لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
عمل پروتز سینه زیر عضله و روی عضله

عمل پروتز سینه زیر عضله و روی عضله

وقتی صحبت از بزرگ کردن سایز سینه با پروتز سینه به میان می آید، یکی از مهم ترین سوالاتی که مطرح می شود این است که: “آیا باید پروتز سینه را زیر یا روی عضله بگذارم؟” در واقع، در مورد این تصمیم یک رویکرد یکسان برای همه وجود ندارد و تصمیم نهایی به طیف وسیعی از عوامل، مانند نتیجه مورد انتظار شخص، بستگی دارد. اگر قصد دارید جراحی بزرگ کردن سایز سینه را برای کمک به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس خود انجام دهید، در این مقاله تفاوت های بین عمل پروتز سینه زیر عضله و روی عضله را توضیح می دهیم و مزایا و معایب هر دو را بررسی می کنیم تا به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کنیم.

پروتز سینه زیر عضله چیست؟

اصطلاح پروتز سینه تحت عضلانی یا “زیر عضله” تا حدودی گمراه کننده است. در واقع در این روش پروتز سینه زیر پوست، چربی، غدد و عضله سینه ای ماژور (خارجی ترین عضله قفسه سینه) بیمار قرار می گیرد.

پروتز زیر عضله سینه چگونه انجام می شود؟

اکثر جراحان در واقع پروتز را روی عضله سینه ای مینور و سراتوس قرار می دهند به طوری که عضله سینه ای ماژور، بالا و کنار پروتز را بپوشاند. این روش باعث می شود که لبه پایین و بیرونی پروتز فقط توسط بافت طبیعی سینه بیمار پوشیده شود.

پروتز زیر عضله یا روی عضله

گذاشتن پروتز زیر عضله مناسب چه افرادی است؟

هنگامی که پروتزها زیر عضله قرار می گیرند، خطر موج دار شدن آن کمتر از 10٪ است. با اضافه کردن حجم عضلانی روی قسمت‌های بالایی و داخلی ایمپلنت، احتمال اینکه لبه‌ های قابل رویت پروتز را ببینید، کمتر می‌ شود و انحنای طبیعی‌ تری روی سینه‌ هایتان خواهید داشت. به طور کلی، قرار دادن ایمپلنت سینه در زیر ماهیچه قفسه سینه طبیعی تر به نظر می رسد. این روش معمولاً برای کسانی که بافت سینه‌ آن ها کم است توصیه می‌شود، زیرا داشتن لایه اضافی ماهیچه به محدود کردن دیده شدن پروتز کمک می‌ کند. علاوه بر این، این تکنیک می تواند شیب ملایم تری را در ناحیه بالایی سینه ایجاد کند و فرم طبیعی تری ایجاد کند.

عوارض پروتز سینه زیر عضله

در این روش ممکن است دستیابی به نتایج، بیشتر طول بکشد و لازم باشد چندین ماه صبر کنید تا سینه‌ هایتان به طور کامل بهبود یابد. در برخی موارد، ممکن است یک فرورفتگی در امتداد لبه عضله مشاهده کنید. همچنین اگر سینه هایی با اندازه متوسط دارید، به مرور زمان ممکن است دچار افتادگی سینه ها شوید. پیشنهاد می کنم برای مطالعه درمورد عوارض پروتز سینه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

عوارض پروتز سینه زیر عضله

دوران نقاهت پروتز زیر عضله

دوران نقاهت این پروتز نسبتا طولانی تر است. با وجود آن که اکثر جراحان عقیده دارند که بهبودی کامل می تواند به طور متوسط شش هفته یا بیشتر طول بکشد، برخی زنان ممکن است در زمان کوتاه تری بهبود یابند. پیشنهاد می کنم برای مطالعه بیشتر درمورد دوره نقاهت پروتز سینه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

پروتز سینه روی عضله چیست؟

قرار دادن پروتز تحت غده ای یا “روی عضله” روشی است که پروتز سینه در روی عضلات بیمار اما زیر پوست، چربی و بافت غده ای او قرار می گیرد.

پروتز روی عضله سینه چگونه انجام می شود؟

در این روش جراح پستان پروتز سینه را به طور کامل بر روی عضله و در زیر پوست، بافت و چربی سینه ها قرار می دهد.

پروتز روی عضله مناسب چه کسانی است؟

اگر سینه هایی با اندازه متوسط دارید این نوع قرارگیری پروتز می تواند سینه هایی ایجاد کند که ظاهری بسیار طبیعی دارند. هنگامی که بافت سینه کافی وجود داشته باشد، و به خصوص زمانی که پوست اضافی وجود داشته باشد، پروتزها ممکن است با استفاده از این تکنیک طبیعی تر به نظر برسند. مزیت دیگر آن، این است که بیماران معمولاً بهبودی آسان‌ تری را تجربه می‌ کنند زیرا اغلب درد کمتری را احساس می کنند. علاوه بر این، شما به طور معمول در عرض چند هفته به نتایج نهایی خود خواهید رسید و اگر پروتز شما به طور کامل در روی عضله قرار گیرد، هنگام انقباض عضله در حین ورزش یا فعالیت های روزانه، دچار سفتی عضلانی یا تغییر شکل سینه نخواهید شد.

عوارض پروتز سینه روی عضله

اگر پروتز های سینه روی عضله قرار داده شوند، ممکن است خطر موج دار شدن را افزایش دهد. این اتفاق حدود 70 درصد موارد در قسمت‌ های بالایی و داخلی سینه‌ ها رخ می‌ دهد، به‌ ویژه برای فردی که در شروع سینه‌ های کوچک‌ تری و ساختار ظریف تری دارد. علاوه بر این، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید لبه های بالایی پروتزها را نیز ببینید.

عوارض پروتز سینه روی عضله

عمل پروتز سینه زیر عضله و روی عضله؛ کدام بهتر است؟

نمی توان به طور مطلق مشخص کرد کدام روش برای پروتز بهتر است. اولین قدم شما تصمیم گیری در مورد نوع جراحی و هدفتان از انجام آن است. گزینه های شما برای جراحی سینه عبارتند از:

  • بزرگ کردن سینه

این کار باعث بهبود شکل سینه و همچنین افزایش اندازه از طریق استفاده از پروتز سینه می شود.

  • لیفت سینه و بزرگ کردن آن

این عمل ترکیبی از جراحی لیفت سینه به همراه بزرگ کردن پستان است. در لیفت سینه پوست شلی که در اثر شیردهی، بارداری، کاهش وزن یا پیری ایجاد می شود برداشته می شود و سینه تغییر شکل می دهد و به سمت بالا کشیده می شود. در بزرگ کردن سینه، حجم از دست رفته با پروتز یا چربی جایگزین می شود.

در مرحله بعد، شما باید در مورد نوع پروتز سینه ای که می خواهید داشته باشید تصمیم بگیرید که 2 نوع اصلی دارد:

  • پروتز های گرد

پروتز سینه گرد به پری بیشتر در قسمت بالای سینه کمک می کند و در نتیجه شکل انحنای بیشتری ایجاد می نماید.

  • پروتز های قطره اشکی

پروتز سینه قطره اشکی با شیب ملایمی که از نوک سینه به سمت استخوان سینه پیدا می کند، شکل طبیعی و ظریف تری به سینه ها می دهد.

انواع مدل های پروتز سینه

هنگامی که در مورد موارد فوق تصمیم گرفتید، باید موقعیت پروتز سینه خود را با مشورت پزشک انتخاب کنید:

  • پروتز سینه در زیر عضله (زیر عضلانی)
  • پروتز سینه بر روی عضله (زیر غده ای)

تفاوت پروتز زیر عضله و روی عضله

تفاوت ها، مزایا و معایب زیادی برای پروتز سینه روی عضله و زیر عضله وجود دارد. فرق پروتز زیر عضله و روی عضله آنجاست که هنگامی پروتز سینه در بالای عضله قرار می گیرد، بهبودی پس از آن معمولاً بسیار آسان تر و کمتر دردناک است. اما با قرارگرفتن پروتز زیر عضله ای، معمولاً زمان بهبودی طولانی‌ تری، اما نتایج طبیعی تری خواهید داشت.

جمع بندی

هنگامی که به فکر قرار دادن عمل پروتز سینه زیر عضله و روی عضله می‌ رسیم، فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید که ممکن است تصمیم گیری را برای شما سخت کنند. مشورت با دکتر وحید حریری جراح متخصص پروتز سینه به شما کمک می‌ کند تا مطمئن شوید می توانید به بهترین نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

4 دیدگاه دربارهٔ «عمل پروتز سینه زیر عضله و روی عضله»

    1. پروتز سینه زیر عضله با شیردهی مادر و بارداری تداخلی ندارد و مشکلی برای مادر و نوزاد ایجاد نمی کند.
      به طور کل اگر پروتز سینه شما حاوی سیلیکون باشد، هیچ خطری برای کودک شما در صورت شیردهی وجود ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *