لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
علائم سرطان سینه خوش خیم

علائم سرطان سینه خوش خیم

اگر توده ای در سینه خود احساس می کنید، اولین فکر شما ممکن است این باشد که سرطان سینه دارید. خوشبختانه، اکثر توده های سینه خوش خیم هستند، به این معنی که سرطانی نیستند. پیدا کردن توده می تواند ترسناک باشد، اما این تغییرات سینه خوش خیم هستند (نه سرطان). انواع خاصی از بیماری سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. اما اکثر توده های غیر سرطانی بدون درمان از بین می روند. هم زنان و هم مردان می توانند به توده های خوش خیم (غیر سرطانی) سینه مبتلا شوند. این وضعیت به عنوان بیماری خوش خیم پستان شناخته می شود که در این مقاله ما به علائم سرطان سینه خوش خیم می پردازیم.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

سرطان سینه خوش خیم در زنان

توده های خوش خیم سینه در زنان شایع است. بیش از نیمی از زنان تغییرات فیبروکیستیک را تجربه می‌کنند که باعث ایجاد توده‌ های غیرسرطانی سینه در مقطعی از زندگی آن ها می‌شود. تغییرات خوش خیم پستان می تواند به دلیل نوسانات هورمونی و سن رخ دهد. اگرچه بیشتر توده ها سرطانی نیستند، اما می توانند دردناک باشند و منجر به عفونت شوند. هر گونه تغییر در سینه شما باید به متخصص مربوطه گزارش شود.

سرطان سینه از چه سنی شروع می شود؟

تومور سینه خوش خیم اغلب در زنان بین 35 تا 50 سال رخ می دهند و در زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند شایع است. کیست ها اغلب درست قبل از پریود بزرگ می شوند و درد می کنند و ممکن است به نظر برسد که یک شبه ظاهر می شوند. کیست ها به ندرت سرطانی (بدخیم) هستند و ممکن است به دلیل مسدود شدن غدد سینه ایجاد شوند.

سرطان سینه چه علائمی دارد؟

بیشتر توده های سینه کیست های خوش خیم هستند، به ویژه در زنان جوان تر. اندازه و حساسیت ممکن است با چرخه قاعدگی متفاوت باشد. وقتی توده ها حساس هستند، به احتمال زیاد خوش خیم هستند، اما حدود 10 درصد از سرطان های سینه باعث درد یا حساسیت سینه می شوند. تومورهای سرطانی نسبت به کیست های خوش خیم و فیبروآدنوما احساس سختی بیشتری دارند. برای مطالعه بیشتر درمورد علائم سرطان سینه که ما در مقاله ای جداگانه در مورد آن توضیح داده ایم پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

تومور سینه چه علائمی دارد؟

علائم سرطان خوش خیم در زنان چیست؟

ممکن است هنگام انجام خودآزمایی سینه، دوش گرفتن یا لباس پوشیدن متوجه تغییرات سینه یا توده شوید. گاهی اوقات هم ماموگرافی این تغییرات را تشخیص می دهد. علاوه بر توده سینه، سایر علائم بیماری خوش خیم پستان عبارتند از:

  • درد سینه (ماستالژی)
  • ترشح از نوک پستان
  • تغییر در اندازه، شکل یا فرم سینه
  • نوک پستان معکوس، چین دار یا پوسته پوسته شده
  • سینه های فرورفته، چروکیده یا پوسته پوسته

اگر تمایل دارید درمورد سرطان سینه در زنان بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

علائم سرطان سينه در دوران شيردهی

اگر به نوزادی شیر می‌دهید، ممکن است نگران سلامت سینه های خود باشید. برخی از زنان از خود می‌پرسند که آیا ممکن است در دوران شیردهی به سرطان سینه مبتلا شوند. توده ها تنها نشانه سرطان سینه نیستند. سایر علائم اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ترشح از نوک سینه
  • درد سینه که از بین نمی‌رود.
  • تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر سینه
  • قرمزی یا تیره شدن سینه خارش دار یا بثورات دردناک روی نوک سینه
  • تورم یا گرمی سینه

نحوه تشخیص سرطان خوش خیم

اگر توده ای را احساس کردید یا متوجه تغییرات سینه شدید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است یک یا چند مورد از این آزمایش ها را درخواست کند:

  • اسکن تصویربرداری، از جمله ماموگرافی، سونوگرافی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • آزمایش آزمایشگاهی ترشحات نوک سینه برای بررسی سلول های سرطانی
  • بیوپسی پستان با سوزن اصلی هدایت شده با تصویر
  • بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف یا بیوپسی اکسیزیونال برای آزمایش سلول ها برای سرطان

سرطان سینه خوش خیم قابل درمان است؟

اکثر انواع بیماری های خوش خیم پستان نیازی به درمان ندارند. اگر نوعی از بیماری خوش خیم پستان دارید که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد، دکتر وحید حریری فلوشیپ جراحی زیبایی و جراح پستان، با استفاده از دانش به روز و تجربه خود موثرترین درمان را انجام می دهد.

مراحل درمان سرطان سینه خوش خیم

اگر احساس درد یا ناراحتی می کنید، این درمان ها می توانند به شما کمک کننده باشند:

  • آسپیراسیون با سوزن ظریف برای تخلیه کیست های پر از مایع
  • جراحی برای برداشتن توده ها (لومپکتومی)
  • آنتی بیوتیک های خوراکی برای عفونت هایی مانند ماستیت

مراحل درمان تومور سینه خوش خیم

شکل توده های سرطان خوش خیم

تومور سرطانی سینه معمولاً مانند یک سنگ احساس سختی می دهد و وقتی روی آن فشار می‌دهید بی‌حرکت است. این تومور همچنین ممکن است شکل نامنظم داشته باشد. اما یک تومور غیر سرطانی سینه ممکن است صاف، نرم و از یک طرف به طرف دیگر قابل حرکت باشد.

فرورفتگی سرطان سينه خوش خيم

تومورهای سینه معمولاً به شکل مناطق متراکم در ماموگرافی ظاهر می شوند. اما تومور های خوش خیم به طور کلی دارای مرزهای صاف، گرد هستند، برخلاف تومورهای بدخیم، که معمولاً دارای مرزهای خشن، خشن و مبهم هستند. ما در یک مقاله جداگانه بطور مفصل درمورد علت فرورفتگی سينه زنان توضیح داده ایم برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

درمان توده خوش خيم سينه در طب سنتی حقیقت دارد؟

خوشبختانه اکثر توده های سینه خوش خیم هستند، به این معنی که سرطانی نیستند. اکثر انواع بیماری های خوش خیم پستان نیازی به درمان ندارند. اگر هیپرپلازی آتیپیک یا نوع دیگری از بیماری خوش خیم پستان دارید که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد، ممکن است پزشک شما درمان را توصیه کند. اگر درد یا ناراحتی را تجربه می‌کنید یا خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهید، برخی درمان ها می‌توانند به شما کمک کنند. از جمله درمان های گیاهی می توان اشاره کرد که برگ قاصدک (Taraxacum officinale) به عنوان موثرترین دیورتیک گیاهی موجود برای کاهش تورم سینه و ناراحتی مرتبط با آن ثبت شده است. علاوه بر این، استفاده موضعی از Phytolacca Americana به خوبی در کاهش توده های دردناک ثابت شده است. با این حال توصیه می‌شود تحت نظر پزشک متخصص خود درمان موثر را دنبال کنید.

جمع بندی

در طی خودآزمایی پستان (BSE)، ممکن است متوجه توده ها یا تفاوت هایی در بافت و ظاهر سینه های خود شوید. در حالی که این مسئله ممکن است نگران کننده باشد، تنها 3 تا 6 درصد از این تغییرات به دلیل سرطان سینه هستند. اگرچه آزمایش‌هایی مانند ماموگرافی، سونوگرافی و تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) می‌توانند سرنخ ‌هایی را برای سرطانی بودن یک توده ارائه دهند، اما تنها راه مطمئن شدن از آن، بیوپسی (نمونه برداری ) از توده است. اغلب زنان در صورت لمس و احساس توده ها یا برآمدگی های جدید از ترس به پزشک مراجعه نمی کنند. اما هرچه زودتر توسط متخصص خود ارزیابی شوید، زودتر می توانید پاسخی برای علت تغییر سینه های خود پیدا کنید و به دنبال درمان آن باشید. سرطان سینه در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است، بنابراین انجام غربالگری سرطان سینه و شرکت در پیگیری های منظم و مراجعه به متخصص در صورت وجود علائم سرطان سینه خوش خیم، الزامی است.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *