لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
شیمی درمانی سرطان سینه

اگر شیمی درمانی نکنیم چه می شود

اگرچه شیمی درمانی بخش رایجی از درمان سرطان است، اما می تواند تجربه ای دلهره آور برای بسیاری از بیماران باشد. ترس از عوارض جانبی، مانند ریزش مو، حالت تهوع و خستگی، باعث می شود اغلب بیماران این سوال را داشته باشند که اگر شیمی درمانی نکنیم چه می شود! نکته مهم این است که بدانید تمام این عوارض کاملا طبیعی هستند و  اغلب بعد از درمان کامل از بین می‌رود. با این حال، مهم است که از عواقب عدم انجام شیمی درمانی نیز آگاه باشید.

اگر می‌خواهید در مورد عواقب عدم انجام شیمی درمانی بیشتر بدانید، در ادامه مقاله با ما همراه شوید؛ ما در این مقاله به بررسی جزئیات بیشتر در مورد شیمی درمانی، از جمله نحوه عملکرد، عوارض جانبی آن و…، می پردازیم.

شیمی درمانی چه زمانی انجام می شود؟

برخی از سرطان ها، مانند لنفوم کم خطر یا سرطان پروستات در مراحل اولیه، ممکن است در ابتدا به شیمی درمانی فوری نیاز نداشته باشد؛ در این موارد، تجویز پزشک ممکن است نظارت دقیق بر سرطان از طریق معاینات و آزمایشات مکرر باشد. اگر سرطان در طول زمان شروع به پیشرفت کند، در نهایت شیمی درمانی یا سایر درمان ها، تجویز می‌شود. اما برخی از سرطان ها، مانند لوسمی، سارکوم و برخی از انواع سرطان ریه به دلیل ماهیت تهاجمی بودنشان نیاز به درمان فوری با شیمی درمانی دارند.

زمان شیمی درمانی سرطان سینه

 شیمی درمانی سرطان سینه

به گفته سایت cancercenter شیمی درمانی ممکن است به تنهایی به عنوان درمان اولیه سرطان استفاده شود، یا ممکن است در ترکیب با سایر درمان‌ ها، مانند جراحی، پرتودرمانی، درمان هدفمند یا ایمونوتراپی استفاده شود.

انکولوژیست ممکن است شیمی درمانی را قبل یا بعد از درمان دیگری توصیه کند؛ به عنوان مثال، در بیمار مبتلا به سرطان سینه، ممکن است از شیمی درمانی قبل از عمل جراحی برای کوچک کردن تومور استفاده شود. همچنین، همان بیمار پس از جراحی، از شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده بهره مند می‌شود.

علاوه بر موارد گفته شدد، از شیمی درمانی برای تسکین علائم ناشی از سرطان پیشرفته استفاده می‌شود، که می‌تواند کیفیت زندگی بیمار را بهبود ببخشد.  برخی از این بیماران ممکن است بتوانند گهگاهی بین درمان، استراحت کنند؛ برای مطالعه بیشتر درمورد شیمی درمانی سرطان سینه، می‌توانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

تعداد جلسات در درمان سرطان سینه چقدر است؟

یک دوره شیمی درمانی معمولاً 3 تا 6 ماه طول می کشد، اگرچه ممکن است متفاوت باشد؛ این زمان بندی به عوامل مختلفی از جمله نوع و مرحله سرطان، سلامت کلی فرد و نوع داروی شیمی درمانی که پزشک استفاده می‌کند بستگی دارد. پزشکان اغلب برای ارزیابی اثر بخشی شیمی درمانی، آزمایشاتی را در فواصل زمانی مختلف، انجام می‌دهند.

تعداد جلسات شیمی درمانی سرطان سینه

عوارض شیمی درمانی سرطان سینه از جلسه چندم شروع می شود؟

درست است که بسیاری از بیماران سرطانی عوارض جانبی کوتاه مدت یا بلند مدت شیمی درمانی را تجربه می‌کنند؛ با این حال، شدت این عوارض در افراد مختلف بسیار متفاوت است. خبر خوب این است که درمان سرطان به طور مداوم در حال پیشرفت و تحول بوده و امروزه گزینه‌های دارویی شیمی درمانی، بسیار بیشتر از گذشته هستند.

داروهای شیمی درمانی همگی خطر و عوارض جانبی یکسانی ندارند؛ خوشبختانه امروزه، داروها و درمان های حمایتی بیشتر و بهتری، برای کمک به بیماران در پیشگیری و مدیریت عوارض جانبی احتمالی، در دسترس هستند. این داروها می توانند، به طور ترکیبی با یکدیگر یا با سایر درمان های نوآورانه، مانند ایمونوتراپی یا درمان هدفمند استفاده شوند؛ به این معنی که شیمی درمانی ممکن است تنها بخشی از برنامه درمانی کلی شما، برای سرطان باشد و می توان عوارض جانبی آن را با سایر روش های درمانی مدیریت کرد.

بسیاری از بیماران، بعداز اینکه متوجه می‌شوند همه افراد ریزش مو را تجربه نمی‌کنند، شگفت‌ زده می‌شوند؛ برخی از آنها نیز پس از شروع شیمی‌ درمانی که باعث پسرفت بیماری می‌شود، احساس بهتری دارند. این نکته را به خاطر بسپارید که، عواقب عدم انجام شیمی درمانی می تواند بسیار جدی باشد! برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد عوارض شیمی درمانی سرطان سینه، می‌توانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

برای درمان سرطان سینه اگر شیمی درمانی نکنیم چه می شود؟

پیشرفت سرطان سینه بدون شیمی درمانی، در اکثر مواقع بسیار سریع است و به طور کلی می‌تواند به یک بیماری کشنده تبدیل شود. این فرآیند ممکن است در طول زمان رخ دهد، اما اگر تحت عمل جراحی و سایر درمان ها قرار نگیرید، سرطان به خودی خود از بین نمی رود. به همین دلیل است که اکیدا توصیه می شود افراد مبتلا به سرطان سینه تحت درمان های پزشکی مناسب قرار بگیرند.

 

به گفته سایت medicalnewstoday اگر شیمی درمانی بی اثر باشد، ممکن است فرد نیاز به بررسی گزینه های دیگر داشته باشد. گزینه های جایگزین بسته به نوع و مرحله سرطان متفاوت است.

علائمی که نشان می‌دهد سرطان فرد به شیمی درمانی پاسخ نمی‌دهد عبارتند از:

  • تومور در حال رشد یا کوچک نشدن است.
  • گسترش سرطان به سایر نواحی بدن، فرآیندی به نام متاستاز
  • بازگشت علائم سرطان
  • علائم اضافی ظاهر می‌شود.

آیا شیمی درمانی باعث مرگ می شود؟

درست است که شیمی درمانی می تواند سلول های سرطانی در حال رشد سریع را از بین ببرد، اما متاسفانه می تواند به سلول های سالم بدن نیز آسیب برساند. این امر اغلب علت برخی از عوارض جانبی رایج شیمی درمانی همچون ریزش مو، تهوع و استفراغ است؛ ولی باعث مرگ نمی‌شود! درواقع، داروهای شیمی درمانی به دلیل تاثیری که بر تعداد گلبول های سفید می‌گذارند، عوارض جانبی مختلف، ایجاد می‌کنند.

به عنوان مثال، شیمی درمانی می تواند به طور موقت، تولید گلبول های قرمز خون در مغز استخوان را، کاهش دهد که منجر به کم خونی و خستگی می شود؛ همچنین، می تواند بر تولید گلبول های سفید خون تأثیر بگذارد که سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

اگر شیمی درمانی نکنیم چه می شود
ارتباط شیمی درمانی با مرگ

همه افراد عوارض جانبی مشابهی را به یک میزان تجربه نمی‌کنند؛ عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید به نوع شیمی درمانی که دریافت می‌کنید، ترکیب داروهایی که با آنها درمان می‌شوید، میزان فعالیت و تناسب اندام شما  و اینکه آیا بیماری مزمن دیگری دارید یا خیر، بستگی دارد. انکولوژیست شما تمام این مسائل را هنگام تعیین گزینه های درمانی، که ممکن است برای شما مفید باشد و میزان تحمل بدن شما در مقابل درمان را، در نظر می‌گیرد. اگر تمایل داردید بدانید که برای درمان سرطان سینه شیمی درمانی بهتر است یا پرتو درمانی پیشنهاد می کنم  بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را تا انتها مطالعه کنید.

درمان‌ های مراقبت حمایتی، برای پیشگیری و مدیریت عوارض جانبی که ممکن است بیمار در طول درمان مرسوم سرطان تجربه کند، طراحی شده‌ اند. دسترسی زودهنگام به این نوع درمان ها ممکن است به پیشگیری، مدیریت یا کاهش شدت عوارض جانبی رایج کمک کند، کیفیت زندگی بیماران را، در طول درمان و پس از آن بهبود ببخشد.

از کجا بفهمیم شیمی درمانی جواب داده؟

شیمی درمانی بخش مهمی از درمان بسیاری از انواع سرطان، از جمله سرطان سینه است. این درمان با از بین بردن سلول های سرطانی در بدن، به کوچک شدن تومورها، جلوگیری از گسترش سرطان به سایر قسمت های بدن و در نهایت افزایش شانس زنده ماندن بیمار کمک می کند؛ همچنین، شیمی درمانی ممکن است به درمان دردهای مرتبط با سرطان نیز کمک کند.
در حالی که هیچ راه مطمئنی برای دانستن اینکه آیا شیمی درمانی قبل از اتمام دوره کامل درمان موثر است یا خیر وجود ندارد، اما پزشک شما می تواند از طریق آزمایش های مختلف مانند معاینات فیزیکی، آزمایشات تصویربرداری، آزمایش خون و… برای نظارت بر پیشرفت بیماری شما استفاده کند.
بر اساس این ارزیابی ها، پزشک شما می تواند تعیین کند که آیا شیمی درمانی برای شما موثر بوده یا خیر و در صورت نیاز، به تنظیم برنامه درمانی جدید بپردازد. آنها ممکن است اعلام کنند که شما یکی از پاسخ‌ های زیر را دارید:

  • پاسخ کامل

این بدان معناست که هیچ سرطان قابل تشخیصی در بدن شما باقی نمانده است.

  • پاسخ نسبی

این بدان معناست که شیمی درمانی به کوچک کردن تومورهای سرطانی و جلوگیری از گسترش این بیماری کمک کرده است، اما سلول های سرطانی هنوز در بدن شما وجود دارند.

  • بیماری پایدار

این بدان معناست که شیمی درمانی میزان سرطان را در بدن شما تغییر نداده است و توموری که قبلاً داشتید، کوچک نشده یا رشد نکرده است.

  • پیشرفت بیماری

در چنین مواردی، سرطان رشد کرده است و شواهدی مبنی بر بیشتر شدن بیماری، قبل از شروع درمان شیمی درمانی، بدست می‌آید؛ همچنین آزمایش‌ها ممکن است نشان دهد که، سرطان به مناطق جدید گسترش یافته است.

سخن پایانی

امید برای زنان مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه این است که با استفاده از جراحی و پرتودرمانی و در صورت لزوم، شیمی درمانی و درمان های هورمونی، بتوانیم از عود سرطان (علائم عود سرطان سينه) جلوگیری کنیم. هر یک از این درمان ها در مطالعات بالینی بسیار کنترل شده مورد مطالعه قرار گرفته و برای بسیاری از زنان ارزشمند است.

اگر از ما بپرسید اگر شیمی درمانی نکنیم چه می شود، باید بگوییم سرطان بیماری پیچیده ای است که در صورت عدم درمان می تواند به سرعت در بدن پیشرفت کند. در برخی موارد، سرطان بدون درمان می تواند کشنده باشد. عدم انجام شیمی درمانی، ممکن است منجر به رشد و گسترش بیشتر تومور،کاهش کیفیت زندگی و عوارض جدی تر، مانند آسیب دیدن اندام ها و بافت های اطراف، و در نهایت منجر به مرگ شود. پزشکان از شیمی درمانی به عنوان درمان خط اول یا در ترکیب با سایر موارد مانند جراحی استفاده می‌کنند، که بسیار موثر عمل می‌کند.

آدرس مطب میدان آرژانتین خیابان الوند روبروی بیمارستان کسری بن بست آریا پلاک ۲ ساختمان پزشکان آریا طبقه اول
شماره تماس 02188732902

منابع:

https://abcnews.go.com

https://www.vejthani.com

https://www.healthline.com

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *