لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
طول عمر مبتلایان به سرطان سینه

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه یکی از نگرانی های افراد مبتلا به سرطان سینه است. این نگرانی بدون بدون توجه گرید سرطان و نوع سرطان سینه می باشد. درواقع طول عمر سرطان سینه بستگی به مرحله پیشرفت، گرید آن، نوع آن و سایر عواملی دارد که در این مقاله ما به آن پرداخته ایم. لذا برخی ممکن است با شنیدن اسم سرطان سینه دچار  وحشت و ترس زیادی شوند. این سوال به ذهنشان می آید که آیا سرطان سینه کشنده است یا طول عمر مبتلایان به سرطان سینه (خوش خیم و بدخیم) چقدر است؟ اگر این ابهامات، سوالات ذهنی شما هم هست توصیه می کنیم تا پایان این مقاله با ما باشید چون می خواهیم به طور مفصل به بررسی طول عمر بیماران سرطان سینه بپردازیم.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

آیا سرطان سینه کشنده است؟

احتمال مرگ در سرطان سینه یا در هر نوع سرطانی وجود دارد اما جالب است بدانید که بعد از شناسایی به موقع سرطان، افزایش آگاهی و امید از دیگر دلایلی است که باعث موفقیت آمیز بودن درمان سرطان سینه می شود. درست است که سرطان سینه دومین عامل مرگ و میر زنان بعد از سرطان ریه محسوب می شود اما پیشرفت تکنولوژی در زمینه سرطان و غربالگری باعث شده است که بسیاری از بیماران از مرگ رهایی یابند.

اما سرطان سینه چطور در بدن ظاهر می شود؟ این بیماری اغلب به صورت توده ای سفت در بدن بیمار به وجود می آید و در صورت بدخیم بودن به تدریج بزرگ می شود. این بیماری مانند هر سرطان دیگری می تواند به بافت های مجاور خود نیز برسد و آنها را نیز درگیر کند(متاستاز).

همانطور که گفتیم برخی با آوردن واژه سرطان؛ سریع واژه مرگ برایشان یادآوری می شود و تصور می کنند که هر بیماری که به سرطان مبتلا می شود به زودی دچار مرگ خواهد شد که این تصور علاوه بر غلط بودن ترسناک و خطرناک هم هست چون باعث می شود که بیمار نتواند به درستی مراحل درمانی خود را طی کند.

سرطان سینه کشنده است

همانطور که در مقدمه هم ذکر شد سرطان سینه، بسیار درمان پذیر است و  با شناسایی به موقع و درمان هدفمند توسط پزشک متخصص و حاذق شانس موفقیت درمان بیمار بسیار بالا خواهد بود. در همین راستا، آشنایی با علائم و نشانه های سرطان سینه به زنان و به طور کلی آگاهی بخشی به آن ها برای تشخیص زودهنگام بیماری بسیار کمک کننده است تا با استفاده از روش های تشخیصی بیمار بتواند سریعتر از بیماری خودآگاه و نسبت به درمان آن اقدام کند.

طول عمر افراد مبتلا به سرطان سینه چقدر است؟

عوامل زیادی در تعیین طول عمر مبتلایان سرطان سینه موثر است که شرایط بیمار از نظر جسمی، پیشرفت بیماری، سن، وضعیت ژن های بیمار و.. از جمله مهم ترین آنها محسوب می شود. اما به صورت کلی در سرطان سینه هم مرحله بیماری، ارتباط مستقیم و زیادی در میزان طول عمر بیماران دارد. به این صورت که هرچه سرطان پیشرفته تر باشد میزان طول عمر بیمار سرطانی کمترخواهد بود.

طول عمر افراد مبتلا به سرطان سینه

یکی از مهم ترین عواملی که در پیشرفت بیماری و شانس مرگ بیمار موثر خواهد بود بدخیم بودن یا خوش خیم بودن توده سرطانی است. تومور سرطان سینه به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شود. تفاوت این دو نوع تومور در آن است که روند تکثیر در نوع خوش خیم پس از مدتی متوقف می شود اما در نوع بدخیم به این صورت نیست و غیرقابل مهار و کنترل است. در زمان بدخیم بودن سلول های سرطانی، روند تکثیر سلول ها آنقدر بالا است که باعث گسترش و رسیدن سلول های سرطانی به سایر نقاط بدن شده و آنها را نیز درگیر خواهد کرد. اما علائم ابتلا به این بیماری چه علائمی می باشند؟ این علائم به شرح زیر است:

  • ایجاد تغییرات در نوک سینه ها
  • تغییر در پوست سینه
  • کمر درد ناگهانی
  • عدم توانایی کنترل مثانه
  • گرفتگی صدا
  • سرفه های طولانی
  • خستگی مفرط
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر سینه
  • تغییر سایز سینه

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه خوش خیم

خیلی از بیماران ممکن است در هنگام ماموگرافی متوجه وجود توده در سینه های خود شوند و ترس وجودشان را فراگیرد. توده هایی که برخی از آنها خوش خیم هستند و شنیدن این موضوع برای بیماران بسیار خوشحال کننده و امیدبخش خواهد بود.

جالب است بدانید که بیشتر توده های تشکیل شده در سینه زنان خوش خیم بوده و بدخیم نیستند.  این توده ها ممکن است در اثر عواملی مثل سن، تغییرات طبیعی و کاهش غدد شیری در بدن تشکیل شود که نگران کننده نخواهد بود. دو نوع توده خوش خیم سرطانی وجود دارد که به شرح زیر است:

فیبروکیستیک: اگرچه این توده بیماری نیست و در روند طبیعی بدن ایجاد می شود اما با درد فراوانی همراه خواهد بود. با افزایش سن بیمار و نزدیک شدن به یائسگی یکی از تغییراتی که در بدن ممکن است به وجود آید تشکیل این توده ها در سینه هستند.

سرطان سینه چقدر عمر می کنند

فیبروآدنوم ها: فیبروآدنوم ها از شایع ترین توده های خوش خیم در سرطان سینه محسوب می شوند که اغلب در زنان جوان و در سنین 25 تا 30 رخ خواهد داد.  البته، تحقیقات نشان از این دارد که ایجاد این توده ها در سنین زیر 25 سال بیشتر است که برای درمان آن نیاز به جراحی می باشد و جای نگرانی وجود ندارد.

توده خوش خیم سینه دارای علائمی است که به شرح زیر می باشد:

  • ترشحات نوک سینه ها
  • ایجاد درد در سینه
  • تغییر در نوک سینه
  • وجود توده کوچک و بزرگ در سینه ها

برای درمان توده خوش خیم سینه پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید، ما در این مقاله بطور مفصل درمورد سرطان سینه خوش خیم توضیح داده ایم.

 طول عمر مبتلایان به سرطان سینه بد خیم

در بالا گفتیم که زمان خوش خیم بودن توده های سرطانی نیاز به نگرانی نیست و بیمار به راحتی درمان خواهد شد اما در زمان بدخیم بودن سلول های سرطانی وضعیت فرق می کند. البته، این به آن معنی نیست که سرطان سینه بدخیم درمان پذیر نیست و به این معنی است که احتیاج به مراقبت و توجه ویژه تری دارد. در زمانی که تومورهای بدخیم در بدن بیمار شکل می گیرد این سلول ها غیرقابل مهار بوده و به سرعت می توانند تمام بدن بیمار را فرا گرفته و با از کار انداختن بخش های مختلف آن زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهند. سرطان سینه بدخیم هم مانند نوع خوش خیم آن دارای علائمی است که به شرح زیر است:

  • تورم سینه
  • سوزش و قرمز شدن سینه
  • ایجاد تغییر در پوست سینه
  • فرورفتگی در نوک پستان
  • ضخیم شدن نوک سینه ها
  • ورم گره لنفاوی زیر بغل
  • ترشحات نوک سینه ها
  • درد در نوک سینه ها

سرطان سینه از نوع بدخیم آن هم انواعی دارد که نقش تعیین کننده ای در درمان بیمار و شانس موفقیت دردرمان و طول عمرآن ها ایفا می کنند. انواع سرطان بدخیم سینه به شرح زیر می باشد:

  1. سرطان مجرایی: در زمانیکه فرد به این نوع سرطان دچار می شود، سلول های سرطانی فقط در داخل مجرای سینه شکل می گیرند. این نوع سرطان شیوع بالایی در زنان دارد و برخی تحقیقات حاکی از آن است که حدود 90 درصد سرطان های سینه از این نوع سرطان هستند. برای همین پزشکان توصیه می کنند که به محض مشاهده ترشحات در نوک سینه یا وجود توده در سینه بیمار سریعا به پزشک متخصص مراجعه کند.
  2. سرطان سینه لوبومی: تشخیص این نوع سرطان تنها با نمونه برداری از سینه انجام می شود و براساس تحقیقات حدود 8 درصد از سرطان های سینه شامل این نوع می شود.تورم، تغییرات در ظاهر سینه، نوک سینه فرو رفته و وجود توده سفت در سینه همگی از علائم این نوع سرطان می باشد.
  3. سرطان التهابی سینه: قرمزی و ورم در ظاهر سینه از علائم این نوع سرطان است . سرطان التهابی سینه مربوط به پوست می شود.خارش پوست سینه و تغییرات ظاهری آن( گاه به پرتقال تشبیه می شود) از علائم دیگر این نوع سرطان می باشد.
  4. بیماری باژه نوک سینه: در زمانی که بدن بیمار به بیماری باژه نوک سینه مبتلا می شود نوک یک سینه معمولا دچار قرمزی و خارش خواهد شد. اغلب وقتی بیمار به این نوع بیماری دچار می شود ابتدا ممکن است تصور کند که نوک سینه اش دچار اگزما یا جوش شده است که تصور اشتباهی است.

انواع سرطان بدخیم سینه

برای تشخیص و درمان سرطان بدخیم سینه اغلب نیاز به عکس برداری و نمونه برداری از بافت سینه وجود دارد. این کار برای پی بردن به سرطان، نوع و درجه بندی آن توسط پزشک الزامی است تا درمان مناسب برای بیمار اتخاذ شود. پزشک پس از این اقدامات پیشرفت و رشد سرطان بیمار را بررسی خواهد کرد تا مراحل درمانی برای بیمار طی شود.

مراحل درمانی سرطان بدخیم سینه به شرح زیر می باشد:

  • جراحی: با استفاده از این روش جراح اقدام به حذف بافت سرطانی سینه می کند. میزان موفقیت جراحی سرطان سینه وابسته به شرایط بیمار، استیج بیماری و پزشک معالج است. جراحی حفظ پستان و ماستکتومی از انواع روش ها برای جراحی سینه می باشند.
  • هورمون درمانی: کاهش سطح هورمون ها در خون هدف از هورمون درمانی است که به واسطه تجویز دارو صورت می گیرد.
  • رادیوتراپی: در این روش با استفاده از اشعه و انرژی پزشک اقدام به از بین بردن سلول های سرطانی می کند.
  • شیمی درمانی: در این روش با استفاده از داروهای ضد سرطان که می تواند هم به صورت خوردن دارو یا از طریق وریدی وارد بدن می شود. با استفاده از این روش داروهای ضد سرطانی از طریق جریان خون به محل مورد نظر رسیده و باعث حذف سلول های سرطانی خواهند شد.

 طول عمر مبتلایان به سرطان سینه بر اساس درجه بندی سرطان سینه

سرطان سینه به 4 گرید یا درجه تقسیم می شود که هر کدام به معنی مرحله مختلفی از سرطان می باشند. که با پی بردن به اینکه بیماری در چه گریدی وجود دارد پزشک درمان متفاوتی را انتخاب خواهد کرد. گرید های اولیه سرطان سینه یعنی گرید صفر و یک و دو به معنی این است که بیماری فرد در مراحل ابتدای قرار گرفته است و در این مرحله بیماری بسیار درمان پذیر خواهد بود.

در مراحل بالاتر سرطان سینه یعنی گرید 3 و 4 درمان بیمار بسیار دشوارتراز مراحل اولیه خواهد بود. درمان سرطان سینه در درجه 3 بسیار سخت و در گرید 4 درمان پذیر نیست چون بیماری بسیار پیشرفت کرده است.

همانطور که گفته شد درجه بندی سرطان سینه یا گرید سرطان سینه با طول عمر بیمار رابطه مستقیمی دارد و یکی از مهم ترین پارامترهای سنجش تقریبی طول عمر مبتلایان است. نکته بعدی آن است که جراحی یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید برای درمان سرطان سینه انجام شود و برای همین پزشک و جراحی که بیمار انتخاب می کند بسیار مهم است که هم متخصص و هم با تجربه و حاذق در این زمینه باشد تا  بیمار جراجی موفقیت آمیزتری داشته باشد.

پزشک بر اساس  میزان و گسترش تومور، غدد لنفاوی درگیر، متاساتاز سرطان سینه و نوع سرطان سینه مرحله بیماری فرد را مشخص خواهد کرد.

نکته ای که در رابطه با سرطان سینه باید به آن توجه ویژه کرد این است که بین مرحله بیماری فرد و طول عمر او رابطه ی معکوسی برقرار است. به این معنی که هرچقدر بیماری پیشرفته تر باشد طول عمر بیمار کمتر خواهد بود.

طول عمر سرطان سینه گرید 3

در زمانی که سرطان سینه فرد به گرید 3 رسیده است سرطان از سینه به غدد لنفاوی زیر بغل یا دربرخی موارد به غدد لنفاوی مجاور نیز رسیده است. سرطان سینه در گرید 3 نسبت به گرید های پایین، رشد سریع تری خواهند داشت. سرطان پیشرفته در محل نام دیگری است که از سرطان سینه با گرید 3 گفته می شود. در مرحله سوم سرطان سینه احتمال درمان پذیری و طول عمر  بیمار از 68 درصد شروع می شود و به 98 درصد می رسد. اینکه یک بیمار درمان پذیری اش، 68 باشد یا 98 بستگی به سایر فاکتورها مثلا سن، شرایط جسمی، سایز تومور، میزان درگیر شدن غدد لنفاوی دارد.

طول عمر سرطان سینه گرید 2

سرعت رشد سلول های سرطانی وفتی فرد دچار سرطان سینه با گرید 2 است، بسیار متوسط خواهد بود. به طوریکه برخی می گویند گرید 2، رفتاری بینابین گرید 1 و 3 را دارد و حد وسط این دو درجه بندی است. یعنی نه به اندازه گرید 1 درحالت ایده آل است و نه به اندازه گرید 3 رشد سریعی دارد. در این مرحله سلول های سرطانی هنوز در داخل بافت سینه قرار دارند. البته احتمال اینکه به غدد لنفاوی نزدیک سرایت کرده باشند نیز در برخی موارد وجود دارد. اما به صورت کلی گرید 2 نیز از مراحل ابتدایی رشد سرطان سینه محسوب می شود و میزان طول عمر او 90 تا 99 درصد می باشد و از گرید 3 بالاتر است.

طول عمر سرطان سینه گرید 3

ارتباط مرحله سرطان سینه و طول عمر بیماران

همانطور که در بالا هم گفتیم ارتباط مرحله سرطان سینه و طول عمر بیماران بلعکس است هرچه بیماری پیشرفته تر باشد طول عمر بیمار کمتر خواهد بود. برخی پزشکان ممکن است از عناوین ابتدایی، سرطان پیشرفته در محل و سرطان سینه ثانویه برای مرحله بندی سرطان استفاده کنند.البته معیار دسته بندی سرطان سینه فقط گرید ها نیست و میتوان آن را با استفاده از این 3 مورد نیز تقسیم بندی کرد:

  • موضعی: وقتی سلول های سرطانی هنوز داخل بافت سینه هستند و به خارج از سینه نرسیده باشند.
  • ناحیه ای: وقتی که سلول های سرطانی به غدد لنفاوی مجاور برسد.
  • دوردست: وقتی سلول های سرطانی به دیگر بخش های بدن از جمله ریه و استخوان ها و.. می رسد.

در این زمان هم وقتی بیمار هرچه به سمت مرحله موضعی برویم احتمال طول عمر و درمان پذیری بالاتر و هرچه به سمت مراحله دوردست برویم درمان دشوارتر خواهد بود.

میزان بقای 5 ساله بیماران بر اساس این اطلاعات به شرح زیر است:

  • تمام بیمارها: 90 درصد
  • موضعی: 99 درصد
  • ناحیه ای: 86 درصد
  • دوردست : 28 درصد

دکتر فوق تخصص سرطان سینه

همانطور که در بالا هم گفتیم پزشک معالج و جراح نقش بسیار موثری در درمان موفقیت آمیز و تشخیص این بیماری ایفا می کند. با توجه به اینکه جراحی موفق در زمینه سرطان سینه احتیاج به تخصص و تجربه بالایی دارد توصیه می کنیم قبل از مراجعه به پزشک، تحقیقات لازم درباره جراحی که می خواهید به آن مراجعه کنید را داشته باشید تا دچار دردسر و مشکل نشوید. دکتر” وحید حریری” فوق تخصص سرطان سینه یکی از پزشکان متخصص و باتجربه ای است که سالهاست در این زمینه فعالیت می کند و  می توانید سوالات خود را درباره سرطان سینه با ایشان در میان بگذارید و درباره این بیماری مشاوره های لازم را کسب کنید.

جمع بندی

سرطان سینه شایع ترین بدخیمی عضوی در زنان محسوب می شود که تحقیقات نشان می دهد باعث 19 درصد مرگ و میر در زنان دنیا خواهد شد. یکی از مهم ترین عواملی که در پیشرفت بیماری و شانس مرگ بیمار یا طول عمر مبتلايان به سرطان سينه موثر خواهد بود بدخیم بودن یا خوش خیم بودن توده سرطانی است. تفاوت این دو نوع تومور در آن است که روند تکثیر در نوع خوش خیم پس از مدتی متوقف می شود اما در نوع بدخیم به این صورت نیست و غیرقابل مهار و کنترل است.

عوامل زیادی در تعیین طول عمر مبتلایان سرطان سینه موثر است که شرایط بیمار از نظر جسمی، پیشرفت بیماری، سن، وضعیت ژن های بیمار و.. از جمله مهم ترین آنها محسوب می شود. اما به صورت کلی در سرطان سینه هم مرحله بیماری، ارتباط مستقیم و زیادی در میزان طول عمر بیماران دارد. نکته ای که در رابطه با سرطان سینه باید به آن توجه ویژه کرد این است که بین مرحله بیماری فرد و طول عمر او رابطه ی معکوسی برقرار است. به این معنی که هرچقدر بیماری پیشرفته تر باشد طول عمر بیمار کمتر خواهد بود

پزشک و جراحی که بیمار انتخاب می کند بسیار مهم است که هم متخصص و هم با تجربه و حاذق در این زمینه باشد تا  بیمار جراجی موفقیت آمیزتری داشته باشد که پیشنهاد تیم ما به شما دکتر وحید حریری فوق تخصص جراحی سرطان سینه است.

مطالعه بیشتر :

https://www.cancer.net/cancer-types/breast-cancer/statistics

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *