لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
سرطان سینه با آزمایش خون

سرطان سینه با آزمایش خون مشخص می شود؟

بر اساس تحقیقات جدیدی که ارائه شد، سرطان سینه را می‌توان تا پنج سال قبل از وجود علائم بالینی آن، با استفاده از آزمایش خونی که پاسخ ایمنی بدن به مواد تولید شده توسط سلول‌های تومور را شناسایی می‌کند، شناسایی کرد. بنابراین با توجه به اهمیت آن در این مقاله به انواع آزمایشات خون یا تشخیص سرطان سینه با آزمایش خون اشاره می کنیم. قابل ذکر است که دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، ازجمله معدودترین جراحان زیبایی هستند که در حوزه درمان سرطان پستان به موفقیت های بسیاری دست یافته اند.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

تست های آزمایشگاهی برای تشخیص سرطان سینه

نمونه هایی که در طول بیوپسی، آزمایش خون یا سایر آزمایشات جمع آوری شده اند به آزمایشگاه آسیب شناسی فرستاده می شوند. یک پاتولوژیست، پزشکی که از آزمایش‌ های آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری‌ هایی مانند سرطان استفاده می‌کند، به نمونه‌ ها نگاه می‌کند و ممکن است آزمایش‌ های ویژه دیگری را برای کمک به طبقه‌ بندی بهتر سرطان انجام دهد. این آزمایش‌ها همچنین می‌توانند به انتخاب داروهای خاصی کمک کنند که ممکن است برای سرطان شما بهتر عمل کنند.

تست ازمایشگاه برای تشخیص سرطان دکتر حریری

این دارو گاهی اوقات پزشکی دقیق یا شخصی نامیده می شود زیرا برای ویژگی های سرطان شما دقیق (یا خاص) است. نتایج این آزمایشات در یک گزارش پاتولوژی توضیح داده می شود که معمولاً ظرف یک یا دو هفته در دسترس است. اگر در مورد نتایج پاتولوژی یا هر آزمایش تشخیصی سؤالی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. در صورت نیاز، می‌توانید با فرستادن نمونه‌ های بافت خود به پاتولوژیست در آزمایشگاه دیگر، نظر دومی درباره گزارش آسیب‌شناسی خود دریافت کنید. برای تشخیص سرطان سینه و راهای درمان آن بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

آزمایش ژنومیک پیشرفته

ژنومیک به طور کلی به مطالعه جهش‌هایی در ژن‌ هایی اشاره دارد که ممکن است رفتارهای سرطانی مختلف را تحریک کنند، از میزان تهاجمی بودن آن گرفته تا اینکه آیا به نقاط دوردست در بدن گسترش می‌یابد. هر سلول در بدن انسان حاوی ده ها هزار ژن است، اما جهش تنها در یک ژن ممکن است باعث رشد خارج از کنترل سلول ها و رشد تومور شود. اغلب، سلول‌ های تومور در طول زمان تغییر می‌کنند، زیرا ژن‌ های آن‌ ها به جهش ادامه می‌دهند. بنابراین یک آزمایش ژنومی ممکن است در طول زمان بسیار متفاوت باشد، حتی زمانی که روی همان تومور انجام شود. هنگامی که ساختار مولکولی تومور تغییر می کند، ممکن است بیمار نسبت به درمان خاصی مقاومت نشان دهد.

در آزمایش‌ های پیشرفته ژنومیک، بیوپسی از تومور بیمار گرفته می‌شود، سلول‌ های سرطانی جدا شده و از نمونه بیوپسی استخراج می‌شوند و DNA سلول‌ های سرطانی در آزمایشگاه توالی‌ یابی می‌شود. سپس، از تجهیزات پیچیده برای اسکن مشخصات ژنتیکی توالی‌ شده برای ناهنجاری‌ هایی استفاده می‌شود که نحوه عملکرد تومور را مشخص می‌کنند.

ازمایش ژنومیک

اگر ناهنجاری‌ های قابل شناسایی یافت شوند، تجزیه و تحلیل می‌شوند. اگر مطابقت وجود داشته باشد، پزشکان ممکن است بتوانند از نتایج برای پیشنهاد درمان‌هایی استفاده کنند که در گذشته برای هدف قرار دادن جهش‌های مشابه استفاده شده است. اگرچه آزمایش ژنومیک مرسوم برای برخی از بیماران مراقبت استاندارد است، ارزیابی های پیشرفته برای همه بیماران توصیه نمی شود یا در دسترس نیست. آزمایش‌ های نقشه‌ برداری ژن ممکن است برای بیماران مبتلا به سرطان‌های نادر، غیرمعمول یا سخت‌درمان و برای بیمارانی که تومورها به اندازه کافی به درمان‌ های مرسوم پاسخ نمی‌دهند، مناسب باشد.

انکوتایپ DX

انکوتایپ DX آزمایشی است که میزان احتمال گسترش سرطان سینه به جای دیگری در بدن (متاستاز سرطان سینه) را طی 10 سال پس از تشخیص، در افرادی که حداقل به مدت 5 سال از هورمون درمانی استفاده می کنند را پیش بینی می کند. این آزمایش بر روی مقدار کمی از بافت سرطان سینه که قبلاً برداشته شده است (به عنوان مثال در طول بیوپسی یا جراحی) انجام می شود. این آزمایش به بررسی گروه‌ هایی از ژن‌ های موجود در سرطان سینه می‌پردازد. نتایج به طور جداگانه از گزارش آسیب شناسی شما داده می شود و ظرف 10 تا 14 روز برای متخصص شما ارسال می شود. اگر متخصص شما به شما توصیه کرده است قبل از جراحی هورمون درمانی انجام دهید، قبل از شروع هورمون درمانی، آزمایش باید بر روی بافت برداشته شده توسط بیوپسی هسته انجام شود.

ماماپرینت (Mammaprint) + بلوپرینت (Blueprint)

ماماپرینت نمونه ای از تومور (که در طی بیوپسی یا جراحی برداشته شده است) را برای گروهی متشکل از 70 ژن آزمایش می کند. این ژن ها در سلول های تومور هستند، نه در سلول های طبیعی (غیر سرطانی) در بدن فرد. نتایج آزمایش MammaPrint به پیش‌بینی احتمال متاستاز برای برخی از سرطان‌های پستان HER2 منفی و ER مثبت کمک می‌کند. برای برخی از زنان 51 ساله و بالاتر، اگر نتایج MammaPrint خطر نسبتاً بالایی متاستاز را نشان دهد، ممکن است یک برنامه درمانی تهاجمی‌ تر که شامل هورمون درمانی و شیمی‌ درمانی باشد، توصیه شود. با این حال، برای زنان 50 ساله و کمتر، مشخص نیست که آیا مزیت افزودن شیمی درمانی به دلیل شیمی درمانی است یا سرکوب تخمدان ناشی از شیمی درمانی.

بلوپرینت (BP) یک آزمایش زیرگروهی مولکولی 80 ژنی است که سرطان پستان در مراحل اولیه (EBC) را به زیرگروه های Basal، Luminal و HER2 طبقه بندی می کند. در بیشتر موارد، تومورهای سینه یک زیرگروه غالب دارند که نماینده یک مسیر فعال شده است.

شمارش کامل سلولهای خونی یا CBC

شمارش کامل خون (CBC) بررسی می کند که آیا خون شما دارای تعداد طبیعی انواع مختلف سلول های خونی است یا خیر. به عنوان مثال، می‌تواند نشان دهد که آیا شما کم خون هستید (تعداد گلبول‌های قرمز کم دارید)، آیا ممکن است با خونریزی (به دلیل تعداد کم پلاکت‌های خون) مشکل داشته باشید یا در معرض خطر ابتلا به عفونت هستید یا خیر. این آزمایش می تواند به طور منظم در طول درمان تکرار شود، زیرا بسیاری از داروهای سرطان می توانند سلول های خون ساز مغز استخوان را تحت تاثیر قرار دهند.

شمارش سلول خونی سرطان سینه

آزمایش پروتئین خون

ممکن است آزمایش‌ های آزمایشگاهی برای جستجوی پروتئین‌ های خاصی روی سلول‌ های سرطانی انجام شود:

  • پروتئین های گیرنده هورمونی

همه سرطان های سینه برای گیرنده های هورمونی (پروتئین ها) آزمایش می شوند. به طور خاص، سرطان برای گیرنده استروژن (ER) و گیرنده پروژسترون (PR) آزمایش می شود.

  • پروتئین HER2

همه سرطان‌های مهاجم سینه برای پروتئین HER2 آزمایش می‌شوند تا ببینند آیا مقدار زیادی از آن ساخته می‌شود یا خیر. اگر مشخص نباشد که چه مقدار پروتئین HER2 وجود دارد، سلول های سرطانی سینه ممکن است تحت آزمایش مولکولی برای تغییرات ژنی قرار گیرند تا ببینند چند نسخه از ژن HER2 در حال ساخته شدن است.

  • پروتئین PD-L1

افراد مبتلا به سرطان سینه سه گانه منفی پیشرفته یا متاستاتیک ممکن است بافت سرطانی خود را برای پروتئین PD-L1 آزمایش کنند، که می تواند نشان دهد که آیا سرطان بیشتر به درمان با داروهای ایمونوتراپی خاص همراه با شیمی درمانی پاسخ می دهد یا خیر.

جمع بندی

سرطان سینه با آزمایش خون به تنهایی استفاده نمی شود، اما می تواند به درک سلامت کلی فرد کمک کند. به عنوان مثال، آنها می توانند برای کمک به تعیین اینکه آیا فرد به اندازه کافی سالم است تا بتواند جراحی یا انواع خاصی از شیمی درمانی را انجام دهد، استفاده شود.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *