لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
حس سینه بعد از پروتز

حس سینه بعد از پروتز

شما مخاطب گرامی در حال مطالعه مقاله حس سینه بعد از پروتز در سایت دکتر حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی هستید. پروتز سینه یک عمل جراحی زیبایی است که برای بزرگ کردن اندازه و شکل سینه ها استفاده می‌شود. این عمل ممکن است شامل استفاده از ایمپلنت، تزریق چربی یا هر دو برای افزایش اندازه و پری سینه باشد. از این روش می‌توان برای بازسازی سینه هایی که تحت تاثیر تغییرات وزن یا سن قرار گرفته اند و همچنین سینه هایی که ناهنجاری های مادرزادی دارند استفاده کرد. وقتی نوبت به حساسیت سینه بعد از جراحی پروتز سینه می‌شود، عوامل مختلفی می‌توانند نقش داشته باشند که در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم. اولین عامل، نوع ایمپلنت مورد استفاده در این روش است.  پروتزها ممکن است بر پایه نمک یا سیلیکون باشند که هر دو می‌توانند بر حساسیت سینه‌ های خانم‌ ها پس از جراحی تأثیر بگذارند. علاوه بر این، قرار دادن ایمپلنت ها – روی یا زیر ماهیچه های قفسه سینه – می تواند بر سطح حس لامسه نیز تأثیر بگذارد.

علت بی حسی سینه بعد از پروتز چیست؟

به گفته سایت surgicalimages‌ اولین عامل موثری بر حس سینه بعد از عمل، نوع ایمپلنت مورد استفاده در این روش است.  پروتزها ممکن است بر پایه نمک یا سیلیکون باشند که هر دو می‌توانند بر حساسیت سینه‌ های خانم‌ ها پس از جراحی تأثیر بگذارند. علاوه بر این، قرار دادن پروتزها – روی یا زیر ماهیچه های قفسه سینه – می‌تواند بر سطح حس لامسه نیز تأثیر بگذارد.

عامل دوم این است که چه مقدار بافت در طول عمل برداشته شده است. اگر مقدار زیادی از بافت برای کاشت ایمپلنت برداشته شود، ممکن است در طول زمان به دلیل آسیب عصبی ناشی از تروما در حین جراحی، درجاتی از احساس از دست برود.  در نهایت، میزان بهبودی بیمار از عمل جراحی نیز بر سطح احساس او تأثیر می‌گذارد – بیمارانی که به دلیل عفونت یا سایر عوارض دچار مشکلات بهبودی می‌شوند، ممکن است پس از جراحی دچار کاهش حساسیت در ناحیه قفسه سینه خود شوند. اگر تمایل دارید درمورد عفونت پروتز سینه بخوانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

با این حال، به طور کلی، حساسیت سینه باید بلافاصله پس از جراحی به حالت عادی بازگردد، صرف نظر از اینکه کدام نوع پروتز استفاده شده است یا در کجا قرار داده شده است. زنان باید قبل از انجام هر نوع عمل بزرگ کردن سینه در مورد هر گونه نگرانی در مورد سطح احساس خود با پزشک خود صحبت کنند تا بتوانند در مورد نتایجی که باید بعد از آن انتظار داشته باشند صحبت کنند.

عوامل موثر بر کاهش حس سینه بعد از پروتز سینه

نوع ایمپلنت مورد استفاده در طی پروتز سینه می‌تواند بر میزان حساسیت بیمار پس از عمل تأثیر بگذارد. به طور کلی، پروتزهای ژل سیلیکون نسبت به پروتزهای سالین احساس نرم‌ تر و ظاهر طبیعی‌ تری دارند که می‌تواند حس را در ناحیه نوک سینه کاهش دهد و همچنین به دلیل افزایش فشار در ناحیه قفسه سینه باعث ناراحتی شود. برای اطلاع از انواع پروتز سینه می توانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را تا انتها بخوانید.

عوامل موثر بر کاهش حس سینه بعد از پروتز سینه

در نهایت، حجم پروتز عامل مهمی است که باید در مورد حساسیت پستان بعد از عمل در نظر گرفت. پروتزهای بزرگ‌ تر فشار بیشتری بر بافت‌ ها و اعصاب اطراف وارد می‌کنند که منجر به کاهش حس در نوک سینه‌ ها در مقایسه با پروتزهای کوچک‌ تر می‌شود. از جمله عوامل موثر بر کاهش حس پستان بعد از پروتز می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • اندازه پروتز سینه

اندازه پروتزهایی که برای پروتز کردن سینه انتخاب می‌شوند، می‌تواند تاثیر زیادی بر سطح حساسیت بیمار پس از عمل داشته باشد. به طور کلی، پروتزهای بزرگ‌ تر فشار بیشتری بر بافت‌ های اطراف و اعصاب وارد می‌کنند که منجر به کاهش حس در نوک سینه‌ ها در مقایسه با پروتزهای کوچک‌ تر می‌شود. علاوه بر این، پروتزهای بزرگ‌ تر به برش بزرگ تر و تشریح بافت بیشتری در حین جراحی نیاز دارند که می‌تواند منجر به افزایش درد و تورم در دوره بعد از عمل و همچنین کاهش حس نوک پستان شود. به این ترتیب، بیماران باید قبل از انجام جراحی، اندازه پروتز مورد نظر خود را با جراح پلاستیک خود در میان بگذارند تا آنها بتوانند بفهمند که چه نتایجی باید پس از عمل خود انتظار داشته باشند. ما در یک مقاله جداگانه بطور مفصل درمورد سایز های پروتز سینه توضیح داده ایم برای مطالعه مقاله بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

سایزهای پروتز سینه

  • محل برش سینه

نوع ماهیچه های قفسه سینه مورد استفاده در حین جراحی نیز می‌تواند بر سطح حساسیت بعد از عمل تاثیر بگذارد. به طور کلی، اگر از یک تکنیک ساب سینه ای استفاده شود، عضله سینه ای ماژور زیرین تشریح و کشیده می‌شود تا ایمپلنت را در خود جای دهد، که می‌تواند باعث کاهش حس در ناحیه نوک سینه به دلیل آسیب عصبی شود. اگر به جای آن از روش زیر غده ای استفاده شود، نیازی به تشریح عضله سینه ای نیست و بنابراین خطر آسیب عصبی و کاهش حس در نوک سینه ها کمتر است. علاوه بر این، از آنجایی که در روش زیر غده ای، کشش کمتری بافت مورد نیاز است، اغلب منجر به کاهش درد و تورم در دوره بعد از عمل نیز می‌شود.

  • محل قراردادن پروتز

موقعیت پروتز همچنین می‌تواند بر سطح احساس تجربه شده پس از جراحی تأثیر بگذارد. قرار دادن زیر سینه ای پروتز (پروتز زیر عضله) معمولاً حساسیت نوک پستان را در مقایسه با قرار دادن زیر غده ای کاهش می‌دهد.

آیا احتمال از دست دادن حس سینه بعد از پروتز هست؟

اغلب در مورد تغییرات احساسی که ممکن است بیمار پس از پروتز سینه تجربه کند، سوال می‌شود. شایع‌ ترین نگرانی مربوط به احساس نوک پستان و تأثیر آن به دلیل قرار دادن پروتزهای سینه است. درک این نکته مهم است که عوامل متعددی می‌توانند بر حساسیت بیمار پس از عمل در این ناحیه تأثیر بگذارند، از جمله نوع ایمپلنت مورد استفاده، قرارگیری آن در حفره قفسه سینه، و هرگونه برداشتن بافتی که ممکن است در طول عمل لازم بوده باشد. علاوه بر این، مسائل درمانی ناشی از عفونت یا سایر عوارض پروتز سینه نیز می‌تواند باعث کاهش سطح حس شود. به طور کلی، با این حال، حساسیت بعد از عمل بدون توجه به نوع ایمپلنت مورد استفاده یا محل قرارگیری آن باید بلافاصله پس از جراحی به حالت عادی بازگردد.

چه مدت طول می کشد تا حس سینه بعد از پروتز برگردد؟

در برخی موارد، زنان ممکن است پس از انجام عمل پروتز پستان دچار کاهش حساسیت نوک سینه شوند. این به دلیل کشش و برش انتهای عصبی است که در طول جراحی رخ می‌دهد. در حالی که این می‌تواند موقتی باشد و حس می‌تواند به مرور زمان به حالت عادی بازگردد، توجه به این نکته مهم است که در برخی موارد نادر، این از دست دادن حس می‌تواند دائمی باشد. در بیشتر موارد، بی‌ حسی موقتی که پس از جراحی پروتز تجربه می‌شود، خود به خود و بدون مشکل برطرف می‌شود و احساس در عرض چند ماه پس از عمل به حالت عادی باز می‌گردد.

با این حال، بیماران باید بدانند که در برخی موارد از دست دادن حساسیت نوک پستان ممکن است رخ دهد و اگر نگران سطح حساسیت خود پس از جراحی هستند، به دنبال مشاوره پزشکی باشند. در طول دوره بهبودی، بیماران باید سطح حس خود را کنترل کنند و در صورت کاهش یا عدم احساس در نوک سینه ها یا حس سینه بعد از پروتز با پزشک خود تماس بگیرند.

بازیابی عصب سینه بعد از پروتز سینه

پایانه های عصبی نقش مهمی در ایجاد حس بافت سینه و نوک سینه بیماران بزرگ کردن سینه دارند. در طی یک عمل، این انتهای عصب به دلیل قرار دادن پروتز در حفره قفسه سینه ممکن است آسیب ببیند یا کشیده شود. این می‌تواند باعث بی حسی موقت یا کاهش حساسیت در ناحیه شود که ممکن است تا چند ماه پس از جراحی باقی بماند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که این بدان معنا نیست که آسیب دائمی ایجاد شده است، زیرا اکثر بیماران در نهایت طیف کامل حس خود را پس از عمل به دست خواهند آورد. با این حال، همه بیماران باید قبل از انجام هر نوع عمل بزرگ کردن سینه درباره نگرانی‌ هایی که ممکن است در مورد سطح حس خود دارند، صحبت کنند تا بتوانند در مورد نتایجی که باید انتظار داشته باشند، بحث کنند.

راه های درمان کاهش بی حس نوک سینه بعد از پروتز سینه

به گفته

سایت nscsurgery  در حالی که کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا بهترین فرصت ممکن را برای بهبودی کامل و مناسب پس از عمل بزرگ کردن سینه به خود بدهید، مهمترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در روند بهبودی عجله نکنید.

ضروری است که بیماران به خود زمان کافی برای بهبودی بدهند و از دستورالعمل‌ های بعد از عمل جراح خود به دقت پیروی کنند. اینها شامل استراحت کافی، خوردن یک رژیم غذایی سالم، هیدراته ماندن، مصرف هر گونه داروی تجویز شده، پوشیدن لباس زیر حمایتی و اجتناب از برخی فعالیت های بدنی است. جراح شما ممکن است تکنیک‌ های ماساژ سبک، مکمل‌ ها یا سایر نکات را برای بهبود بازگشت حس نوک پستان پس از بزرگ کردن سینه توصیه کند.

جمع بندی

دوره نقاهت پروتز سینه اغلب با سوالاتی در مورد علائم و نتایج پس از عمل همراه است.  یکی از رایج‌ ترین نگرانی‌ های بیماران پس از عمل بزرگ کردن سینه با پروتز، از دست دادن حساسیت نوک سینه یا حس سینه بعد از پروتز سینه است. در حالی که این می‌تواند یک عارضه جانبی کاملاً طبیعی جراحی باشد و معمولاً موقتی است، به طور قابل درک می‌تواند بیماران را عصبی کند.

آدرس مطب: میدان آرژانتین خیابان الوند روبروی بیمارستان کسری بن بست آریا پلاک ۲ ساختمان پزشکان آریا طبقه اول

شماره تماس مطب: 02188732902

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *