لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
پیشگیری از سرطان سینه

پیشگیری از سرطان سینه: روش های کاهش ریسک سرطان سینه

اگر چه راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد، اما چندین کار وجود دارد که می توانید، برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه، انجام دهید؛ این، به این دلیل است که برخی از عوامل خطر سرطان پستان، با رفتارهای شخصی یا سبک زندگی، مانند رژیم غذایی و فعالیت بدنی، مرتبط هستند. خوشبختانه امروزه روش های درمانی نسبت به گذشته بهتر شده اند، و ما بیش از هر زمان دیگری، در مورد راه های پیشگیری و درمان این بیماری مهلک، اطلاعات داریم.

مراحلی که در این مقاله ذکر شده است، می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه کمک کنند؛ البته همه این موارد برای هر فردی صدق نمی‌کند، اما بیشتر زنان می توانند این اقدامات را، برای بهبود سلامت سینه خود انجام دهند. ایجاد حتی یک تغییر می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد؛ بنابراین، پیشنهاد می کنی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

راه های پیشگیری از سرطان سینه

تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر سبک زندگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را حتی در زنانی که در معرض خطر بالا هستند، نیز کاهش دهد؛ درواقع، جلوگیری از سرطان پستان، با عادات سالم، مانند محدود کردن الکل و فعالیت بدنی منظم، سروع می شود.

مهم است که بدانید، برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه چه کاری می‌توانید انجام دهید؛ بنابراین در ادامه، به راه هایی برای کاهش خطر سرطان سینه اشاره خواهیم کرد:

1. کنترل وزن

حفظ وزن سالم یک هدف مهم برای همه است، اضافه وزن می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها، از جمله سرطان سینه، به ویژه پس از یائسگی را، افزایش دهد.

کنترل وزن برای پیشگیری از سرطان سینه

2. داشتن فعالیت های بدنی

ورزش منظم یکی از بهترین روش‌ها، برای حفظ سلامتی است، که علاوه بر تقویت خلق و خو و انرژی افراد، می‌تواند به کنترل وزن نیز کمک کند؛ همچنین داشتن فعالیت بدنی منظم، می‌تواند خطر بسیاری از بیماری های جدی، از جمله سرطان سینه را کاهش می‌دهد. سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز، ورزش داشته باشید؛ اما حتی مقدار کمی فعالیت بدنی، بهتر از اصلا انجام ندادن آن است.

مطالب مرتبط: درمان سرطان سینه

3. مصرف میوه ها و سبزیجات

مصرف منظم میوه و سبزیجات به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و مواد مغذی مختلف، نقش مهمی در پیشگیری از سرطان سینه دارد؛ تحقیقات نشان داده‌اند که این مواد غذایی می‌توانند، با جلوگیری از آسیب به DNA، توقف رشد سلول‌های سرطانی و القای مرگ برنامه‌ریزی‌شده در سلول‌های سرطانی، به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کنند.

4. اجتناب از مصرف الکل و دخانیات

برای جلوگیری از سرطان پستان، اجتناب از مصرف الکل و دخانیات اهمیت بسزایی دارد؛ تحقیقات نشان داده‌اند، استعمال دخانیات با افزایش خطر ابتلا به بیش از ۱۵ نوع سرطان، از جمله سرطان پستان، مرتبط است. ترک سیگار نه تنها به کاهش این خطر کمک می‌کند، بلکه به بهبود کیفیت زندگی، و سلامت عمومی نیز منجر می‌شود؛ بنابراین، توصیه می‌شود، افراد سیگاری برای حفظ سلامتی خود، و دوری از خطرات مرتبط با سرطان پستان، هرچه سریع‌تر به دنبال راه‌هایی برای ترک این عادت باشند.

5. شیردهی به نوزاد

شیردهی نه تنها برای سلامت نوزاد مفید است، بلکه در پیشگیری از سرطان سینه، در مادران نیز نقش مهمی دارد؛ تحقیقات نشان داده‌اند، شیردهی می‌تواند باعث تغییراتی در سلول‌های سینه شود، که احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، شیردهی ممکن است باعث شود، مادران انتخاب‌های سالم‌تری، مانند پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و اجتناب از مصرف الکل و دخانیات، در سبک زندگی خود داشته باشند.

طبق گفته سایت www.siteman.wustl.edu شیردهی به کودک برای یک سال یا بیشتر، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید برروی لینک بالا کلیک کنید.

6. عدم مصرف قرص های ضد بارداری

مصرف قرص‌های ضدبارداری، به‌ویژه پس از ۳۵ سالگی یا در صورت سیگاری بودن، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد؛ این قرص‌ها با افزایش سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن، می‌توانند زمینه را برای رشد سلول‌های سرطانی فراهم کنند. مطالعات نشان داده‌اند، زنانی که بیش از ۱۰ سال، از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند؛ در مقایسه با زنانی که از آنها استفاده نمی‌کنند، 20 تا 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند. بنابراین، اگر نگرانی‌هایی در مورد سرطان سینه دارید، می توانید با پزشک معالج، برای بررسی گزینه‌های دیگر کنترل بارداری، مشورت کنید.

عدم مصرف قرص ضد بارداری

تحقیقات نشان داده‌اند روش های هورمونی پیشگیری از بارداری، از جمله مصرف قرص‌های ضدبارداری و IUDهای آزاد کننده هورمون، می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان پستان را کمی افزایش دهد؛ با این حال، این خطر بسیار ناچیز است و پس از قطع مصرف داروهای ضدبارداری هورمونی، به طور کامل از بین می‌رود.
البته روش های هورمونی پیشگیری از بارداری نیز مزایایی بسیاری همچون، کنترل خونریزی قاعدگی، جلوگیری از بارداری ناخواسته و کاهش خطر ابتلا به سایر سرطان ها، مانند آندومتر و سرطان تخمدان را کاهش می دهد؛ بنابراین، هنگام انتخاب روش پیشگیری از بارداری، مهم است که با پزشک خود در مورد تمام گزینه‌ها، خطرات و مزایای هر یک مشورت کنید.

7. اجتناب از هورمون درمانی در دوران یائسگی

هورمون درمانی یائسگی (HRT) می‌تواند فواید بسیاری برای زنان یائسه داشته باشد، اما استفاده طولانی مدت از آن، برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن توصیه نمی‌شود؛ مطالعات نشان داده‌اند که HRT اثرات متفاوتی بر سلامت زنان دارد، و می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش، و خطر برخی دیگر را کاهش دهد. به عنوان مثال HRT مبتنی بر استروژن، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد؛ اما HRT مبتنی بر استروژن و پروژسترون، علاوه بر خطر ابتلا به سرطان پستان، می‌تواند خطر لخته شدن خون و سکته مغزی را نیز، افزایش دهد.
با توجه به این خطرات، بهتر است هورمون درمانی یائسگی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین دوز موثر، استفاده شود. خاطرتان باشد، بهترین فرد برای مشورت در مورد خطرات و مزایای HRT، و یافتن بهترین روش درمانی برای شما، پزشک متخصص شما است.

8. توجه به تاریخچه خانوادگی

افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دارند، می‌توانند با انجام اقدامات پیشگیرانه، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داده یا به طور کلی آن را مدیریت کنند؛ اگر سابقه ابتلا به سرطان سینه یا تخمدان در مادر یا خواهر شما، به خصوص در سنین پایین، وجود دارد، یا اگر سابقه ابتلا به سرطان سینه، تخمدان یا پروستات در چندین عضو خانواده‌تان (از جمله مردان) دیده می‌شود، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه باشید.
پزشک یا مشاور ژنتیک، می‌تواند به شما در درک سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری و تعیین سطح خطر شما کمک کند؛ برخی از اقداماتی که افراد با سابقه خانوادگی سرطان می‌توانند برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام دهند عبارتند از: انجام معاینات منظم غربالگری، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، مصرف داروهای پیشگیری کننده و جراحی پیشگیرانه.

سایر روش های پیشگیری از سرطان پستان:

1. چکاپ های دوره ای و ماموگرافی

  • غربالگری سرطان سینه با ماموگرافی، جان انسان ها را نجات می‌دهد؛ این کار به پیشگیری از سرطان کمک نمی‌کند، اما می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند.
  • اکثر زنان باید بعد از سن 40 سالگی سالانه ماموگرافی انجام دهند.
  • زنانی که در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان سینه هستند، ممکن است نیاز داشته باشند ماموگرافی را زودتر شروع کنند؛ بنابراین، بهتر است تا سن 30 سالگی، در مورد عوامل خطر سرطان سینه و اینکه آیا به غربالگری زودتر نیاز دارید یا خیر، با پزشک صحبت کنید.

2. خودآزمایی پستان

آشنایی با ظاهر و حس سینه‌ها و معاینه منظم آنها در منزل، اولین قدم برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان است؛ با معاینه منظم می‌توانید هرگونه تغییر در ظاهر یا حس سینه‌هایتان را، به سرعت متوجه شوید و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک، فوراً به پزشک مراجعه کنید. معاینه پستان در خانه باید به طور مرتب، به خصوص در سنین باروری، انجام شود؛ بهترین زمان برای انجام این معاینه، یک هفته پس از اتمام قاعدگی است.

تاثیر رژیم غذایی سالم در پیشگیری از سرطان سینه

اگر در مورد ابتلا به سرطان سینه نگران هستید، ممکن است از خود بپرسید، که آیا اقداماتی برای کمک به پیشگیری از سرطان سینه وجود دارد یا خیر! برخی از عوامل خطر، مانند سابقه خانوادگی، قابل تغییر نیستند؛ با این حال، تغییراتی در سبک زندگی، می‌توانید تاثیراتی در کاهش ریسک ابتلا به سرطان پستان ایجاد کند.

به‌طورکلی، داشتن یک رژیم غذایی سالم، ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان سینه، دیابت، بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد؛ به عنوان مثال، زنانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ ای، همراه با روغن زیتون بکر و آجیل دارند، ممکن است کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه، قرار داشته باشند. رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر بر روی غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز دارد، و معمولا از چربی های سالم مانند روغن زیتون ماهی استفاده می کند.

خاطرتان باشد، حفظ وزن در محدوده سالم، یک عامل کلیدی و مهم، در پیشگیری از سرطان سینه است.

مراجعه به دکتر متخصص برای پیشگیری از سرطان سینه

در مورد تشخیص سرطان سینه هوشیار همیشه باشید؛ اگر متوجه تغییراتی مانند، وجود توده جدید یا تغییرات پوستی، در سینه خود شدید، در اولین فرصت، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین با مراجعه به متخصص سرطان سینه، در مورد بهترین زمان انجام ماموگرافی و سایر غربالگری ها، بر اساس سابقه شخصی خود، پرس و جو کنید.

نکات تکمیلی پیشگیری از سرطان سینه

سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است؛ طبق آمار موسسه ملی سرطان آمریکا، از هر 8 زن حداقل یک نفر، در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می‌شود. خبر خوب این است که با انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان خطر ابتلا به سرطان پستان را به طور قابل توجهی کاهش داد. طبق گفته پزشکان متخصص در زمینه سرطان پستان، حفظ وزن در محدوده سالم، داشتن فعلیت بدنی منظم، شیردهی حداقل به مدت 12 ماه یا بیشتر، محدود کردن مصرف الکل و دخانیات، معاینه منظم سینه و انجام تست های غربالگری، راهکارهای کلیدی، برای پیشگیری از این بیماری هستند.
با اتخاذ این اقدامات پیشگیرانه، انجام معاینات منظم و مشورت با پزشک متخصص، می‌توانید به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش داده و سلامتی خود را حفظ کنید.

آدرس مطب: میدان آرژانتین خیابان الوند روبروی بیمارستان کسری بن بست آریا پلاک ۲ ساختمان پزشکان آریا طبقه اول

شماره تماس مطب: 02188732902

منابع:

https://siteman.wustl.edu

https://www.mayoclinic.org

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *