز سوتین خود توجه کنید، زیرا لباس نامناسب می تواند منجر به افتادگی سینه شما شود.

سرطان و بستن سوتین

  • کمردرد

اگر از سفتی مزمن در اطراف گردن و پشت خود شکایت دارید، بررسی کنید که آیا سوتینی می پوشید که برای سینه شما تنگ است یا خیر. این به این دلیل است که وقتی یک سوتین تنگ می پوشید، فشار زیادی به پشت شما در جایی که به هم بسته شده است وارد می کند. هنگامی که حرکت کمر خود را محدود می کنید، می تواند منجر به سفتی شود. همچنین اگر در اطراف سینه شما احساس سفت و ناراحتی می کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که سایز سوتین خود را بررسی کنید.

  • سینه شما شکل خود را از دست می دهد.

بر خلاف آنچه ما فکر می کنیم، پوشیدن سوتین کمکی نمی کند که سینه شکل خود را از دست ندهد. این در واقع اثر معکوس دارد، زیرا “حمایت” سوتین ها باعث ضعیف شدن ماهیچه های قفسه سینه می شود و باعث افتادگی سینه ها می شود.

  • یک سایز متناسب با همه وجود ندارد.

هنگام خرید سوتین، باید جنس، اندازه فنجان و اندازه دور سینه را در نظر داشته باشید. با این حال، حدود 80 درصد از زنان هر روز سایز اشتباهی از سوتین را انتخاب می کنند و می پوشند.

  • سوزش پوست

همه ما بعد از یک روز طولانی پوشیدن سوتین، این علائم سوزاندن دردناک را تجربه کرده ایم. گاهی اوقات، چنین علائمی ممکن است هرگز از بین نرود.

  • افتادگی سینه

تسلیم گرانش و افتادگی شوید. با افزایش سن، افتادگی بیشتر می شود. با این حال، سوتین‌ ها می‌ توانند باعث شوند که قبل از زمان پیش‌ بینی شده، دچار افتادگی سینه شوید. بنابراین، انکار جاذبه سینه به جلوگیری از افتادگی سینه کمکی نمی کند.

عوارض بستن سوتین

  • قطع گردش خون

سفتی و فشردن اطراف سینه شما می تواند رگ های خونی اصلی شما را فشرده کند و منجر به اختلال در گردش خون شود.

  • تضعیف عضلات

سوتین ها می توانند ماهیچه های معلق بدن شما را ضعیف کنند. چنین عضلاتی وظیفه بلند کردن وزن سینه را بر عهده دارند و از افتادگی سینه جلوگیری می کنند. بنابراین، اگر برای مدت طولانی به پوشیدن سوتین ادامه دهید، این عضلات به مرور زمان ضعیف می شوند.

  • ظاهر بادکرده

سینه شما بسیار منعطف است زیرا می تواند به راحتی با تغییرات مختلفی که بدن شما در آن قرار می گیرد سازگار شود. چنین مواردی در دوران بارداری، سندرم پیش از قاعدگی، یا اضافه وزن یا حتی کاهش وزن مشاهده می شود. در صورتی که سینه بند شما در طی این تغییرات عمده جزء جدانشدنی بدن شما باشد، سوتین ها می توانند پوست اطراف را ضعیف کنند که منجر به ظاهری خالی می شود.

  • سوتین های بدون بند حمایت کمتری دارند.

سوتین های بدون بند فقط نوعی از سوتین با همان معایب هستند. نگه داشتن سینه بدون بند روی شانه ها بسیار ناراحت کننده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

  • منحرف کردن سینه

وقتی سن شما بالا می رود، سینه شما شروع به افتادگی کرده است. اما، اگر فکر می کنید که پوشیدن سوتین از قبل سینه شما را گردتر و پرپشت تر نگه می دارد، در اشتباه هستید. حقیقت را بخواهید، سوتین شما فقط شما را از سینه های زیباتر باز می دارد. بنابراین، بهترین راه حل این است که اجازه دهید سینه شما کار خودش را انجام دهد.

  • تشکیل جیب های چربی

اگر فکر می کنید سوتین ها سینه های شما را قوی تر و خوش حالت تر می کنند، به پشت خود نگاهی بیندازید. همه چیز با عواقبی همراه است. مهم نیست که چقدر لاغر باشید یا تناسب اندام داشته باشید. به دلیل بند های تنگ سوتین، پوست پشت شما چندین رول چربی تشکیل می دهد.

عوارض بستن سوتین هنگام خواب

بسیاری از باورها در مورد پوشیدن سوتین برای نسل‌ ها بین زنان رایج شده است و برخی از زنان اصرار دارند که برای خوابیدن سوتین بپوشند. خوشبختانه، برخی تحقیقات علمی برای از بین بردن برخی از این افسانه ها انجام شده است، در حالی که برخی دیگر به سادگی هیچ مدرک مشخصی برای حمایت از آنها ندارند. در اینجا برخی از حقایق برتر در مورد پوشیدن سوتین هنگام خواب آورده شده است.

عوارض بستن سوتین هنگام خواب

یک مطالعه در سال 2000 نشان داد که فشار ناشی از لباس های زیر تنگ مانند سوتین می تواند دمای مرکزی بدن شما را افزایش دهد و سطح ملاتونین شما را کاهش دهد. این بر کیفیت خواب شما تأثیر می گذارد زیرا ملاتونین چرخه خواب و بیداری شما را مدیریت می کند. پوشیدن سوتین تنگ نیز می تواند باعث تحریک و بی قراری شود که می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد. با این حال، اگر از یک سوتین راحت استفاده می‌کنید که شما را تحریک نمی‌ کند یا قسمت‌ هایی دارد که پوست شما را تحت فشار قرار نمی دهد، ممکن است کیفیت خواب شما به خطر نیافتد.

همچنین به گفته پزشکان، این مسئله که پوشیدن سوتین هنگام خواب می تواند از افتادگی سینه ها جلوگیری کند و آنها را خوش حالت نگه دارد درست نیست. وقتی به پشت دراز می کشید، نیروی جاذبه به طور طبیعی سینه های شما را به سمت قفسه سینه باز می گرداند. سوتین برای حمایت از سینه‌ های شما از پایین است، بنابراین وقتی به پشت دراز می‌ کشید هیچ تاثیری ندارد. همچنین هیچ تحقیق معتبری وجود ندارد که ارتباط بین پوشیدن یا نپوشیدن سوتین و ابتلا به سرطان سینه را نشان دهد.

ادعا شده است که سوتین های فنردار با انسداد جریان لنفاوی باعث سرطان سینه می شوند، با این حال، هیچ مدرک علمی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد. پوشیدن سوتین در رختخواب یک انتخاب فردی است و شما می توانید بدون نگرانی در مورد افزایش خطر ابتلا به سرطان این کار را انجام دهید. در نهایت هنگام تصمیم گیری در این باره هر کاری که برای شما راحت است انجام دهید. دخترانی که سینه‌ های بزرگ‌ تری دارند، ممکن است به حمایت اضافی که می‌ تواند تا حدودی درد و ناراحتی ناشی از داشتن سینه‌ های بزرگ‌ تر را کاهش دهد، احتیاج داشته‌ باشند. بنابراین از آنجایی که پوشیدن سوتین هنگام خواب هیچ تاثیری بر خطر ابتلا به سرطان سینه، رشد سینه یا احتمال افتادگی سینه‌ ها ندارد، می‌ توانید از آن استفاده است.

مدت زمان استفاده از سوتین چقدر است؟

زمان تعويض روزانه سوتین به عوامل مختلفی بستگی دارد. نیازی نیست هر روز سینه بند معمولی خود را عوض کنید مگر اینکه مرتباً عرق کنید. همچنین یک قانون کلی برای جایگزین کردن سوتین وجود دارد که باید به خاطر بسپارید: سوتین های خود را هر 6 تا 12 ماه یکبار تعویض کنید. این طیف وسیعی است، اما به این دلیل است که هنگام تعیین زمان مناسب برای تعویض سوتین، عوامل زیادی مانند تعداد سوتین‌ هایی که دارید و دفعات فرسودگی و شستشوها نقش دارند.

حتی با استفاده و مراقبت ملایم، همه سوتین ها به مرور زمان شکل خود را از دست می دهند زیرا الیاف الاستیک در نوار و بندها شروع به خراب شدن می کنند. تعویض منظم سینه بند یکی از راه های جلوگیری از خطرات یک سینه بند نامناسب است که می تواند شامل هر چیزی از سردرد گرفته تا کمردرد و وضعیت نامناسب بدن باشد. اما طبق نظرسنجی انجام شده، 70 درصد از زنان گفتند که قدیمی ترین سینه بند آنها بین 2 تا 5 سال سن دارد.

سوتین‌ ها از مواد کشسان ساخته شده‌ اند و از بسیاری جهات، در حمایتی که ارائه می‌ کنند ضروری هستند. یک سوتین باید بتواند با بدن حرکت کند و خم شود. الاستیک اجازه می دهد تا این اتفاق بیافتد، اما با استفاده طولانی شکل خود را از دست می دهد و دیگر موثر نیست. با گذشت زمان، انرژی اعمال شده به الاستیک (از طریق سایش و قرار گرفتن در معرض آب و گرما) باعث می شود هر زنجیره پلیمری جداگانه در فیبر شکسته شود. این بدان معنی است که پس از کشیده شدن، دیگر به نقطه شروع خود باز نخواهد گشت.

به طور کلی توصیه می شود که سینه بند باید بین 9-6 ماه دوام بیاورد، اگرچه ما فکر می کنیم که با مراقبت خوب، سینه بند شما باید بیشتر دوام بیاورد. ما شما را تشویق می کنیم که به همان اندازه که آنها از شما مراقبت می کنند، از آنها نیز مراقبت کنید. چراکه افزایش عمر لباس های شما حتی به مقدار کم، مزایای زیست محیطی قابل توجهی دارد. در نهایت مراقب این علائم هشدار دهنده باشید که نشان می دهند سوتین باید تعویض شود:

  • کاپ های سوتین کشیده شده اند.
  • فنجان ها خیلی کوچک هستند.
  • نخ های کوچکی از الاستیک دیده می شود که بیرون زده اند.
  • بند ها شل هستند.
  • بند دیگر نرم و راحت نیست.
  • پارچه سوتین فرسوده شده است.
  • رنگ سوتین رنگ پریده یا لکه دار شده است.

آيا بستن سوتين باعث كوچك شدن سينه ميشود؟

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که پوشیدن سوتین هنگام خواب مانع از رشد سینه شما شود. برخی افراد فکر می کنند که سوتین می تواند جریان خون و در نتیجه رشد بافت سینه شما را محدود کند، اما به هر حال نباید از سوتین های خیلی تنگ استفاده کنید. یک سینه بند که سایز شما باشد، ناراحت کننده نخواهد بود یا جریان خون شما را محدود نمی کند و از زیر سینه ها را پشتیبانی می کند. حتی پوشیدن سوتین در حالت دراز کشیدن سینه های شما را فشرده نمی کند.

کوچک شدن سینه با سوتین

در واقع سوتین روی رشد سینه‌ های دختران تأثیری ندارد. دلیلش این است که ژن ها و هورمون ها رشد سینه ها را کنترل می کنند، نه لباس هایی که یک دختر می پوشد. سوتین باعث رشد یا توقف رشد سینه نمی شود، اما پوشیدن سینه بند با اندازه مناسب می تواند به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید. سوتین نمی تواند به طور دائم اندازه سینه را تغییر دهد، اما سوتین های کوچکتر می توانند توهم سینه های کوچکتر را ایجاد کنند. این سوتین ها شکل سینه را تغییر می دهند تا سینه ها بلندتر به نظر برسند.

جمع بندی

به گفته گذشتگان ما و افسانه رایج، خوابیدن با سوتین مانع تنفس منافذ می شود. این محدودیت منجر به تجمع عرق و ایجاد سمومی می شود که تصور می شود مقصرهای پنهان ایجاد سرطان سینه هستند. همین تفکر در مورد پوشیدن سینه بند تنگ برای مدت طولانی نیز صدق می کند. اما جراحان برجسته پستان از جمله دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، این افسانه‌ ها را (آیا بستن سوتین باعث سرطان می شود؟) مشکوک توصیف کرده‌ اند. با این حال، آنها توصیه می کنند که از سوتین خیلی تنگ استفاده نکنید، زیرا علاوه بر ناراحتی، می تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *