لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
پیگیری علائم غیرعادی پستان بعد از ماموگرافی

پیگیری علائم غیرطبیعی سینه بعد از ماموگرافی

دریافت نتیجه غیرطبیعی بعد از ماموگرافی  و غربالگری سرطان سینه، یا مشاهده توده و سایر تغییرات در سینه‌ها، می‌تواند نگران‌کننده باشد؛ اما به یاد داشته باشید که تغییرات سینه بسیار رایج هستند و اکثر آنها نشان‌دهنده سرطان نیستند. با این حال، پیگیری علائم غیر طبیعی سینه بعد از ماموگرافی، گامی ضروری برای حفظ سلامت شما است. بنابراین در صورت مشاهده نتایج غیر طبیعی در ماموگرافی مانند، مشاهده توده در سینه، وجود ترشحات و هر تغییر غیر عادی دیگر، باید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

در مقاله پیش رو، اطلاعات بیشتری در این زمنیه، در اختیار شما قرار خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط: تشخیص سرطان سینه با ماموگرافی

توده ها و تغییرات سینه در طول زندگی شما

اکثر خانم ها در طول زندگی خود متوجه تغییرات متفاوتی در سینه های خود می‌شوند، که برخی از مهم ترین آنها به شرح زیر است:

  • قبل یا در طول قاعدگی، سینه های شما ممکن است دردناک، متورم یا حساس شوند؛ ممکن است در این دوران، به دلیل تجمع مایعات در بدن به ویژه سینه‌ها، وجود یک یا چند توده احساس کنید.
  • در طول بارداری، سینه‌های شما ممکن است توده‌ای داشته باشند، یا ممکن است توده‌های سینه را، بیشتر احساس کنید؛ این معمولاً به دلیل افزایش تعداد و بزرگتر شدن غدد تولید کننده شیر است.
  • با نزدیک شدن به یائسگی، سطح هورمون های شما نیز تغییر می‌کند؛ این تغییر  می‌تواند سینه های شما را حساس کند؛ همچنین ممکن است سینه‌ های شما در دوران یائسگی نسبت به قبل احساس برآمدگی بیشتری داشته باشند.
  • اگر هورمون‌ (مانند هورمون درمانی جایگزین، قرص‌های ضدبارداری یا تزریقات) مصرف می‌کنید، سینه‌ هایتان ممکن است متراکم‌ تر شوند؛ این می‌تواند تفسیر ماموگرافی را دشوارتر کند.
  • پس از یائسگی، سطح هورمون های شما کاهش می‌یابد؛ بنابراین ممکن است توده، درد یا ترشح از نوک پستان متوقف شود

تشخیص توده یا سایر تغییرات در بافت سینه امری حیاتی است و نباید نادیده گرفته شود؛ بنابراین، در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری در سینه، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. تشخیص سرطان سینه، زمانی که بیماری در مراحل اولیه خود قرار دارد، شانس موفقیت درمان را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

تغییرات سینه که ممکن است در اثر سرطان سینه ایجاد شود

در حالی که این علائم اغلب به دلیل بیماری‌ های خوش‌ خیم پستان (علائم سرطان سينه خوش خيم) ایجاد می‌شوند، ممکن است علائم هشداردهنده سرطان پستان هم باشند؛ اگر متوجه تغییرات غیرعادی در سینه خود مانند توده سینه، تغییر نوک پستان یا تغییرات پوستی شدید، با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید.

توده سینه یا احساس سفت شدن در سینه می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما به یاد داشته باشید که همه توده‌ها سرطانی نیستد؛ با این حال، تشخیص دقیق و به موقع هرگونه ناهنجاری در سینه از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین ترشحات نوک سینه، که از شیر مادر نیست، گاهی اوقات می‌تواند نشانه سرطان سینه باشد، و  باید بررسی شود. (البته این ترشحات ممکن است در اثر مصرف قرص‌ های ضدبارداری، داروها و عفونت‌ ها ایجاد شود)

علاوه بر موارد گفته شده، بروز تغییرات پوستی برروی سینه ها، از جمله خارش شدید، قرمزی یا تیره شدن، پوسته پوسته شدن، تورم، فرورفتگی، یا برآمدگی روی سینه یا نوک پستان که از بین نرود نیز، می تواند نشانه های سرطان سینه باشد. اگر تمایل دارید درمورد علت فرورفتگی سينه زنان بیشتر بدانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

به خاطر داشته باشید، در حالی که برخی از تغییرات سینه را می‌توان احساس یا مشاهده کرد، برخی دیگر را فقط می توان، در طی یک روش تصویربرداری مانند ماموگرافی، MRI یا سونوگرافی، تشخیص داد.

پیدا کردن تغییرات سینه و پیگیری علائم غیرطبیعی سرطان سینه

آشنایی با حالت طبیعی سینه‌ها، از طریق لمس در زمان‌هایی مانند دوش گرفتن یا پوشیدن سوتین، به شما در تشخیص زودهنگام هرگونه تغییر غیرعاد، ایجاد شده در آن کمک می‌کند؛ معاینات منظم سینه‌ها در منزل و توسط خود فرد، نقشی حیاتی در کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان سینه دارد.

تغییرات سینه

در صورت مشاهده هرگونه تغییر در سینه‌های خود، حتی اگر زمان ماموگرافی شما فرا نرسیده است، فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ این امر می‌تواند نشانه‌ای از سرطان سینه فاصله‌دار باشد. سرطان سینه فاصله‌دار به نوعی از سرطان پستان اشاره دارد که، بین نوبت‌های ماموگرافی غربالگری تشخیص داده می‌شود؛ این نوع سرطان‌ها در زمان تشخیص معمولاً بزرگ‌تر هستند و تمایل به رشد و گسترش سریع‌تر دارند.

آنالیز نتایج ماموگرافی

ماموگرافی غربالگری می‌تواند نشانه‌هایی از سرطان سینه و تومورهایی را پیدا کند که برای احساس کردن بسیار کوچک هستند. معمولا نتیجه ماموگرافی شما در یکی از دو دسته زیر قرار می گیرد:

  • نتایج ماموگرافی طبیعی: یعنی بافت سینه شما هیچ نشانه ای از توده یا کلسیفیکاسیون نشان نمی دهد.
  • نتایج ماموگرافی غیرطبیعی: تغییرات غیرطبیعی در بافت سینه ها دیده شده است؛  اگرچه بسیاری از تغییرات پستان که در ماموگرافی یافت می‌شوند، خوش خیم هستند (نه سرطان)، اما انجام آزمایش های بعدی که توسط پزشک یا پرستار توصیه می‌شود، بسیار مهم است.

درک گزارش ماموگرافی شما:

درک نتایج ماموگرافی اهمت بسیاری دارد؛ بنابراین، اگر سوالی در مورد معنای نامه ماموگرافی خود دارید، در تماس با پزشک متخصص تردید نکنید. مطمئن شوید که، یافته‌ ها و گام‌ های بعدی توصیه‌ شده‌ ای که باید بردارید را، کامل درک کرده‌ اید. گزارش‌ های ماموگرافی از سیستم گزارش‌ دهی و داده تصویربرداری پستان (BI-RADS)، برای گزارش یافته‌ ها استفاده می‌کنند، که در جدول زیر نشان داده شده است:

دسته بندی

یافتن (ارزیابی)

مراحل بعدی توصیه می شود.

0

نیاز به ارزیابی تصویربرداری اضافی قبل از تخصیص یک دسته، به تصویربرداری اضافی نیاز است.

1

منفی ماموگرافی های غربالگری منظم را ادامه دهید.

2

خوش خیم (غیر سرطانی) ماموگرافی های غربالگری منظم را ادامه دهید.

3

احتمالاً خوش خیم است. یک ماموگرافی 6 ماهه پیگیری کنید.

4

ناهنجاری مشکوک ممکن است نیاز به بیوپسی داشته باشد.

5

به شدت نشان دهنده بدخیمی (سرطان) نیاز به بیوپسی دارد.

6

بدخیمی (سرطان) شناخته شده اثبات شده با بیوپسی بیوپسی وجود سرطان را قبل از شروع درمان تایید می کند.

ماموگرافی چه چیزی را می تواند نشان دهد؟

ماموگرافی می‌تواند توده سینه، کلسیفیکاسیون و سایر تغییرات را نشان دهد؛ این ابزار تشخیصی، همچنین تراکم سینه را نشان می‌دهند. رادیولوژیست، ماموگرافی را برای تغییراتی که طبیعی به نظر نمی‌رسند و تفاوت‌ های بین سینه‌ ها را بررسی می‌کند؛ و در صورت امکان، جدیدترین ماموگرافی شما، با ماموگرافی های گذشته مقایسه می‌شود، تا تغییرات بافت پستان بررسی شود.‌

دو مورد اصلی که در ماموگرافی نشان داده می شوند عبارتند از:

  1. توده (که توده سینه نیز نامیده می شود)؛ اندازه، شکل و لبه های یک توده اطلاعات مهمی را به رادیولوژیست می‌دهد؛ توده ای که سرطانی نیست اغلب صاف و گرد به نظر می‌رسد و دارای لبه های شفاف و مشخص است.  توده هایی که به این شکل هستند، اغلب کیست بوده و سرطان نیستند.  با این حال، اگر توده دیده شده در ماموگرافی، دارای خطوط دندانه دار، شکل نامنظم یا سایر ویژگی های غیرعادی باشد، نگران کننده تر است و ممکن است به آزمایش های بیشتری نیاز باشد.
  2. کلسیفیکاسیون؛ کلسیفیکاسیون ها رسوبات کلسیم در پستان هستند، که خیلی کوچک بوده و از طریق لمس کردن احساس نمی شوند؛ اما در ماموگرافی قابل مشاهده هستند. به‌طورکلی دو نوع کلسیفیکاسیون و جود دارد:
  • ماکروکلسیفیکاسیون که مانند نقاط سفید کوچک در ماموگرافی دیده می شوند؛ آنها اغلب به دلیل افزایش سن، آسیب‌های قدیمی یا التهاب ایجاد می‌شوند، و معمولاً خوش خیم هستند (نه سرطان).
  • میکروکلسیفیکاسیون‌ها نیز مانند لکه‌ های سفید در ماموگرافی به نظر می‌رسند؛ اگر در ناحیه ای از سلول هایی که به سرعت تقسیم می شوند یافت شوند، یا به روش خاصی با هم، هم گروه شده باشند، ممکن است نشانه ای از DCIS یا سرطان سینه باشند. (کلسیم موجود در رژیم غذایی شما باعث ایجاد کلسیفیکاسیون سینه نمی‌شود.)

تراکم پستان به میزان بافت متراکم در مقایسه با چربی در تصاویر ماموگرافی اشاره دارد؛ در زنانی که تراکم پستان بالایی دارند، تفسیر ماموگرافی دشوارتر است، و ممکن است توده‌های کوچک سرطانی پنهان شوند. با این حال، تراکم پستان به خودی خود، خطر مرگ ناشی از سرطان سینه را، افزایش نمی‌دهد.

آزمایشات بعدی برای تشخیص علت نتایج غیرطبیعی ماموگرافی

روش‌ ها و آزمایش‌ های ذکر شده در زیر، ممکن است توسط پزشک متخصص، برای تشخیص تغییرات سینه، که در ماموگرافی دیده شده، یا توده‌ ای که توسط شما و پزشک احساس شده است، توصیه شود.

تصویربرداری های مختلف از سینه

امرزوه به روش های مختلفی از سینه، تصویربرداری می شود؛ هر یک از این روش ها به نوبه خود، تصاویر دقیقی از نواحی داخل سینه در اختیار پزشک قرار می دهد. نتایج آزمایش‌ های تصویربرداری پستان که در زیر ذکر شده است، و همچنین تخصص رادیولوژیست که آزمایش‌های شما را تفسیر می‌کند، برای تشخیص دقیق مهم است. از جمله روش های تصویربرداری سینه می‌توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • ماموگرافی تشخیصی

روشی است که، برای بررسی سرطان سینه پس از یافتن توده یا سایر علائم، یا نشانه‌های بیماری استفاده می‌شود؛ در این روش تصاویر با استفاده از اشعه ایکس و  از زوایای مختلف سینه گرفته می‌شود، تا امکان بررسی دقیق تری از بافت این ناحیه، فراهم شود.

  • داکتوگرافی (که به آن گالاکتوگرافی نیز می‌گویند)

نوعی تصویربرداری است که، از مجاری پستان عکس می‌گیرد، تا پزشکان بتوانند درباره انواع خاصی از ترشحات غیرطبیعی نوک پستان یا توده پستان اطلاعات بیشتری کسب کنند؛ عکس‌ ها با استفاده از یک ماده کنتراست گرفته می‌شوند، که از طریق تزریق وارد بدن شده و مجاری سینه به وضوح نشان می‌دهد.

  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) پستان

روشی است که در آن، از امواج رادیویی و یک آهنربای قدرتمند متصل به رایانه، برای ایجاد تصاویر دقیق از نواحی داخل سینه استفاده می‌شود؛ ام آر آی می تواند به پزشک شما کمک کند، تا درباره توده سینه یا بزرگ شدن غدد لنفاوی، که در طول معاینه پستان بالینی یافت شده، اما در ماموگرافی یا سونوگرافی دیده نشده است، اطلاعات بیشتری کسب کند.

  • سونوگرافی پستان

روشی که در آن، از امواج صوتی پرانرژی برای مشاهده بافت‌ ها و اندام‌ های داخل بدن استفاده می‌شود؛ امواج صوتی پژواک هایی ایجاد می‌کنند که تصاویری (به نام سونوگرافی) از بافت ها و اندام ها روی صفحه کامپیوتر را تشکیل می‌دهند. این تصاویر می‌توانند نشان دهند که توده سینه جامد بوده یا پر از مایع است.

 بیوپسی سینه

اگر هریک از روش های تصویربرداری، تغییر غیرطبیعی سینه را نشان دهند، ممکن است برای تشخیص قطعی به بیوپسی نیاز باشد؛ برخی از انواع بیوپسی نیز ممکن است، به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار گیرند. پزشک با شما در مورد نوع بیوپسی، چرایی نیاز به آن و آنچه در طول و بعد از عمل باید انتظار داشت، صحبت خواهد کرد.

به‌طورکلی بیوپسی به دو نوع زیر تقسیم می شود:

بیوپسی سوزنی؛ روشی است که در آن سلول‌ ها، نمونه‌ های کوچک بافت سینه و  مایع درون بافت سینه، با استفاده از یک سوزن مخصوص، برداشته می شود، تا بتوان آن‌ها را زیر میکروسکوپ بررسی کرد.

  • بیوپسی آسپیراسیون؛ که با استفاده از  سوزن ظریف و نازک مقداری از مایع درون سلول ها، برای آزمایش برداشته می شود.
  • بیوپسی با سوزن مرکزی؛ که بیوپسی هسته نیز نامیده می‌شود و در آن از یک سوزن پهن برای برداشتن نمونه‌ های کوچکی از بافت سینه که به اندازه یک دانه برنج هستند، استفاده می‌کند.
  • بیوپسی مغزی با کمک خلاء؛ که بیوپسی به کمک خلاء نیز نامیده می شود و در آن برای برداشتن نمونه کوچکی از بافت پستان، از یک پروب که به دستگاه خلاء متصل است استفاده می شود؛ در این روش، برش کوچکی که بسیار کوچکتر از نمونه برداری جراحی است، بر روی سینه ایجاد می شود.

بیوپسی جراحی، روشی است که بافت پستان را جدا می‌کند تا بتوان آن را زیر میکروسکوپ بررسی کرد؛ بیوپسی جراحی به یکی از روش های زیر انجام می شود:

  • بیوپسی برشی، که در آن نمونه‌ ای از بافت پستان برداشته می شود.
  • بیوپسی اکسیزیونی، کل توده یا ناحیه مشکوک برداشته می شود.
  • یک برداشت موضعی گسترده برای بریدن تومور یا سایر ضایعات غیرطبیعی و برخی از بافت‌ های طبیعی اطراف آن استفاده می‌شود.

گاهی اوقات از یک روش تصویربرداری برای کمک به جراح برای یافتن و برداشتن ناحیه غیر طبیعی در طول بیوپسی استفاده می شود؛ به عنوان مثال، در بیوپسی استریوتاکتیک، از ماموگرافی برای یافتن بافت غیر طبیعی استفاده می کند. همچنین، بیوپسی‌ های هدایت‌ شونده با سونوگرافی، و نمونه‌ برداری‌های هدایت‌ شده با MRI نیز، وجود دارد.

توده های خوش خیم و سایر بیماری های خوش خیم پستان

تغییرات خوش‌خیم پستان، که به عنوان بیماری‌های غیر سرطانی پستان نیز شناخته می‌شوند، توده‌ها یا تغییراتی در بافت سینه هستند که خطر چندانی ندارند؛ این تغییرات شایع بوده و می‌توانند در هر سنی رخ دهند، اما بیشتر در زنان بین 30 تا 50 سالگی دیده می‌شوند. اگرچه تغییرات خوش‌خیم پستان سرطانی نیستند، اما گاهی اوقات می‌توانند سلامتی شما را به خطر بیاندازند؛ به همین دلیل، اگر متوجه توده یا تغییر جدیدی در سینه خود شدید، مهم است که برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

در ادامه شرایط رایج تغییرات خوش خیم پستان (و علائم آنها) را که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهند، آورده شده است:

  • آدنوز

وضعیت سینه که در آن لوبول‌ های سینه بزرگ می شود، و ممکن است باعث ایجاد توده‌ های گرد کوچک یا برآمدگی هایی در بافت سینه شود؛ ولی در اکثر مواقع ممکن است، اصلا چیزی احساس نکنید.

  • کیست‌های سینه

بسته‌ های بافتی کیسه‌ ای شکل، که می‌توانند در سینه ایجاد شوند و خطر چندانی ندارند؛ اکثر کیست های سینه پر از مایع هستند و به آن کیست های ساده می‌گویند. این کیست ها، ممکن است درست قبل از شروع دوره قاعدگی دردناک شوند. اگرچه بیشتر این کیست‌ها خیلی کوچک بوده و قابل لمس نیستند، اما ممکن است بتوانید برخی از آن‌ها را احساس کنید. کیست های سینه، در زنان یائسه به ویژه افرادی که هورمون درمانی یائسگی انجام می‌دهند، شایع تر است.

  • اکتازی مجرای پستان (که اکتازی مجرای پستانی نیز نامیده می‌شود).

اکتازی وضعیتی است که در آن، یک یا چند مجرای سینه گشاد و ضخیم می‌شود؛ این مشکل می تواند باعث مسدود شدن مجرای پستان، با مایع شود. از نشانه‌های این بیماری می‌توان به ترشحات سفید، سبز یا سیاه از نوک پستان، حساس یا تیره تر شدن نوک پستان و یا فرورفتگی نوک سینه ها، اشاره کرد.  اگر مجرای مسدود شده عفونی شود، ممکن است توده ای را در زیر نوک پستان احساس کنید، که خوشبختانه یک بیماری خوش خیم پستان است و در زنانی که در حال یادسه شدن هستند بیشتر شایع است.

  • هماتوم پستان

هماتوم پستان به معنی، وجود مقداری خون لخته شده یا نیمه لخته شده در زیر پوست سینه است که می تواند باعث تب، ایجاد توده و التهاب سینه شود. هماتوم ها معمولاً به دلیل شکستگی رگ‌های خونی، پس از آسیب یا جراحی در پستان ایجاد می‌شوند؛ همچنین ممکن است بدون آسیب خاصی، در افرادی که آسپرین یا رقیق‌ کننده‌ های خون مصرف می‌کنند، ایجاد شود.

  • نکروز چربی پستان

وضعیتی که باعث ایجاد توده‌ های گرد، سفت و معمولاً بدون درد می‌شود؛ نکروز چربی ممکن است پس از آسیب به سینه، جراحی یا پرتودرمانی ظاهر شود. (پوست اطراف توده ممکن است قرمز، کبود یا فرورفته به نظر برسد.)

  • فیبروآدنوم

تومورهای خوش خیم پستان، که اغلب به صورت توده های سخت و گرد در سینه احساس می‌شوند، و به راحتی حرکت می‌کنند؛  فیبروآدنوما معمولاً درد ندارند و ممکن است گاهی آنقدر کوچک باشند که قابل احساس نباشند. فیبروآدنوم ها شایع ترین تومورهای خوش خیم پستان در زنان زیر 30 سال هستند؛ اگرچه می‌توانند در هر سنی دیده شوند. این تومورها ممکن است با افزایش سطح استروژن (در دوران بارداری یا با درمان جایگزینی هورمون) بزرگتر و در دوران یائسگی کوچکتر شوند.

  • بیماری سینه فیبروکیستیک

این بیماری که سینه‌های فیبروکیستیک سینه و تغییرات سینه فیبروکیستیک نیز نامیده می‌شود، یک بیماری شایع پستان بوده، که در آن ممکن است تورم یا ناراحتی سینه، نوک سینه‌ های حساس، ترشح از نوک پستان و خارش داشته باشید؛ همچنین ممکن است توده یا کیست هایی را در بافت سینه احساس کنید. این علائم اغلب قبل یا در طول دوره قاعدگی شروع می‌شود، و تقریباً نیمی از زنان متوجه تغییرات فیبروکیستیک سینه خود می‌شوند؛ سینه های فیبروکیستیک در بین زنان زیر 45 سال و در بین زنانی که از داروهای هورمون مصرف می‌کنند، شایع تر است.

  • پاپیلوم داخل مجاری پستان

پاپیلوم داخل مجاری، که به عنوان آدنوم داخل مجاری نیز شناخته می‌شود، نوعی رشد سلولی خوش‌خیم (غیر سرطانی) است که در مجاری شیر سینه ایجاد می‌شود؛ این زائده‌ها، که شبیه زگیل هستند، معمولاً در نزدیکی نوک پستان ظاهر می‌شوند و ممکن است باعث ایجاد توده، درد و ترشحات شفاف یا خونی شوند.

  • لیپوم پستان

لیپوم پستان، یک تومور خوش خیم ساخته شده از سلول های چربی بوده که خطر چندانی برای سلامتی ندارند؛ این تومور معمولا یک توده بدون درد، تک و نرم است.

  • ورم پستان

یک بیماری دردناک سینه است که بیشتر در زنان شیرده، و زمانی که یک مجرای سینه (که به آن مجرای شیر نیز می‌گویند) مسدود یا عفونی شود، بروز می کند؛ در این حالت سینه ممکن است قرمز، تیره‌ و ورم کرده به نظر برسد . همچنین ممکن است ترشحاتی از نوک پستان، تب یا علائمی شبیه آنفولانزا داشته باشید.

  • فیبروآدنوم های پیچیده

نوعی تومور خوش خیم که معمولاً در پستان تشکیل می‌شود و از بافت فیبری و غده ای تشکیل شده است. سایر تغییرات غیر طبیعی بافت مانند کیست، کلسیفیکاسیون، بافت اسکار مانند و هیپرپلازی نیز وجود دارد.  فیبروآدنوم های پیچیده در زنان مسن تر شایع تر است.

  • پاپیلوم‌‌ های چندگانه پستان داخل مجاری

فیبروآدنوم داخل مجاری، نوعی تومور خوش‌خیم (غیر سرطانی) است، که در مجاری شیر سینه ایجاد می‌شود؛ این زائده‌ها، که شبیه زگیل هستند، معمولاً کوچکتر از پاپیلوم‌های داخل مجاری بوده، و اغلب دورتر از نوک پستان یافت می‌شوند. فیبروآدنوم‌های داخل مجاری ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند، اما گاهی اوقات می‌توانند باعث ترشحات شفاف، یا خونی از نوک پستان شوند.

  • اسکارهای رادیال

این اسکارها که ضایعات اسکلروزان پیچیده نیز نامیده می شوند، نوعی بافت خوش خیم هستند، که در زیر میکروسکوپ مانند اسکار به نظر می‌رسند؛ اغلب، ضایعات متعدد در هر دو پستان دیده می‌شود. اسکارهای رادیال معمولاً احساس نمی‌شوند و به ندرت علائم ایجاد می‌کنند.

  • آدنوز اسکلروزان

آدنوز اسکلروزان نوعی بیماری خوش‌خیم (غیر سرطانی) پستان است که در آن لوبول‌های سینه، که غدد تولید کننده شیر هستند، بزرگ شده و حاوی بافت اسکار مانند می‌شوند. این تغییرات معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند، اما برخی از زنان ممکن است متوجه توده کوچک یا درد در سینه خود شوند.

شرایط پیش سرطانی پستان

یکی از مواردی که هنگام پیگیری علائم غیر عادی پستان بعد از ماموگرافی، باید به آن توجه کنید شرایط پیش سرطانی است؛ یک بیماری پیش سرطانی، به شرایطی گفته می‌شود که، ممکن است در آینده مشکل ساز شده و سرطانی شود. اگر یکی از این بیماری ها در شما تشخیص داده شود، خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتر می شود:

  • هیپرپلازی مجرای آتیپیک (ADH)

هیپرپلازی آتیپیک مجرای سینه (ADH)، نوعی بیماری خوش‌خیم (غیر سرطانی) پستان است، که در آن تعداد سلول‌ها در مجاری سینه، بیشتر از حد معمول بوده و این سلول‌ها در زیر میکروسکوپ غیرطبیعی به نظر می‌رسند؛ این تغییرات ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند، اما برخی از زنان ممکن است متوجه توده یا درد در سینه خود شوند.

  • هیپرپلازی لوبولار آتیپیک (ALH)

هیپرپلازی آتیپیک لوبولار (ALH) نوعی دیگر از بیماری خوش‌خیم (غیر سرطانی) پستان است، که در آن تعداد سلول‌ها در لوبول‌های سینه، که غدد تولید کننده شیر هستند، بیشتر از حد معمول می‌شود و این سلول‌ها در زیر میکروسکوپ غیرطبیعی به نظر می‌رسند؛ این تغییرات ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند، اما برخی از زنان ممکن است متوجه توده یا درد در سینه خود شوند.

  • کارسینوم لوبولار درجا (LCIS)

کارسینوم داخل لوبولار (LCIS) نوعی بیماری غیر سرطانی (پیش سرطانی) پستان است که در آن سلول‌های غیرطبیعی در لوبول‌های سینه، یافت می‌شوند؛ در مقایسه با هیپرپلازی آتیپیک لوبولار (ALH)، تعداد بیشتری از سلول‌های غیرطبیعی در LCIS وجود دارد. LCIS خطر ابتلا به سرطان سینه را در هر دو پستان به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

  • کارسینوم لوبولار پلئومورفیک در محل (PLCIS)

PLCIS وضعیتی است که در آن سلول‌ های غیرطبیعی در لوبول‌ های سینه یافت می‌شوند؛ این سلول ها اغلب بزرگتر و غیر طبیعی تر از LCIS هستند.  احتمال اینکه PLCIS به سرطان سینه تهاجمی تبدیل شود بیشتر از LCIS است؛ PLCIS اغلب در زنان یائسه رخ می‌دهد.

اگر در هر مرحله ای از زندگی، علائم سرطان سینه را در خود  مشاهده کردید، باید در اولین فرصت برای درمان سرطان سینه توسط یک تیم متخصص جراحی سرطان سینه، اقدام کنید.

  • کارسینوم مجرای درجا (DCIS)

DCIS نوعی سرطان غیرتهاجمی پستان است، که در آن سلول‌های غیرطبیعی، در داخل مجرای سینه یافت می‌شوند. این سلول‌ها توانایی انتشار به بافت‌های دیگر را ندارند، اما ممکن است در آینده به سرطان تهاجمی تبدیل شوند؛ به همین دلیل، DCIS تقریباً همیشه با جراحی، پرتودرمانی یا هورمون درمانی درمان می‌شود.
خوشبختانه گزینه‌های درمانی مختلفی برای درمان DCIS در دسترس است و می توانید برای انتخاب بهترین روش با چند پزشک متخصص، مشورت کنید. تحقیقات در مورد DCIS، همچنان در حال انجام است و کارآزمایی‌های بالینی ممکن است در آینده گزینه‌های درمانی جدیدتری را ارائه دهند.

از کجا می توانم درباره سرطان سینه بیشتر بدانم؟

سرطان پستان نوعی بیماری است که در آن سلول‌های سرطانی در بافت‌های سینه تشکیل می‌شوند. سرطان سینه فقط یک بیماری نیست. سرطان سینه انواع دارد. برای مطالعه انواع سرطان سینه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.
هرچند نتایج مشاهده شده در ماموگرافی در اکثر مواقع خوش خیم و بی خطر است، اما گاهی اوقات ممکن است نیاز به پیگیری علائم غیرعادی پستان بعد از ماموگرافی داشته باشید؛ بنابراین اگر علائم غیرعادی مانند توده یا برآمدگی جدید در سینه، تغییر در اندازه یا شکل سینه، ترشح نوک پستان( به خصوص ترشحات خونی)، احساس درد در نوک و اطراف سینه و…. را تجربه کردید، حتما برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.
این نکته را به یاد داشته باشید که، سرطان پستان قابل درمان است؛ با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، بسیاری از زنان مبتلا به سرطان پستان می توانند به طور کامل بهبود یابند و زندگی طولانی و سالمی داشته باشند.

منبع:

https://www.cancer.gov/types/breast/breast-changes

 

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *